«فاریاب به زودی سقوط می‌کند»/۲۰۰ سرباز حمایت قاطع در میمنه جابجا می‌شود

گزارشگر:یک شنبه 13 حوت 1396 - ۱۲ حوت ۱۳۹۶

محمد طاهر رحمانی رییس شورای ولایتی فاریاب مدعی است که اکثر بخش‌های ولایت فاریاب در کنترل مخالفان مسلح است و این ولایت به زودی سقوط خواهد کرد. او می‌گوید که این موضوع را با اداره‌ی محلی ولایت در میان گذاشته؛ اما اداره محلی به mandegar-3گفته‌های او توجه نمی‌کند.
به گفتۀ رییس شورای ولایتی فاریاب، از هر ولسوالی تنها ۲ تا ۳ قریه در کنترل دولت است و دیگر قریه‌ها در اختیار مخالفان مسلح است. او اضافه می‌کند که اگر مسوولان به هشدارهای او توجه نکند با برپایی تظاهرات صدای خود را به گوش مسوولان و جهانیان می‌رساند تا فاریاب به سرنوشت قندوز گرفتار نشود.
اما جاوید بیدار سخنگوی والی فاریاب سخنان رییس شورای ولایتی فاریاب را رد کرده و آن را آب ریختن به آسیاب دشمن می‌خواند. او می‌گوید فاریاب سقوط نمی‌کند؛ زیرا عملیات نظامی در آیندۀ نزدیک انجام خواهد شد.
کریم یورش سخنگوی قومندانی امینه نیز ادعاهای رییس شورای ولایتی را رد می‌کند و می‌افزاید، عملیات پاکسازی جریان دارد و فاریاب سقوط نمی‌کند.
اما شهروندان فاریاب از حضور طالبان در بسیاری از بخش‌های این ولایت ابراز نگرانی کرده می‌گویند که شهر میمنه به زندان تبدیل شده؛ زیرا نظامیان و غیرنظامیان نمی‌توانند بیرون از شهر بروند.
این گفته‌ها در حالی بیان می‌شود که جنرال امان الله مبین قومندان قول اردوی ۲۰۹ شاهین در سفری که هفته پیش به شهر میمنه داشت، به شهروندان این ولایت اطمینان داد که تا یک ماه دیگر فاریاب را به یکی از ولایت‌های امن کشور مبدل خواهد کرد. او به مردم قول داد که برای پاکسازی این ولایت عملیات گسترده‌یی را در آینده‌ی نزدیک شروع خواهد کرد.
درگیری‌های احزاب سیاسی و فرماندهان جهادی از یک سو و بی‌تفاوتی شبه‌نظامیان محلی از سوی دیگر، اوضاع فاریاب را بحرانی ساخته و زمینۀ فعالیت گسترده به طالبان را فراهم ساخته است.
نیروهای ناتو در میمنه جابجا می‌شوند
در این حال، مقام‌های امنیتی در فاریاب می‌گویند که قرار است شماری از نیروهای ناتو «حمایت قاطع» به منظور ارایه مشوره، هماهنگی و حمایت هوایی نیروهاى امنیتى، هفتۀ آینده در این ولایت جابجا شوند.
جنرال جنت گل کروخیل قوماندان لوای اول قول اردوی ۲۰۹ شاهین مستقر در ولایت فاریاب، طی مصاحبه ای به آژانس خبری پژواک گفت که حدود ۶۰ تن از نیروهای ناتو (حمایت قاطع) طى هفتۀ جاری در شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب جابجا مى‌شوند.
کروخیل افزود: «مقامات قوماندانی ماموریت قاطع، طی سفرشان در زون شمال و شمالشرق، وعده دادند که در هفته جاری، حدود ۶۰ سرباز با تجهیزات لازم وارد شهر میمنه خواهند شد.»
این افسر امنیتى گفت که نیروهای حمایت قاطع، درعملیات های زمینی، از اردوی ملی و قطعات خاص کار میگیرند و عملیات های هوایی و توپچی را خود آنان انجام می دهند.
وی به مخالفان مسلح، هشدار داد که با استفاده از فرصت، به میز مذاکره حاضر شوند؛ در غیر آن نابود می شوند.
او گفت که تحرکات مخالفین مسلح طى سال جاری در فاریاب، افزایش را نشان می دهد و اکنون در نُه ساحۀ این ولایت درگیری جریان دارد.
با این حال، یک منبع امنیتی که نخواست نامش گرفته شود، گفت قرار است ۲۰۰ تن از نیروهای حمایت قاطع در فاریاب جابجا شوند؛ اما درمرحله اول ۶۰ تن از آنها دراین ولایت مستقرخواهند شد.
باشنده هاى فاریاب و نمایندگان مردم در شورای ولایتی، همواره از گسترش نا امنی‌ها و تنگ شدن حلقه محاصرۀ شهر میمنه و مراکز ولسوالی ها ابراز نگرانی نموده، دولت مرکزی را به بی توجهی متهم می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.