نمایندۀ روسیه برای افغانستان: به ادعای امریکا خندیدیم!

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 11 حمل 1397 - ۱۰ حمل ۱۳۹۷

ضمیر کابلوف، نمایندۀ روسیه برای افغانستان در واکنش به ادعای مقام‌های امریکا مبنی بر حمایت روسیه از طالبان می‌گوید که روس‌ها و طالبان در گفتگوی‌شان به این ادعای مقام‌های امریکایی خندیده اند.
mandegar-3آقای کابلوف که روز پنج‌شنبه هفتۀ گذشته در یک نشست خبری در مسکو سخن می‌گفت، هم‌چنان تأکید کرد که «طالبان» به «نماینده‌گان روسی» گفته اند که این گروه سلاح مورد نیازشان را از پولیس و نظامیان افغانستان به صورت غیرقانونی خریداری می‌کنند.
«فقط پول نیاز داریم!»
کابلوف در بخشی از سخنانش هم‌چنان تأکید کرده است که طالبان به روسیه گفته است که این گروه فقط به پول نیاز دارد بس. این دیپلومات روس می‌گوید که مذاکره کننده‌گان روسی به گونۀ شوخی به مذاکره کننده‌گان طالبان گفته اند که «متأسفیم، ما پول نداریم.»
او با آنکه مشخص نکرده چه زمانی و در کجا ملاقات میان نماینده‌گان روسی و طالبان صورت گرفته است، اما می‌گوید که هدف تماس روسیه با گروه طالبان از یکسو «حصول اطمینان از مصونیت شهروندان روسی در افغاستان» است و از سوی دیگر، مسکو تلاش می‌کند تا طالبان را به «پیوستن به روند مذاکرات صلح»، ترغیب کند.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که در بیش یک سال گذشته، مسکو همواره ادعا کرده که با طالبان در تماس است و دلیل اصلی تماس مقامات روسی، حضور «دشمن مشترک داعش» در افغانستان است.
در عین حال، نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که روسیه و ایران در همکاری با هم تلاش می‌کنند تا از نفوذ کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده در افغانستان، جلوگیری کنند.
سهمِ طالبان در روند صلح
کابلوف اظهار داشت که بدون دخیل ساختن طالبان در «روند مذاکرات»، دسترسی به صلح در افغانستان «ناممکن» خواهد بود. این مقام روسی هم‌چنین ابراز امیدواری می‌کند که گروه طالبان در نشست که قرار است روسیه میزبان آن باشد، شرکت کنند، اما زمان و مکان این نشست را مشخص نکرد.
او ابراز امیدواری کرد که طالبان در دور جدید گفت‌وگوها به میزبانی روسیه حضور یابند.
این درحالی است که وزیر خارجۀ روسیه اخیراَ در دیداری که با محمداشرف غنی در حاشیۀ کنفرانس بین‌المللی تاشکند داشت، برگزاری یک نشست سه‌جانبه میان روسیه، افغانستان و امریکا را پیشنهاد کرد. مسکو در این اواخر به تکرار روی ضرورت گفت‌و‌گو با طالبان تأکید می‌کند.
براساس خبرنامۀ ارگ ریاست جمهوری کشور، رییس حکومت وحدت ملی با پیشنهاد برگزاری نشست سه‌جانبه از سوی روسیه توافق کرده، اما زمان برگزاری این نشست هنوز مشخص نشده است.
اخیراً شماری از جنرالان نظامی ایالات متحده به شمول جان نکلسن، قوماندان مأموریت قاطع ضمن ابراز نگرانی از عملکرد روسیه در افغانستان، اتهام وارد کرده اند که روسیه در مورد تهدید داعش در افغانستان از «مبالغه» کار می‌گیرد و با استفاده از این روش، طالبان را تقویت می‌کند.
جنرال جوزف ویتال، قوماندان قوای مرکزی ایالات متحده، نیز نگرانی مشابه داشته و گفته است که روسیه با به کارگیری «تکنیک‌های تبلیغاتی آشنا»، تلاش می‌کند تا حضور ایالات متحده و ناتو در افغانستان را ناکام جلو دهد.
روسیه پیش از این نیز گفته بود که امریکا کنترل حریم هوایی افغانستان را در اختیار دارد، بنابر این، امریکا در قضیۀ پرواز بالگردهای ناشناس در حمایت از داعش در افغانستان دخیل است.
وزارت خارجۀ روسیه در آستانۀ برگزاری نشست صلح تاشکند اعلام کرد که از فعالیت بالگردهای ناشناس در افغانستان که «سلاح و نیروی نظامی» جابه‌جا می‌کنند، نگران هستند.
در بیانیۀ وزارت خارجۀ روسیه تأکید شده است که مسکو نگران افزایش حملات تروریستی در بخش‌های مختلف افغانستان و «پُررنگ‌تر ‌شدن حضور تروریست‌های داعش در ولایت‌های شمالی» این کشور است.
برخی از کارشناسان بر این باورند که روسیه به دلیل نگرانی‌های امنیتی از فعالیت گروه تروریستی داعش در شمال افغانستان که مرز مشترکی با کشورهای آسیای مرکزی دارد، خواستار برگزاری نشست مشترک با امریکا و دولت افغانستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.