سیما سمر به خانواده‌ها: از آوردن فـرزند زیـاد خـودداری کنیـد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 15 حمل 1397 - ۱۴ حمل ۱۳۹۷

کمیسیون مستقل حقوق بشرِ افغانستان دیروز گزارش تازه‌یی را در پیوند به «پیامدهای کارهای شاقه بالای کودکان» نشر کرد.
سیما سمر، رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که ۶۱ درصد کودکان افغانستان در محیط غیر بهداشتی کار mandegar-3می‌کنند و نیز ۵۶ درصد آنان فرصت آموزش ندارند.
بانو سمر می‌گوید که براساس قوانین بین‌المللی و قوانین افغانستان، اطفال نباید کارهای شاقه کنند که در این میان حکومت نیز هیچ برنامه‌یی برای این کودکان ندارد.
رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که آنان این پژوهش را در ۲۵ ولایت راه‌اندازی کرده و نتایج آن نشان می‌دهد کودکانی که مصروف کارهای شاق هستند، در وضعیت بسیار دشوار قرار دارند و کارگزارن حکومت هم هیچ برنامه‌یی برای بیرون کردن آنان از این وضعیت ندارند.
سیما سمر با اشاره به این‌که ۶۱ درصد کودکان کار در محیط غیرصحی مصروف کار اند و ۵۶ درصد آنان به آموزش دسترسی ندارند، افزود: یافته‌های کمیسیون حقوق بشر نشان می‌دهد که، ۸ درصد کودکانی که به کارهای شاق مصروف هستند، بین ۷ تا ۱۲ سال و ۸۲ درصد دیگرشان بین ۱۳ تا ۱۸ سال سن دارند.
بانو سمر می‌گوید که این کودکان حدود هفت ساعت در طول روز و بیشتر از ۳۵ ساعت به شمول روزهای جمعه در طول یک هفته مصروف کارهای شاق هستند.
رییس کمیسیون حقوق بشر گفت که از میان کودکانی که به کارهای شاق می‌کنند، ۵۶ درصدشان از کار خود راضی هستند، اما به این دلیل که نمی‌دانند نباید کار کنند.
سیما سمر می‌افزاید که ۵۷ درصد این کودکان در جریان کار دچار مشکلات صحی می‌شوند که از این میان، ۷۸ درصد آنان با هزینۀ شخصی‌شان درمان می‌شوند و حدود ۳۲ درصد شان هم در جریان کار آسیب می‌بینند و دچار شکسته‌گی اعضا و جراحت می‌شوند.
بانو سمر اظهار داشت که ۹۲ درصد کودکانِ کار، پسران اند و از این میان، ۳ درصد افراد داری معلولیت، ۹۸ درصد آنان مجرد، ۰٫۸ درصد دیگر متأهل و ۸۰ درصد هم بیشتر از ۱۲ سال سن دارند.
رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که ادامۀ جنگ و خشونت، کودکان را مجبور به کارهای شاقه کرده و باید حکومت و مردم افغانستان زمینۀ برقراری صلح را در کشور فراهم سازد. او تأکید می‌کند که در روند صلح نباید حقوق قربانیان جنگ نادیده گرفته شود.
او هم‌چنان می‌گوید که بیشتر کودکانی که در جریان کار آسیب دیده و زخمی شده اند، صاحب کار از تداوی آنان خودداری کرده و از پول شخصی‌شان در بیمارستان‌های دولتی و یا شخصی تداوی شده اند و شمار دیگرشان حتا تداوی نشده اند.
بانو سمر همچنان گفت که ۵۹ درصد کودکانی که مصروف انجام دادن کارهای شاق هستند، به غذا ابتدایی دسترسی دارند که فقط سه وقت نان برای‌شان داده می‌شود و ۳۹ در صد دیگرشان فقط دو وقت نان می‌خوردند.
رییس کمیسیون حقوق بشر با بیان این‌که بحران چهل سالۀ جنگ در افغانستان سبب شده است که شالودۀ اقتصادی مردم ورشکسته شود می‌گوید: «جنگ‌های افغانستان افزون بر این‌که پیامدهای منفی خود را در همه بخش‌ها داشته، از کودکان این کشور نیز همواره قربانی گرفته و میزان تلفات کودکان در جنگ، در سال ۹۶ بالاتر از سال ۹۵ خورشیدی است».
سیما سمر به حکومت وحدت ملی پیشنهاد می‌کند که برای خانواده‌ها آگاهی بدهد تا از آوردن فرزند زیاد خود داری کنند و این روند شامل نصاب آموزشی شود و از آموزشگاها نیز شود.
به گفتۀ او، دولت مکلف است زمینۀ آموزش و پرورش را برای کودکان مساعد سازد و برای کودکانی که مصروف‌ کارهای شاق هستند، راه‌حل پیدا کند.
در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر آمده است: ۷۳ نوع کارهای شاق که شامل خشت‌مالی، دست‌فروشی، قالین‌بافی، ترمیم‌کاری موترها، آهنگری، حلبی‌سازی، هوتل داری و دیگر کارهای طاقت‌فرسا و شاق است، کودکان مجبور به انجام آن‌های می‌شوند.
در بخش دیگر این پژوهش گفته شده است که ۱۰ درصد از این کودکان افزون بر این‌که روزانه به کار گماشته می‌شوند، چندین ساعت از طرف شب نیز کار می‌کنند. آنان از طرف شب مصروف پروسس و آماده ساختن مواد خام، مانند نخودپزی، پاک کردن کشمش وغیره کارها می‌باشند تا مواد را شب آماده کرده و روزانه آن به فروش برسانند.
این پژوهش افزوده است که ۴۹ درصد کودکان به‌خاطر کمک‌ اقتصادی به خانواده‌های شان کار می‌کنند، ۴۲ درصد جهت فراگیری آموزش‌های حرفه‌یی کار می‌کنند، ۳۵٫۶ درصد شان در بدل قرض خانواده‌های شان کار می‌کنند، ۱۱٫۵ درصد کودکان تنها در بدل نان دو وقت که از طرف صاحب کار برای‌شان داده می‌شود، مصروف کارهای شاق هستند.
یافته‌های کمیسیون حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که دسترسی این کودکان به حقوق شان در پایین‌ترین سطح قرار دارد و اکثر آنان حتا از حقوق ابتدایی خود مانند، ساعت‌ تیری و تفریح نیز محروم هستند.
این گزارش در حالی نشر شد که چند روز پیش سازمان غذایی جهان «WFP» گزارشی را نشر کرد که نشان می‌داد، حدود ۱۲ میلیون نفر در افغانستان گرسنه اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.