عبدالهادی ارغندیوال، رهبر حزب اسلامی: حکمتیار فاقد ‌صلاحیت است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 26 حوت 1396 - ۲۵ حوت ۱۳۹۶

حزب اسلامی به رهبری عبدالهادی ارغندیوال در اعلامیه‌یی گفته که این حزب در وزارت عدلیه به نام او ثبت است و گلبدین حکمتیار هیچ صلاحیتی مبنی به تصمیم‌گیری در این جریان ندارد.
mandegar-3این اظهارات درحالی صورت گرفت که اخیراً گلبدین حکمتیار اعلام کرد که عضویت عبدالهادی ارغنیدوال، انجنیر محمد خان و داکتر بصیر انور را از حزب اسلامی سلب کرده است.
اما در اعلامیه‎یی که از طرف حزب اسلامی قانونی به نشر رسیده آمده که حزب اسلامی به رهبری عبدالهادی ارغندوال در ۲۶ ولایت دفتر دارد و تلاش‌های مسوولانۀ این رهبری سوء تفاهمات و خصومت‌های دیرینه و بی اعتمادی‌های گذشته را در میان حزب اسلامی و سایر احزاب و شخصیت‌های جهادی، سیاسی و ملی کشور پایان بخشید .
این جریان گفته که شورای اجرایی حزب اسلامی افغانستان که یگانه حزب رسمی تحت این عنوان به «رهبری جناب عبدالهادی ارغندیوال» در نظام جمهوری اسلامی افغانستان ثبت بوده، حضور فعال داشته و از قانونیت برخوردار است و یگانه مرجع قانونی تصمیم گیری در امور این حزب می‌باشد به هیچ کس و جناح دیگر به شمول «آقای حکمتیار و حلقه ماحول شان» که از طریق پروسۀ صلح به نظام پیوسته‌اند و تا کنون در مطابقت به قانون اساسی و قانون احزاب سیاسی و سایر اسناد تقنینی کشور امتیاز داشتن یک حزب سیاسی و فعالیت‌های سیاسی را بدست نیاورده‌اند؛ اجازه نمی‌دهد از این نام و عنوان استفاده نماید، چه رسد به آن که به خود حق دهد در رابطه به سرنوشت رهبری و اراکین بزرگ یک حزب مستقل و قانونمند بدون هیچ نوع صلاحیت مداخله کند.
این جریان خاطر نشان کرده که حزب اسلامی افغانستان به اقتضای قانون اساسی کشور، سایر قوانین و میثاق‌های بینالمللی که افغانستان به آن پیوسته است، شورای عالی صلح را مکلف می‌داند، هنگام دعوت از جناح‌های جنگی که با استفاده از پروسه صلح به آغوش وطن پذیرفته می‌شوند آن‌ها را به رعایت قانون اساسی وسایر قوانین نافذه کشور، مفاهیم حقوق بشری، زیست باهمی و تحمل پذیری متوجه گردانند.
این در حالی است که یک مسوول ارشد شاخۀ غیر رسمی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار ادعای موجودیت شاخه‌های گونه‌گون این حزب را غیرمعقول خوانده و تاکید کرده که چنین ادعاها و شایعه پراگنی‌ها از سوی رقیبان طرح ریزی می‌شود.
پیش از نیز گزارش‌های از تقسیم شدن حزب اسلامی به دو شاخۀ رسمی به رهبری آقای ارغندیوال و غیر رسمی به رهبری آقای حکمتیار به نشر رسیده است.
در همین حال، وزارت دادگستری (عدلیه) کشور می‌گوید که حزب اسلامی به رهبری عبدالهادی ارغندیوال به گونه رسمی در این وزارت ثبت است.
در وزارت عدلیه حزب اسلامی به رهبری عبدالهادی ارغندیوال دوازده سال پیش ثبت شد و فعالیت‌های سیاسی دارد. اما شاخۀ حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار که بیشتر فعالیت‌های نظامی داشته است گلبدین حکمتیار را یگانه رهبر این جریان می‌داند.
امین کریم، نمایندۀ با صلاحیت حزب اسلامی گفته که حزب اسلامی با سابقۀ پنجاه ساله شهرت دارد د و ضرورت به مسایل تخنیکی ندارد، اطمینان می‌دهم که رهبر واحد حزب اسلامی حکمتیار است.
اما، عبدالبصر انور وزیر عدلیه گفته است که حزب اسلامی‌یی که به گونه رسمی نزد وزارت عدلیه ثبت است و جواز فعالیت دارد به ریاست عبدالهادی ارغندیوال در سال ۱۳۸۴ ثبت شده است.
پس از توافق میان گلبدین‌حکمتیار و حکومت اکنون اختلاف‌ها در باره رهبری حزب اسلامی در میان طرف‌داران عبدالهادی ارغندیوال و گلبدین حکمتیار بالا گرفته اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.