رییس اجرایی: کشورهاى ذیدخل در مسیر موفقیت «تاپی» با صداقت گام بردارند

گزارشگر:یک شنبه 6 حوت 1396 - ۰۵ حوت ۱۳۹۶

mandegar-3رییس اجرایى حکومت مى‌گوید که منفعت «تاپی» و پروژه‌های مشابه دیگر، به گونۀ مستقیم به رشد اقتصادی و رفاه همۀ ملت ‌های منطقه تأثیرگذار است.
وی از کشورهاى ذیدخل خواست تادر مسیر موفقیت و پیروزی تاپی و پروژه‌های عمرانی دیگر منطقوى، با صداقت گام بردارند.
در اعلامیه ریاست اجراییه حکومت که دیروز به ماندگار رسیده است، به نقل از داکترعبدالله عبدالله گفته شده که پروژه تاپی به طول ۱۸۴۰ کیلومتر، یکی از بزرگترین پروژه‌های اقتصادی- منطقوى است که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال مى دهد.
وى با بیان اینکه قرار است سالانه به مقدار ۳۳ میلیارد مترمکعب گاز، از طریق این پایپ لاین انتقال داده شود گفته است که پروژۀ تاپی، تنها پروژه گاز نیست؛ بلکه برق، فایبر نوری و خط آهن را نیز در بر خواهد داشت و این پروژه از ولایت هرات آغاز شده و به ولایات فراه، نیمروز، هلمند و کندهار و از این مسیر به پاکستان و در نهایت به هند توسعه خواهد یافت.
رییس اجرایى حکومت افزوده است که این پروژۀ بزرگ منطقوى، علاوه بر این‌که بخشی از انرژی کشورهای افغانستان و آسیای جنوبی را تأمین می‌کند، در گسترش روابط و دادوستد کشورهای آسیای مرکزی و جنوب آسیا نیز تأثیر قابل ملاحظه‌یی برجا خواهد گذاشت.
اما داکترعبدالله گفته است که با درنظرداشت وضعیت جاری و سیاست برخی کشورها در قبال امنیت و ثبات منطقه، بهره ‌برداری از پروژۀ تاپی، امری زما ن‌بر و درازمدت خواهد بود.
این مقام حکومت افغانستان افزوده است که منفعت تاپی و پروژه‌های مشابه دیگر، به گونۀ مستقیم به رشد اقتصادی و رفاه همۀ ملت‌های منطقه تأثیرگذار است؛ به همین دلیل، جانب افغانستان از همۀ کشورهای ذیدخل آرزو دارد که در مسیر موفقیت و پیروزی تاپی و پروژه‌های عمرانی دیگر منطقوی، با صداقت گام بردارند.
موصوف گفته است: «در سال‌ های پسین با استفاده از تمام ابزارها و امکانات، تلاش ورزیده‌ایم که زمینۀ عملی‌سازی این پروژۀ تاریخی و مهم را فراهم سازیم و خوشبتختانه دیروز شاهد افتتاح آن بودیم. افتتاح این پروژۀ زیربنایی را به همۀ مردم افغانستان و ملت‌های منطقه تبریک عرض می‌داریم.»
رییس اجرایى حکومت تاکید کرده که مردم افغانستان، با تمام توان در راستای تطبیق این پروژۀ مهم منطقوى تلاش خواهند کرد و به گروه‌هایی‌که مانع توسعه و پیشرفت منطقه هستند، اجازه نخواهند داد در برابر این پروژۀ عمرانی، چالش و مشکل ایجاد نمایند.
پس از سال‌‌ها انتظار، کار ساخت پایپ لاین گاز تاپی در ولایت هرات، روز جمعه (۴ حوت) با حضور رهبران کشورهای افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند رسماً افتتاح شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.