کار تاپـی در هـرات آغـاز می‌شـود

گزارشگر:دو شنبه 30 دلو 1396 - ۲۹ دلو ۱۳۹۶

mandegar-3قرار است کار عملی پروژه انتقال گاز طبیعی ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند (تاپی) در روزهای آینده در خاک افغانستان در ولایت غربی هرات آغاز شود. مقام‌های کشور سرگرم آمادگی افتتاح کار عملی این پروژه و مراسمی‌اند که در آن مقام‌های ارشد کشورهای عضو این پروژه اشتراک می‌کنند.
روز گذشته نشست کمیسیون هماهنگی امنیتی و تشریفاتی مراسم افتتاح کار عملی پروژه تاپی به ریاست صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه و عضویت والی هرات، معین ارشد امور امنیتی وزارت امور داخله، معاون مشاور امنیت ملی، معاون رییس ستاد ارتش، معاون ریاست عمومی امنیت ملی، معاون ریاست محافظت ریاست‌جمهوری و برخی مسئولان عالی‌رتبه نظامی و امنیتی، در شهر هرات برگزار شد.
وزارت خارجه می‌گوید که والی هرات و اعضای کمیسیون هماهنگی امنیتی و تشریفاتی، گزارش‌های خود را به وزیر امور خارجه ارائه کرده و اطمینان دادند که آمادگی‌های لازم برای برگزاری با شکوه مراسم در شهر هرات گرفته شده است.
قرار است مقام‌های ارشد افغانستان، پاکستان، هند و ترکمنستان در این مراسم اشتراک کنند.
پروژه‌ انتقال گاز طبیعی ترکمنستان به کشورهای افغانستان، پاکستان و هند از مهم‎ترین پروژه‌های زیربنایی منطقه‌یی به‌شمار می‌رود.
کار عملی پروژه تاپی به تاریخ ۲۲ قوس سال ۱۳۹۴ در ترکمنستان آغاز شد. این لوله گاز به طول ۷۳۵ کیلومتر در داخل افغانستان از طریق ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار به پاکستان امتداد میابد.
این پروژه سود بزرگی را نصیب افغانستان خواهد کرد. افغانستان سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دالر حق عبور خواهد گرفت و این پروژه سالانه برای ۱۲ هزار نفر فرصت شغلی فراهم می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.