افزایش کناره گیری مقامات ارشد کاخ سفید و تأثیرات آن بالای دونالد ترامپ

- ۲۰ حوت ۱۳۹۶

mandegar-3در این اواخر، خبر استعفای مقامات ارشد کاخ سفید و اداره جدید تحت رهبری دونالد ترامپ، برای آمریکایان دغدغه‌های تازه‌یی را به ارمغان آورده است که هیچ‌گونه سابقه تاریخی در این کشور ندارد. همانگونه که خبر نامزدی و پیروزی دونالد ترامپ برای احراز کرسی ریاست جمهوری غیر عادی به نظر رسید، حکومتداری او نیز شاهد حوادث غیر عادی بوده است. از ورود آقای ترامپ به کاخ سفید و تشکیل اداره جدید تحت رهبری او، سیزده ماه میگذرد. در جریان سیزده ماه از حکومتداری آقای ترامپ، در پهلوی تمام نارسایی ها و کشمکش های حزبی و سیاسی، روند استعفای مقامات ارشد و نزدیکان خاص ترامپ، با گذشت هر روز برجسته تر میشود و اشخاص نخبه و قابل اعتماد، راه ایشان را از آقای ترامپ جدا میکنند.
جدیت و حساسیت این روند غیرمعمول و کم سابقه، زمانی به یک بحث جدی و سوال‌برانگیز مبدل شد که آقای ترامپ در اولین ماه از حکومتداری اش، شاهد استعفای مایکل فلین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود. به ادامه کناره گیری ها و برکناری ها، ۱۹ مقام ارشد کاخ سفید و کابینه جدید آمریکا نیز استعفا کرده اند و یا مجبور به استعفا شده اند. این روند سرسام آور، موج از شک و تردید ها را مبنی بر کارآیی آقای ترامپ و مؤثریت اداره او در میان سیاسیون آمریکایی به میان آورده است.
در میان ۱۹ تن از مقامات مستعفی و برکنار شده، رئیس دفتر آقای ترامپ، سخنگوی کاخ سفید، مدیران ارتباطات کاخ سفید، وزیر صحت وخدمات بشری، مشاور امنیت ملی، ریس اداره تحقیقاتی فدرال یا اف بی آی، مشاور ارشد در امور استراتیژیک و اخیرأ خبر استعفای آقای کوهن، مشاور ارشد ترامپ در امور اقتصادی، آمریکایان و سیاسیون آمریکایی را شوکه کرده است. ریکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا یکی از کسانی است که ضمن فشارهای ترامپ، تا هنوز در وظیفه اش باقی مانده است. اما مهمترین پرسش حل ناشده، چگونگی عوامل این کناره گیری ها و برکناری ها میباشد که در ذهن هر شهروند آمریکایی و غیر آمریکایی تکرارأ خطور کرده است.
به باور من، چهار موضوع عمده باعث این همه کناره گیری ها و برکناری ها شده است که قرار ذیل میباشد. نخست، برخی از کناره گیری ها بر اساس قضایا و رسوایی های مداخلات روسیه در انتخابات جنجالی سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا میباشد که کناره گیری و برکناری مایکل فلین، مشاور امنیت ملی و جیمز کومی، ریس اداره تحقیقات فدرال آمریکا را به دنبال داشته است.
دوم، برخی از مقامات ارشد کاخ سفید و کابینه جدید آمریکا، بر اساس اختلاف دیدگاه ها با آقای ترامپ در مسایل مهم ملی و بین المللی، میباشد. سقم و صحت این موضوع زمانی برایم ثابت شد که تفاوت دیدگاه میان آقای ترامپ و آقای بنون مشاور ارشد او در امور استراتیژیک، باعث شد تا استراتیژی جدید آمریکا برای افغانستان ماه ها طول بکشد. اما زمانیکه آقای بنون از وظیفه اش کناره گیری کرد، دیری نگذشت که استراتیژی جدید آمریکا برای افغانستان اعلان شد. در عین حال، یکی از دلایل مهم استعفای آقای کوهن، مشاور امور اقتصادی ریس جمهور آمریکا، نیز عدم موجودیت یک دیدگاه مشترک با ریس جمهور در مورد سیاست های اقتصادی آمریکا تلقی شده است.
سوم، برخی از مقامات ارشد کاخ سفید در واکنش به گرایش های نژادی آقای ترامپ از وظایف ایشان کناره گیری کرده اند. آقای ترامپ زمانی به گرایش های نژادی متهم شد که در ماه آگست سال گذشته، یکی از خشونت های نژادی در شهر ویرجینای آمریکا، باعث قتل و خونریزی تعدادی از آمریکایان شد اما آقای ترامپ، بسیار محتاطانه پیرامون آن ابراز نظر نمود. سیاسیون و منتقدین آقای ترامپ، موقف نرم او را حمایت تلویحی از خشونت های متذکره دانستند و آقای ترامپ را با موج از انتقادها روبرو ساختند. متعاقبأ، در واکنش به موقف نرم ترامپ در آن مورد، اعضای گروه هنری کاخ سفید، به شکل دسته جمعی از وظایف ایشان کناره گیری نمودند و از ترامپ نیز خواستند تا از مقام ریاست جمهوری آمریکا استعفا دهد. آقای ترامپ نه تنها که از اثر شنیدن خبر استعفای دسته جمعی گروه هنری کاخ سفید، نفس های عمیق کشیده است بلکه انتقاد تند آقای کوهن، مشاور اقتصادی کاخ سفید از موقف گیری ضعیف ترامپ پیرامون خشونت های نژادی، حال و هوای مجالس سیاسی آمریکا را نیز دگرگون ساخته بود که باعث رنجش ترامپ شد و بجای آقای کوهن، فردی دیگری برای ریاست بانک مرکزی آمریکا، توسط ترامپ مد نظر گرفته شد.
چهارمین دلیل که باعث استعفای برخی از کارکنان وهمکاران نزدیک ترامپ شده است، احتمالأ مسایل شخصی و منحصر به فرد آقای ترامپ میباشد چون در این اواخر، سلامت جسمی و روانی آقای ترامپ، یکی از مباحث داغ سیاسی در آمریکا بوده است. این درحالیست که برخی از منتقدان ترامپ، به شکل جدی، ترامپ را دچار اختلالات روانی دانسته اند و او را شخصیت فاقد شرایط لازم برای کرسی ریاست جمهوری آمریکا عنوان کرده اند. اما این انتقادها زمانی کم رنگ شد که متخصص صحی کاخ سفید، بعد از معاینات همه جانبه، آقای ترامپ را شخصیت دارای سلامت روحی و روانی عنوان نموده و او را دارای صحت کامل، تثبیت نمود.
با درنظرداشت این وضعیت شکننده و غیر معمول در اداره جدید آمریکا تحت رهبری آقای ترامپ، روند کناره گیری و برکناری اشخاص برجسته و ارشد کاخ سفید و کابینه آمریکا، ادامه خواهد داشت. اما نزدیک شدن انتخابات کانگرس آمریکا، زنگ خطر بزرگ برای ترامپ محسوب میشود چون در صورتیکه حزب دموکرات، اکثریت کرسی های کانگرس این کشور را در انتخابات آخر امسال از آن خود کنند، احتمال برکناری آقای ترامپ از کاخ سفید، به طور جدی مطرح بحث خواهدشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.