طالبان در واکنش به مرگ یک فرمانده‌شان در لوگر ۳۰ مکتب را بستند

گزارشگر:شنبه 18 حمل 1397 - ۱۸ حمل ۱۳۹۷

طالبان حدود ۳۰ مکتب را در یکی از ولسوالی‌های ولایت لوگر بسته کرده‌اند. یک مقام محلی روز جمعه با اعلام این خبر گفت که با این اقدام طالبان، بیش از ۱۱ هزار شاگرد از مکتب باز مانده‌اند.
mandegar-3سلیم صالح، سخنگوی والی لوگر به خبرگزاری آلمان گفته است که شورشیان این مکاتب را به انتقام قتل یکی از فرماندهانشان در ولسوالی «چرخ» به دست حکومت، مسدود کرده اند.
این مقام گفت که در جمع شاگردانی که از مکتب بازمانده اند، حدود ۲۰۰۰ شاگرد دختر حضور دارند.
در همین حال، بزرگان قومی و اداره محلی چندین روز است که برای بازگشایی این مکاتب با شورشیان مذاکره می کنند.
گزارش‌های مشابه از بسته شدن شماری از مکاتب در ولایت شمالی کندز خبر می‌دهند. «رادیو اروپای آزاد» گزارش داده است که نیمی از ۵۰۰ مکتب این ولایت در حال حاضر از فعالیت باز مانده اند.
غلام ربانی ربانی، یک عضو شورای ولایتی می‌گوید که از آغاز سال نو تحصیلی در افغانستان، شورشیان طالبان مکاتب را در مناطق تحت کنترول خود مسدود نگه داشته اند. ربانی می گوید که طالبان می خواهند تا بودجه این مکاتب از طریق آنها به مصرف برسد.
سید عبدالله سادات، یک عضو دیگر شورای ولایتی کندز می گوید که مشکل هنگامی به وجود آمد که حکومت تصمیم گرفت تا معاش کارمندان معارف، به جای پول نقد، از طریق حساب های بانکی به آنان پرداخته شود. او توضیح می دهد: «این مسئله به مذاق طالبان خوش نمی آید».
محمد رستم احمدی، رییس ریاست معارف ولایت کندز می گوید: «ما می خواستیم تا سیستم بانکی را در منطقه فعال بسازیم تا از فساد جلوگیری کنیم».
به گفته سخنگوی وزارت معارف در کابل، در حال حاضر ۱۰۵۷ مکتب در ۲۴ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان مسدود هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.