رهایی چهار فرمانده ارشد طالبان از زندان‌های پاکستان عجیب‌ترین وزیر طالبان آزاد شد!

گزارشگر:یما - ۱۱ جدی ۱۳۹۱

پاکستان روز دوشنبه، ظاهراً در راستای کمک به آغاز گفت‌وگوهای صلح در افغانستان، چهار زندانی عضو گروه طالبان از جمله ملا نورالدین ترابی وزیر عدلیۀ پیشینِ این گروه را از بند آزاد کرد.
یک مقام پاکستانی که نخواست نامش فاش شود، ضمن اعلام خبر آزادی این افراد به خبرگزاری فرانسه گفت که در میان بازداشت شده‌گان، نورالدین ترابی وزیر عدلیۀ رژیم طالبان و عبدالباری والی آن‌ها در هلمند، قرار دارند.
دو منبع نزدیک به طالبان در منطقه شمال‌غرب پاکستان نیز ضمن تایید خبر آزادی این چهار نفر، اعلام کردند ملا عبدالغنی برادر، معاون سابق رهبر طالبان و عمده‌ترین فرمانده بازداشت‌شدۀ طالبان، در میان این افراد قرار ندارد.
ملا برادر در سال ۲۰۱۰ میلادی بازداشت شد و مقامات پاکستانی اخیراً اعلام کرده‌اند که هیچ تصمیمی درباره آزادسازیِ وی گرفته نشده است.
گفته می‌شود وضع سلامتی ترابی مساعد نیست. بر اساس اعلام پایگاه انترنتی سازمان ملل، ترابی که در سال ۲۰۰۹ میلادی به عنوان فرمانده نظامی طالبان در افغانستان منصوب شد، دستیار ملا عمر فرمانده طالبان بوده است.
مقامات پاکستانی، ماه قبل نیز دست‌کم ۹ مقام طالبان افغانستانی را آزاد کرده بودند. آزادی این افراد در راستای توافقات مقامات پاکستان و افغانستان برای کمک به روند صلح میان کابل و گروه طالبان صورت می‌گیرد.
وحید مژده آگاه سیاسی به روزنامۀ ماندگار گفت که اگر زندانیان آزادشده دوباره به گروه طالبان پیوسته باشند، آزدای آن‌ها هیچ تأثیری در روند صلح و مذاکره با مخالفان مسلح نخواهد داشت.

وزیر عجیب!
نورالدین ترابی وزیر عدلیۀ طالبان بود. او در دوران جهاد، یکی از پاهایش را از دست داده بود.
وحیده مژده می‌گوید که اکثر مقام‌های طالبان، مجاهدان سابق بودند و شماری هم اعضای بدن‌شان را در جهاد از دست داده بودند.
او می‌گوید که ترابی در کارهایی مداخله می‌کرد که مربوط به کار و وظیفۀ او نبود؛ گاهی در چهارراهی پشتونستان می‌ایستاد و کسانی را که ظاهر آراسته به شریعت از دیدگاه طالبان نداشتند، برای چند روز و چند ساعت در خود وزارت عدلیه به زندان می‌افگند.
مژده گفت: «ترابی از سایر مقام‌های طالبان فرق داشت؛ دروازۀ دفتر او بر روی همه باز بود و همه می‌توانستند با او ملاقات کنند و شکایت‌ها و عرایض‌شان را پیش کنند. او آدم عجیبی بود. به گونۀ مثال، در عریضۀ یکی از عارضین نوشته بود: به عرض عارض بعد از پانزده روز رسیده‌گی شود! هنگامی که از او پرسیدند چرا پانزده روز بعد، گفته بود که [عارض] ریشش را قیچی کرده، ۱۵ روز بعد وقتی که ریشش صحیح شد، به خواستش رسیده‌گی شود.»
نورالدین ترابی از سال ۲۰۰۸ میلادی به این‌سو در زندان به سر می‌برد.
مولوی عبدالباری، فرد دیگری که از زندان آزاد شده، یک فرمانده جنگی طالبان بوده است. او نیز در پاکستان دستگیر شده بوده است.
تا اکنون نام‌های دو زندانی دیگر طالبان که از زندان‌های پاکستان آزاد شده‌اند، فاش نشده است.
وحید مژده در مورد این دو زندانی دیگر ابراز بی‌خبری کرد.

ملا برادر کشته شده است
حکومت افغانستان بارها از مقام‌های پاکستانی خواسته‌ است که ملا برادر را از بند آزاد سازند؛ اما پاکستان تا اکنون در مورد ملا برادر و آزادی او، ابراز نظری نکرده اند.
وحید مژده آگاه سیاسی در مورد ملا برادر گفت: گزارش‌ها می‌رساند که از شش ماه بدین سو هیچ کسی از وضعیت ملا برادر آگاهی ندارد.
آقای مژده گفت که ممکن پاکستان ملا برادر را کشته باشد؛ زیرا یک نگرانی از گذشته وجود داشت که پاکستان ملا برادر را هرگز نخواهد بخشید به‌خاطر این‌که او توانست طالبان را از چنگ پاکستان خارج سازد و آن‌ها را در پروسۀ قطر و برخی جاهای دیگر شریک سازد.
مقام‌های شورای عالی صلح می‌گویند که آزادی ملا برادر می‌تواند در روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان تأثیر مثبت داشته باشد.
هم‌اکنون بیش از ۱۰۰۰ طالب در بند پاکستان به‌سر می‌برند که در میان آن‌ها آدم‌های مهمی نیز شامل هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.