شصت درصد افغانستان از ماین پاک شده است

- ۱۲ جدی ۱۳۹۱

مؤسسۀ ماین پاکی ای‌تی‌سی می‌گوید که تا اکنون شصت درصد افغانستان از ماین پاک شده است.
کفایت الله ابلاغ رییس مؤسسۀ پاکسازی ماین در افغانستان (ای تی سی) روز گذشته در کابل به خبرنگاران گفت که این اداره موفق شده است تا شصت درصد جغرافیای افغانستان را از وجود ماین کاملن پاک سازد و چهل درصد باقی مانده که حدود ۵۸۰ میلیون متر مربع می‌شود، تا ده سال آینده پاکسازی می‌شوند.
وی از کمبود امکانات شاکی است و می‌گوید که اگر جامعۀ جهانی امکانات کافی در اختیارشان قرار می‌داد، آنان در سال ۲۰۱۳ موفق به پاکسازی کامل کشور از وجود ماین می‌شدند.
وی از جامعۀ جهانی پیشنهادات مشخصی داشت؛ تعیین معاش مشخص برای کارمندان این مؤسسه، بیمه کردن این کارمندان و مجهز ساختن آنان با وسایل پیشرفته و مجهز مطابق با معیارهای جهانی از جملۀ این پیشنهادات بود.
او همچنان افزود که این مؤسسه در حال حاضر حدود چهارده هزار کارمند دارد.
او اضافه کرد که پیش از آغاز فعالیت این مؤسسه به طور متوسط روزانه بیست تا ۲۵ واقعۀ انفجار ماین در کشور رخ می داد که در حال حاضر این رقم به روزانه یک واقعه کاهش یافته است.
وی نوعی دیگری از ماین‌ها را که به نام IED یاد می‌کند بسیار خطرناک دانسته و می‌گوید که با وجود امکانات آنان پاکسازی این ماین‌ها کاری بس دشوار است که آنان موفق شده اند تاکنون ۵۰۰ ماین از این نوع را خنثا کنند.
او تأکید می‌ورزد که این مؤسسه بر اساس نقشه‌های تخنیکی تهیه شده فعالیت می‌کند.
به گفتۀ وی، ولایات کندهار، جلال آباد، کابل و پروان از جمله ولایاتی هستند که بیشترین ماین در آن‌ها موجود بوده است.
ای تی سی نخستین مؤسسۀ بشردوستانۀ پاکسازی ماین است که با حمایت سازمان ملل تأسیس شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.