راهبرد دولت برای طالبان در نشست بین‌المللی کابل- صــلح یا جنــگ

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 5 حوت 1396 - ۰۴ حوت ۱۳۹۶

با نزدیک شدن به روزهای برگزاری نشست بین‌المللی کابل، حدس و گمان‌های فراوانی پیرامون مسایل مورد بحث در این نشست مطرح شده و در چندین نوبت، مسوولان حکومت وحدت ملی اعلام کرده‌اند که راهبرد جدید گفت‌وگو با طالبان در این نشست برملا خواهد شد.
mandegar-3ارگ ریاست حکومت وحدت ملی به روز پنج شنبۀ هفتۀ گذشته اعلام کرد که آقای غنی به سلسلۀ نشست‌های مشورتی با رهبران جهادی و شخصیت‌های سیاسی کشور دیدار کرده و جویای نظریات آن برای برگزاری نشست کابل شد و گفت که دیدگاه آنان در اعلامیۀ این نشست، گنجانیده می‌شود.
به تازه‌گی محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در سخنان هشدارآمیزی به طالبان گفت: اگر وارد مذاکرات صلح با دولت افغانستان نشوید با بسیج عمومی مردم مواجه خواهید شد.
تا چند روز دیگر کابل گواه برگزاری نشست بین‌المللی خواهد بود که در آن پیرامون چالش‌های موجود در افغانستان و روند گفت‌وگوها با طالبان صحبت می‌شود. آقای غنی پیرامون این نشست می‌گوید که در نشست بین‌المللی کابل، راهبرد جنگ و صلح دولت افغانستان را اعلام می‌کنیم، راهبردی که در آن از طالبان خواسته خواهد شد که یا جنگ را انتخاب کنند یا صلح را برگزینند.
آقای غنی همچنان می‌گوید که هدف صلح که خواست همه مردم افغانستان را تا رسیدن به این هدف تعقیب می‌کند.
به گفتۀ رییس حکومت وحدت ملی: این سرمایه بزرگ سیاسی و اجتماعی که همه به صلح باور دارند را باید در خدمت روند صلح استفاده کنیم.
او گفت، پس حکومت با قوت به نماینده‌گی از مردم گفته می‌تواند که ملت افغانستان در صلح اجماع کامل دارد.
آقای غنی با بیان این که دولت در حالت امتحان اراده و عزم اراده خود است، گفت: وقتی که مخالفان ما را می‌کشند جواب ما جنگ است و یا صلح باشد. ما هدف صلح را تعقیب می‌کنیم به نتیجه می‌رسیم.
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز می‌گوید که حکومت برای آرودن صلح عزم راسخ دارد.
از سویی هم، محمد کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح گفته است: «ما نیز هیچ‌گاهی متوقف نخواهیم شد.»
به گفتۀ آقای خلیلی: هیچ چیزی مانع تلاش و سعی شورای عالی صلح در راستای ادامه گفت‌وگوهای صلح «بین‌الافغانی» در کشور نخواهد شد تا حداقل جنگ در کشور کاهش پیدا کند.
صلح با دولت افغانستان
همزمان بااین، یکی از سخنگویان وزارت خارجۀ امریکا می‌گوید: بیانیه طالبان را دیده‌ایم، زمانی برای گفت‌وگو‌های صلح‌آمیز جدی است که حاضر به مذاکره با دولت افغانستان شوند و به حملات خود نیز پایان دهند.
به گفتۀ سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا: بیانیۀ طالبان به تنهایی نشان دهندۀ تمایل برای ورود به مذاکرات صلح نیست. حملات تروریستی و وحشتناک اخیر طالبان در کابل بسیار واضح است. در این مرحله، همه جز طالبان آماده صلح هستند.
این مقام امریکایی می‌گوید که دولت افغانستان بارها برای از سرگیری مذاکرات صلح اعلام آماده‌گی کرده است. اگر شماری از اعضای طالبان هستند که آمادۀ پسوشتن به جامعه متمدن شدند، آنها می‌توانند بخشی از روند آشتی شوند. بربنیاد راهبرد ترامپ برای جنوب آسیا، شرایطی برای ایجاد یک سازش سیاسی برای پایان جنگ مشخص شد و اکنون طالبان باید مسوولانه عمل کرده و نشان دهد برای صلح آماده است.
طالبان اخیراً با انتشار نامه‌یی سرگشاده خطاب به کنگرۀ و مردم امریکا خواسته بود تا دولت این کشور را برای خروج از افغانستان تحت فشار قرار دهند.
در این نامه آمده بود طالبان ترجیح می‌دهد تا مسأله افغانستان از راه‌های صلح‌آمیز حل شود و برای رسیدن به چنین راه‌حلی امریکا باید به «اشغال» افغانستان پایان دهد و به مردم اجازه دهد تا دولتی را تشکیل دهد که مطابق با باور‌های آن‌ها است.
پیش از این، دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا با اشاره به تلاش خود برای شکست طالبان گفت: نمی‌خواهیم با طالبان صحبت کنیم، می‌خواهیم کاری را تمام کنیم که باید به آن پایان دهیم، چیزی که کسی قادر به پایان دادن آن نبوده است.
گزارش اخیر سازمان ملل متحد درباره شرایط افغانستان نشان می‌دهد طالبان مسوول ۴۲ درصد بیش از ۱۰ هزار تلفات غیرنظامی در سال ۲۰۱۷ است. پس از حملات ماه گذشته دونالد ترامپ با رد مذاکرات صلح با طالبان گفت: ما خواستار گفت‌وگو با طالبان نیستیم. آنچه باید به اتمام برسانیم، تمام می‌کنیم، همان چیزی را که دیگران از اتمام آن بازماندند و ما می‌توانیم این کار را کنیم.

صلح با طالبان بدون دوستم
با پیش کشیده شدن بحث گفت‌وگوهای صلح با طالبان و اعلام راهبرد حکومت وحدت ملی در نشست کابل، معاون نخست رییس حکومت وحدت ملی که در ترکیه به سر می‌برد، می‌گوید که صلح با طالبان بدون حضور او صورت گرفته نمی‌تواند.
عبدالرشید دوستم که از طریق تلفن در مراسم ۵۷۷‌مین ‌سالروز تولد امیرعلی ‌شیرنوایی یکی از شاعران ترک‌تبار و ظهیرالدین محمد بابر، بنیان‌گذار امپراتوری بابریان صحبت می‌کرد، گفت: در ترکیه بیکار نیست و تمام اوضاع افغانستان را زیر نظر دارد.
آقای دوستم می‌گوید که او نیز همیشه به پایان جنگ در افغانستان از راه گفت‌وگو تاکید داشته است.
او در ادامۀ سخنانش اما گفت: «مذاکره با طالبان، در نبود جنرال دوستم به آسانی صورت نمی‌گیرد. نه این شورای عالی صلح می‌تواند و نه کسی دیگر می‌تواند.»
معاون نخست محمداشرف غنی تاکید کرد که او تجربه کافی برای به میز صلح کشاندن مخالفان مسلح به خصوص رهبران طالبان را در سطح بالا دارد.
اما او به این باور است که برای گفت‌وگو با مخالفان مسلح، نخست باید مقامات و رهبران دولتی بین خود صلح کنند و «نزاکت‌ها و اختلافاتی» که اکنون بین‌ شان وجود دارد، برداشته شود.
گفتنی است که تا چند روز دیگر، کابل شاهد برگزاری دومین نشست بین‌المللی خواهد و در این نشست حکومت وحدت ملی جزییات بیشتر راهبرد خود با طالبان را اعلام خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.