شنـاس‌نامـه‌هـای خونیـن در غـرب کـابل

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 3 ثور 1397 - ۰۲ ثور ۱۳۹۷

وزارت صحت عامه می‌گوید که در حمله به یک مرکز توزیع تذکره‌های کاغذی در دشت‌برچی در غرب کابل، دست‌کم ۴۸ تن کشته و ۱۱۲ تن ‌دیگر زخمی شده‌اند.
mandegar-3وحید مجروح سخنگوی وزارت صحت‌عامه در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که در این حادثه که به یک مرکز توزیع شناس‌نامه کاغذی در غرب کابل صورت گرفته است، ۴٨ تن کشته و ۱۱۲ تن زخمی شده‌اند. در میان کشته‌شده‎گان ٢١ زن، ٢٢ مرد و ۵ کودک شامل هستند. احتمال می‌رود شمار تلفات با گذشت زمان افزایش یابد.
نجیب دانش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که حمله کننده انتحاری پیش از چاشت دیروز در ساحۀ «قلعه ناظر» در مربوطات حوزه ششم امنیتی پولیس در دشت برچی شهر کابل، جلیقه مملو از مواد انفجاری خود را درمیان جمعیت ثبت نام کنندگان برای گرفتن تذکره‌های ورقی، منفجر کرده است.
آقای دانش گفت که بیشتر قربانی‌ها افراد ملکی هستند. در میان قربانی‌ها زنان و کودکان نیز شامل می‌باشند. این حمله را گروه داعش به عهده گرفته است.
هم‌چنان، گزارش‌ها از ولایت بغلان حاکی از آن است که در نزدیک یک مرکز ثبت نام رای دهندگان در شهر پلخمری انفجار رخ داده است. برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که در این رویداد دست کم ۶ غیرنظامی کشته و ۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.
واکنش‌ها
رهبران سیاسی حمله به مردم ملکی را به شدت مورد نکوهش قرار داده‌اند. محمداشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، حملات تروریستی در غرب شهر کابل و ولایت بغلان را محکوم کرده و آن را خلاف تمام ارزش‌های اسلامی و انسانی خوانده است.
آقای غنی بیان داشته که تروریست‌های وحشی‌صفت که به شمول ارزش‌های اسلامی، به هیچ ارزش ملی و دموکراتیک باور ندارند، باید بدانند که با انجام چنین عملکردهای جنایت‌کارانه، هیچگاهی نمی‌توانند عزم و اراده مردم ما را به‌خاطر اشتراک گسترده در روندهای دموکراتیک، تضعیف کنند.
هم‌چنان، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی حمله به ثبت نام کنند‌گان را مورد نکوهش قرار داده و گفته که با کسانی‌که در این حمله آسیب دیده‌اند، ایستاده است.
رییس اجرایی افزوده که اراده ما برای برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه ادامه خواهد داشت و تروریست‌ها بر خلاف اراده مردم افغانستان پیروز نخواهند شد.
رییس اجرایی حمله به مرکز ثبت نام را در غرب کابل، حمله به آزادی و مردم سالاری عنوان کرده است.
در همین حال، سرور دانش، معاون دوم غنی نیز با نکوهش این حمله گفته که تروریست‎ها و حامیان منطقه‌ای آن‌ها می‌دانند که مردم افغانستان در راه بی‌بازگشت آگاهی، بیداری و توسعه کشور گام بر می‌دارند و هرگز خللی بر اراده آنان در این راستا وارد نخواهد شد.
آقای دانش گفته که تروریست‌ها با انجام حملات دهشت افگنانه و مذبوحانه سعی می کنند مردم ما را از این مسیر باز دارند. اما مردم ما اثبات کرده‌اند که این مسیر ادامه خواهد داشت و تاریخ به عقب بر نمی‌گردد.
اداره توزیع شناس‌نامه‌ها برای سرعت بخشیدن نام نویسی به انتخابات پیش‌رو، در حوزه‌های مختلف مرکز و لایت‌ها، مراکز سیار توزیع تذکره‌های ورقی را ایجاد کرده است. تا شهروندانی که تذکره ندارند بتوانند به آسانی تذکره دریافت کنند و به انتخابات نام نویسی کنند.
این در حالی است که وزارت داخله در« ۱۲ حمل» سال روان اعلام کرده بود که برای تامین امنیت شهروندان غرب کابل طرح تازه‌ی را روی دست گرفته است.
در همین حال، شماری از شهروندان نیز با انتقاد از حکومت گفته‌اند که نهادهای امنیتی در راستا تأمین امنیت شهروندان جدی عمل نمی‌کنند.
شهید ثاقب، گفته که این حمله به‌خاطر مختل کردن روند نام نویسی برای انتخابات صورت گرفته است، اما شناسنامه‌های سرخ و خونین دشت برچی، یک روزی نماد مردم سالاری این سرزمین خواهد شد.
تهدید خبرنگاران
برخی از خبرنگار محلی که در ساحه برای تهیه گزارش رفته بودند، از برخورد و تهدید پولیس شکایت کرده‌اند.
رسانه‌ها گزارش داده‌اند که برخی از خبرنگاران در غرب کابل، مورد تهدید پولیس قرار گرفته و مجبور شد‌ه‌اند تا تصاویری که از محل رویداد گرفته‌اند را پاک کنند.
سید احمد خبرنگار خبرگزاری آوا می گوید: پولیس ما را تهدید کرد، اما «من ایستادگی کردم و گفتم من خبرنگار هستم و مسوولیت دارم باید فلم‌برداری کنم؛ اما چند عسکر مرا داخل رنجر بردند و تهدیدم کرده ویدیوها را به اجبار پاک کردند».
این نخستین بار نیست که خبرنگاران، از برخورد بد نیروهای امنیتی در جریان کار خبری، شکایت می‌کنند.
تهدید همواره یکی از موانع جدی فراراه کار رسانه‌ای و عاملی بازدارنده در مسیر جریان آزاد اطلاعات در افغانستان محسوب می‌شود.
تاکنون انگیزه نیروهای پولیس از پاک کردن تصاویر خبری رویداد تروریستی غرب کابل، مشخص نیست؛ اما در گذشته، دولت همواره تلاش کرده است تا آمار رویدادهای تروریستی مشابه را کمتر از آنچه در عمل، رخ داده است، بازتاب دهد.
این در حالی است که بر پایه اصل آزادی بیان و قانون دسترسی به اطلاعات، نیروهای امنیتی، حق ندارند خبرنگاران از پوشش خبری رویدادهای روزمره بازدارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.