برخی نماینده‌گان مجلس: گروه‌های جنگ‌جو اجازۀ اشتراک در انتخابات را ندارند

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 14 حمل 1397 - ۱۳ حمل ۱۳۹۷

طالبان و مخالفین مسلح دولت حق رای دادن و نامزد شدن در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری را ندارند.
برخی از نماینده‌گان مجلس این سخنان‌ها را در واکنش به گفته‌های اخیر مسوولان انتخاباتی ابراز می‌کنند.
mandegar-3مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی روز یکشبنه ۱۲ حمل/ فروردین در یک کنفرانس خبری گفته اند که طالبان حق رای دادن در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی آینده را دارند و همچنان می‌توانند در این انتخابات نامزد شوند.
سخن‌گوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته است که تمام شهروندان، به‌شمول طالبان حق رای دادن و نامزد شدن در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را دارند.
و اما اکنون در مورد این گفته‌ها دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد.
برخی از نماینده‌گان مجلس گفته‌های سخن‌گوی کمیسیون شکایات انتخاباتی را ناشی از بی‌خبری و عدم آگاهی آنان از قانون اساسی عنوان می‌کنند.
به گفته این نماینده‌گان: چون اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی براساس لیاقت و شایسته‌گی گزینش نشده‌اند و سواد حقوقی چندانی ندارند؛ بنابراین گفته‌های اخیر مسوولان این کمیسیون‌ها ناشی از ناآگاهی از حقوقی آنان است.
اما شماری از حقوق‌دانان بدین باور اند که طبق قانون انتخابات کسانی‌که مجرم نباشند و جرم شان ثابت نشده باشد، می‌توانند در انتخابات خود را نامزد کنند و اما در خصوص رای دادن، همه اتباع افغانستان چه کسانی‌که مجرم استند و چه کسانی‌که متهم هستند، همه می‌توانند به فرد مورد نظرشان رای بدهند.
شهلا فرید حقوق دان و استاد دانشگاه کابل به روزنامه ماندگار گفت: طالبان حق نامزد شدن در انتخابات و رای دادن در هر نوع انتخابات را دارند، مشروط بر این‌که جرات آن را داشته باشند.
بانو فرید می‌گوید: طبق قانون انتخابات تمامی شهروندان افغانستان که متهم به جرم نباشند، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند؛ اما اگر اتهام به کسی وارد باشد و جرم وی ثابت شود، از نامزد شدن محروم خواهد شد و همین طور کسانی‌که برعلیه آنان حکم محکمه وجود داشته باشد که براساس آن حکم نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند، اما هیچ شهروند از حق رای دادن محروم نیستند.
این حقوق دان تاکید کرد: از مجاهدینی که افرادشان جرایمی را مرتکب شده اند، این تجربه وجود دارد که در پارلمان و حتا ریاست‌جمهوری خود را کاندی کردند و همین اکنون بسیاری از مجاهدین در پارلمان حضور دارند؛ بنابراین دست تمامی طالبان به خون آلود نیست و می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.
استاد شهلا در خصوص این‌که طالبان بارها گفته اند که قانون اساسی افغانستان را قبول ندارند؛ بنابراین چطور می‌توانند خود را برای انتخابات نامزد کنند، گفت: زمانی‌که طالبان رای می‌دهند و یا خود را نامزد می‌کنند، به این معناست که قانون اساسی و سایر قوانین افغانستان را پذیرفتند.
اما فرهاد عظیمی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: چون اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی براساس لیاقت و شایسته‌گی گزینش نشده اند و سواد حقوقی چندانی ندارند؛ بنابراین گفته‌های اخیر مسوولان این کمیسیون‌ها ناشی از ناآگاهی حقوقی آنان است.
به گفته او، مسوولان کمیسیون‌های انتخاباتی فکر کردند که اگر چنین نظریه را مطرح کنند، ممکن است که طالبان خوش شوند و از این اقدام آنان استقبال کنند، در حالی‌که از ُبعد حقوقی طالبان که دست‌شان به خون مردم آلود است، حق هیچ نوع اشتراک در انتخابات را ندارند.
این عضو مجلس تاکید کرد که طالبان قانون اساسی و حکومت فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و حکومت فعلی را یک حکومت مزدور خطاب می‌کنند؛ بنابراین کسانی یا گروه‌های که قانون اساسی افغانستان را قبول ندارند، نمی‌تواند در هیچ نوع انتخاباتی شرکت کنند.
او همچنان گفت: زمانی‌که نامزدان برای نامزدی می‌روند و یا هم افرادی که برای رای دادن به نماینده مورد اعتماد خود می‌رود، به این معناست که قانون اساسی افغانستان را پذیرفته و آن را برای خود قابل اجرا می‌داند، در حالی‌که طالبان بارها و بیش از صدها بار تاکید کردند که قانون اساسی افغانستان را نمی‌پذیرد و حکومت فعلی را یک حکومت دست نشاندن می‌خواند.
عظیمی افزود: متاسفانه از سوی هم در قانون اساسی افغانستان پیش‌بینی نشده، کسانی‌که قانون اساسی افغانستان را نمی‌پذیرد و به آن احترام ندارد و یا وابسته به گروهک‌های تروریستی اند، آیا حق شرکت در انتخابات را دارند یاخیر؛ اما مورد واضح و روشن این است‌، کسانی‌که قانون اساسی افغانستان را نمی‌پذیرند، حق شرکت در هیچ نوع انتخابات را ندارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.