حاشیه‌های داغ‌تر از متن

گزارشگر:پوهاند دوکتور حبیب پنجشیری / شنبه 24 قوس 1397 - ۲۳ قوس ۱۳۹۷

از مدتی بدین‌سو پیرامون گشایش راه ترانزیتی لاجورد، هیاهو در رسانه‌ها راه‌اندازی شده بود. اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی و مهمانان کشورهای منطقه سرانجام به تاریخ ۲۲ قوس ۱۳۹۷ این پروژه اقتصادی را افتتاح کردند. شخص رییس حکومت در تالار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی به اهمیت تاریخی راه تجارتی لاجورد در گذشتۀ تاریخ اشاره کرد و گفت: «ما برای وصل آمده‌ایم نه برای فصل».
محمداشرف غنی به افشاگری تبلیغات خصمانۀ مخالفان منطقه‌یی با ارایۀ مثال‌های روشن چون انسداد راه‌ها در سرحدات و بندرها پرداخت و به تأثیرات ناگوار قطع کمک‌ها توجه مخاطبان را معطوف کرد. او از ارادۀ قوی در محقق شدن مسیر تاریخی راه اتصال افغانستان به اروپا و نیز انتقال محموله‌های بارزگانی چون لاجورد، پنبه، کنجد، انگور، زعفران، میوۀ خشک و تازه و سنگ‌های مرمر و رخام چشت شریف از طریق ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان به ترکیه و از آن مسیر به اروپا منجمله کشور ایتالیا تمرکز کرد.
علاوه بر این، ارتباط منطقه‌یی را در نزدیکی فرهنگ‌ها و جغرافیای آسیای میانه و آسیای جنوبی بااهمیت خوانده، تأمین تجارت بین‌المللی را نشانۀ رونق و شکوفایی ازدست‌رفتۀ راه لاجورد به معرفی گرفت و تأکید بر آن داشت کشورهایی که در این نقشه راه قرار دارند، هرگاه در تعاملات تجاری دست افغانستان را بفشارند، از آن‌ها به گرمی استقبال می‌کنیم و برعکس، به کشورهایی که بر ما در معاملات تجاری نه بگویند، متقابلاً واکنش متناسب ابراز خواهیم کرد. آنچه در فوق تحریر گردید، مبین متن رویدادهای سفر اشرف غنی در هرات به منظور افتتاح راه تجارتی لاجورد بود.
حاشیۀ داغ‌تر از متن این سفر، سکته‌گی در نشرات زندۀ رادیو و تلویزیون ملی به دلیل برخورد یکتن از اشتراک کننده‌گان محفل در تالار مولانا بود که از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها بازتاب یافت که با او، محافظان ویژۀ ریاست جمهوری برخورد فزیکی کرده و گویا به جای نامعلوم منتقل کرده اند.
این امر مرا انگیزه داد تا سطوری چند در ارتباط به اهمیت دموکراسی و توسعۀ آن بنویسم که یکی از موضوعات مهم تاریخ به شمار می‌رود و معمولاً دارای مشخصات ذیل می‌باشد:
* دولت از نماینده‌گان مردم تشکیل می‌شود و در بعضی موارد، کارهای دولتی به وسیله خود مردم انجام می‌گیرد.
* قوانین به وسیله نماینده‌گان مردم به تصویب می‌رسد.
* حق رأی به تمام افرادی که به سن مشخص می‌رسند، اعطا می‌شود.
* قوانین در دادگاه‌ها بر همه مردم کشور به طور مساوی اجرا می‌شود.
* رأی اکثریت حاکم است، ولی حقوق اقلیت‌ها محترم شمرده می‌شود.
افزون بر آن، شخص رییس جمهور محمد اشرف غنی در سخنرانی‌هایش از فصل سوم قانون اساسی افغانستان که بازتاب‌دهندۀ حقوق اساسی شهروندان در همۀ عرصه‌های زنده‌گی اجتماعی و اقتصادی می‌باشد، افتخار کرده و می‌کند؛ با آن‌هم، اگر در حین سفرهای ولایتی او در آینده اتفاقاً چنین رخدادی به وقوع بپوندد، عیبی ندارد.
نباید معترضان به دلیل عرض شان به گوش رییس جمهور که سرقوماندان اعلی قوای مسلح کشور است، مورد آزار و اذیت محافظان جناب شان قرار گیرند. همچنان لازم است به محافظان ریاست جمهوری تفهیم شود که سوغات سفر رییس جمهور به هرات باستان نباید کام مردم آن دیار را به دلیل زدن و بستن، شکنجه و تعذیب تلخ می‌کرد و از این‌گونه برخورد جداً در آینده پرهیز شود؛ در غیر آن، مردم بی‌دفاع ما از پیشگامان ارزش‌های دموکراتیک می‌طلبند که از شیوه‌های استبدادی قرون گذشته به منظور ایجاد فضای رعب و ترس جلوگیری به عمل آرند و مفاد ماده‌های فصل سوم قانون اساسی که تأکید بر حقوق شهروندی دارد، به دلایل ناموجه بیشتر از این آسیب‌پذیر نشود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.