سفیر امریکا طرح صلح غنی را شجاعانه خواند

گزارشگر:شنبه 12 حوت 1396 - ۱۱ حوت ۱۳۹۶

mandegar-3سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان گفته است که کشورش از طرح حکومت افغانستان برای صلح با طالبان استقبال می‌کند اما فشارها بالای این گروه شورشی را تا زمان به نتیجه رسیدن این تلاش‌ها همچنان نگه‌ می‌دارد.
محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی به روز چهارشبنه در جریان کنفرانس پروسه کابل طرح خود برای صلح با طالبان را اعلان کرد که شامل به رسمیت شناختن این گروه به عنوان یک حزب سیاسی نیز می‌شود.
جان آر. باس، سفیر ایالات متحده امریکا در کابل در نخستین واکنش خود در قبال طرح صلح با طالبان آن را «یک موقف شجاعانه» خوانده و از تعهد رئیس جمهور غنی به «رسیدن به یک راه‌حل صلح آمیز از طریق گفتگوها» ستایش کرد.
باس گفت: «ما بر خواست ما از طالبان که با حکومت افغانستان بدون پیش شرط‌ وارد گفتگوی مستقیم شوند، تأکید مجدد می‌کنیم.» این مقام امریکایی افزود: «ما از طالبان خواسته ایم که دست از خشونت بردارند و ما همه منتظر هستیم که این گروه چگونه پاسخ می‌دهد.»
سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان در جریان صحبت با خبرنگاران خارجی در کابل گفت: «آنها واقعاً فشارها در میدان جنگ‌، روی عواید مواد مخدر و منابع تمویلی خود را احساس کرده اند.»
باس اما تأکید کرده است که فشارها روی طالبان تا زمانی که در عمل تغییر احساس شود، همچنان ادامه خواهد داشت: «با این درخواست متحدانه [برای مذاکرات]، آنها حالا فشار بیشتر را از جانب شماری از عوامل منطقوی احساس می‌کنند. اما تا زمانی که ما شاهد نتایج نباشیم، به حمایت از نیروهای افغان دوام می‌دهیم.»
نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان از ماه نومبر سال گذشته حملات خود بر مواضع طالبان، مراکز آموزشی این گروه و لابراتوارهای پروسس مواد مخدر مربوط به آنها را افزایش داده اند.
هر چند تا به حال طالبان به صورت مشخص به پیشنهاد رییس جمهور غنی جواب نداده اند، اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه با نشر یک پیام در روی صفحه تویترش پروسه کابل را مورد انتقاد قرار داده است که به گفته او در صدد «تسلیمی» طالبان می‌باشد.
به گفته باس این یک دست آورد مهم می‌باشد که تمام کشورهای منطقه به شمول پاکستان خواهان حل منازعه افغانستان از طریق گفتگوها اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.