تنـازع بـرای بـقا

گزارشگر:شنبه 11 حمل 1397 - ۱۰ حمل ۱۳۹۷

این روزها، اوج تنازع و جدال بین حزب اسلامی شاخۀ حکمتیار و حزب اسلامی شاخۀ ارغندیوال است. این دو شاخه که زمانی با هم یکی بودند، اکنون برای زنده ماندن تقلا می‌کنند. دور جدید جدال بین اعضای این حزب، چند هفته پیش شروع شد. حزب اسلامی شاخۀ حکمتیار سه‌شنبه، ۲۲ حوت سال ۱۳۹۶ با انتشار بیانیه‌یی، عبدالهادی ارغندیوال، محمدخان و عبدالبصیر انور را از این حزب اخراج کرد.
عبدالهادی ارغندیوال رهبر فعلی حزب اسلامی شاخۀ ارغندیوال و محمدخان معاون، اول رییس اجرایی دولت افغانستان است. عبدالبصیر انور نیز در دولت وظیفه دارد و وزیر عدلیه یا دادگستری است. آنان در گذشته عضویت حزب اسلامی را داشتند، اما در سال‌های اخیر، خود را از حکمتیار جدا کردند و به زنده‌گی مسالمت‌آمیز رو آوردند.
حکمتیار در یک‌ونیم سال گذشته بسیار تلاش کرد تا این سه نفر بار دیگر رهبری او را بپذیرند، اما آنان از این امر شانه خالی کردند. به رغم آنکه آنان و تعداد زیادی از دوستان‌شان سال‌ها پیش از حکمتیار بریده بودند، اما بیانیۀ حکمتیار و اخراج این سه نفر از حزب اسلامی شاخۀ حکمتیار، به نحوی اعلام جنگ با آنان بود. به همین خاطر، ارغندیوال یک روز پس از انتشار بیانیۀ حکمتیار، به آن واکنش نشان داد و در تماس تلفنی با تلویزیون آریانا، این تصمیم حکمتیار را غیرقانونی خواند. او گفت که تنها حزب او رسمیت دارد و ثبت وزارت دادگستری افغانستان است.
سپس عبدالجبار شلگری، عضو شورای اجرایی حزب اسلامی به رهبری ارغندیوال نیز به تصمیم حکمتیار واکنش نشان و گفت که تنها حزب آنان رسمی است و گلبدین حکمتیار عضویت این حزب را ندارد. این واکنش شلگری شکل انتقام داشت و به نحوی خواست بگوید که اگر حزب اسلامی حکمتیار، ارغندیوال را از این حزب اخراج کرد، ما هم حکمتیار را از حزب خود اخراج می‌کنیم.
در حال حاضر تنش بین اعضای حزب اسلامی از یک‌طرف و حکمتیار از طرف دیگر، به شدت ادامه دارد که بقای هر دو جریان را با خطر جدی روبه‌رو کرده است. به خاطر ترس از فروپاشی، حزب اسلامی حکمتیار بیانیۀ دیگری را صادر کرد که از دستپاچه‌گی این جریان حکایت دارد. در بخشی از این بیانیه که نزدیک به یقین توسط شخص حکمتیار با نام مستعار «حقجو» نوشته شده، آمده است: «آیا مضحک نیست که چنین شخصى [عبدالهادی ارغندیوال] امروز و با اتکا بر حمایت‌های چهره‌های منفور از میان رقبا و دشمنان حزب؛ جسارت می‌کند و خود را رهبر حزب اسلامى افغانستان می‌خواند؟»
سپس در بخش دیگری از این بیانیه که از روحیۀ قلدرانه و پرخاش‌گرانۀ حکمتیار حکایت دارد، مستقیم از ارغندیوال نام برده شده و تصریح گردیده است: «حزب اسلامى حق دارد از رییس‌ جمهور بخواهد تا کسانى را که به نام حزب اسلامی در کابینۀ خود گرفته است و در کنار ارغندیوال با مخالفین حزب اسلامی تعهد پیدا و پنهان دارند از کابینه اخراج کند.»
در آخر این بیانیه، به کسانی که ارغندیوال را رهبر حزب اسلامی خطاب کنند، هُشدار داده شده و تصریح گردیده است که عواقب این کار، به دوش آنان خواهد بود.
سخن پایانی این‌که در حال حاضر سرنوشت هر دو شاخۀ حزب اسلامی در هالۀ ابهام قرار دارد، اما در این بین، شاخۀ حکمتیار بیش‌ازپیش به فروپاشی نزدیک شده است. به همین دلیل، حکمتیار در وضعیت پریشان و آشفته‌یی به سر می‌برد که این امر می‌تواند جان رقیبانش را نیز به خطر اندازد، زیرا حزب اسلامی از چهار دهه بدین‌سو، تجربه و تبحر زیادی برای حذف فیزیکی رقیبان خود دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.