قربانیان حادثۀ مرگبار کندز: آلمان غرامت بپردازد

- ۰۹ جدی ۱۳۹۱

در سپتمبر سال ۲۰۰۹ هنگامی که فرماندهان آلمانی در افغانستان دستور حمله هوایی نیروهای ناتو به دو تانکر ربوده شده حامل سوخت را دادند، ده‌ها غیرنظامی کشته شدند.
بسته‌گان قربانیان یک حمله هوایی در کندز، دادخواست غرامت چندین میلیون دالری به دادگاهی در آلمان ارایه داده اند.
این حمله هوایی که به درخواست نیروهای آلمانی مستقر در کندز در سپتامبر ۲۰۰۹ انجام شد، جان بیش از ۹۰ نفر را گرفت.
کریم پوپل، وکیل بستگان قربانیان این حادثه، گفته است که موکلانش در این دادخواست خواستار ۴ میلیون و چهارصد هزار دالر غرامت از دولت آلمان شده اند.
آقای پوپل با انتشار بیانیه‎‌یی گفته است: «به دلیل این عمل وحشیانه جنگی، یتیم‌ها و بیوه‌های زیادی، نان‌آوران خود را از دست دادند. تقریباً همه نجات‌یافتگان این حادثه وضعیت روانی بدی دارند و هیچ نوع درمان روانی هم دریافت نکرده اند.»
آقای پوپل گفته که او از ۴۲۶ نفر از ۷۹ خانواده وابسته به قربانیان نماینده‌گی می‌کند.
نیروهای آلمانی مستقر در کندز، در واکنش به افزایش حملات شورشیان، در یک مورد در سال ۲۰۰۹ از جنگنده‌های هوایی ناتو درخواست کمک کردند.
به گفته دولت آلمان در پی این حمله هوایی، ۹۱ نفر کشته و ۱۴۲ تن دیگر زخمی شدند.
یک دادگاه منطقه‌یی در شهر بن آلمان به خبرگزاری فرانسه گفته است که ۱۰ مورد دادخواهی مربوط به درخواست غرامت از دولت آلمان، به این دادگاه رسیده، اما جزییات بیشتری در این مورد ارائه نکرد.
کریم پوپل سال گذشته نیز به نماینده‌گی از بستگان قربانیان این حادثه در همین دادگاه خواستار ۳۳ هزار دالر غرامت برای هر قربانی شده بود و بستگان قربانیان، هنوز منتظر رای دادگاه هستند.
وزارت دفاع آلمان در سال ۲۰۱۰ پذیرفت که برای هر خانواده قربانی ۵ هزار دالر بپردازد و به گفته سخنگوی این وزارت، تاکنون ۹۰ خانواده این پول را دریافت کرده اند.
آلمان پس از امریکا و بریتانیا دارای بیشترین تعداد سرباز در افغانستان است و تعداد سربازانش در این کشور به بیش از چهار هزار نفر می رسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.