آگاهان: ماهیت پاکستان به بهره‌برداری از تروریسم گره خورده است

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 19 حمل 1397 - ۱۸ حمل ۱۳۹۷

این از نادانی حکومت افغانستان است که به پاکستان اعتماد کرده و فکر می‌کند که پاکستان افغانستان را در راستای مبارزه با تروریزم حمایت می‌کند.
برخی از تحلیل‌گران سیاسی با تاکید براین مطلب می‌گویند: تا زمانی‌که سیاست حکومت افغانستان در قبال پاکستان و طالبان توام با احساسات باشد، mandegar-3هیچ‌گاه به نتیجه نخواهیم رسید.
به باورآنان، سران حکومت افغانستان باید بدانندکه باوعده‌های چند ماده‌ی روی کاغذ با پاکستان به نتیجه نمی‌رسند، زیرا ماهیت، ساختار و تشکیل حکومت پاکستان بهره‌برداری از تروریزم است.
این واکشن‌ها در توافق رهبران افغانستان و پاکستان روی هفت اصل برای نهایی کردن «برنامه عمل» دو کشور ابراز شده است.
به دنبال سفر روز جمعه۱۷حمل/ فروردین، نخست‌وزیر پاکستان به کابل، رهبران افغانستان و پاکستان روی هفت اصل برای نهایی کردن «برنامه عمل» دو کشور توافق کردند.
۱ـ پاکستان از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‎ها/ افغانستانی‌ها پشتیبانی می‎کند.
۲ـ دو کشور به گونۀ مشترک اقدام‎های جدی را برای ازمیان برداشتن عناصری ‎که امنیت دو کشور را تهدید می‎کند، روی دست خواهند گرفت.
۳ـ دوطرف متعهد اند که جلو استفاده کشورها، گروه‎ها و افراد را از خاک افغانستان و پاکستان به منظور تهدید این دو کشور، بگیرند.
۴ـ افغانستان و پاکستان به منظور عملی شدن تعهداتی ‎که سپرده‌اند، یک مکانیزم نظارتی و هماهنگی را که از سوی مقام‎های دو کشور اجرایی خواهد شد، ایجاد می‎کنند.
۵ـ دو کشور متعهد اند که از نقض حریم هوایی و تمامیت ارضی یک‌دیگر اجتناب کنند.
۶ـ دو کشور تعهد دارند که به جای انتقاد از هم‌دیگر، از پلان عملی‎که میان دو کشور وجود دارد، برای حل چالش‎ها و نگرانی‎ها استفاده کنند؛
۷ـ ایجاد گروه‎های کاری برای عملی شدن تمامی مواد برنامه عمل پاکستان و افغانستان و نیز مواردی‌ که در بالا ذکر شدند.
و اما تحلیل‌گران سیاسی این توافق حکومت پاکستان را عوام فریبانه تلقی کرده، حکومت افغانستان را نادان خوانده و باورد دارند که حکومت افغانستان همواره فریب پاکستان را خورده است.
سیف‌الدین سیحون استاد دانشگاه کابل تاکید دارد که پاکستان با توجه به فشارهای اخیر بین‌المللی که بر وی وارد شده است، با ریا و دروغ دست به مصلحت‌گرایی زده و چنین حرف‌هایی می‌زند.
استاد سیحون افزود: اما در حقیقت پاکستان هیچ‌گاه دست از حمایت طالبان و تروریزم برنخواهد داشت، زیرا ماهیت پاکستان بهره‌برداری از تروریزم و دهشت‌افگنی است.
او گفت: تمامی مردم افغانستان و حتا آنان که سیاست نمی‌دانند، به طوری یقین می‌دانند که پاکستان هیچ‌گاه دست از حمایت طالبان برنخواهد داشت و این ابزار را هیچ‌گاه از دست نخواهد داد.
و اما نکته مهم به باور استاد سیحون این است که دیگر طالبان یک گروه منظوی و تنها نیستند که وابسته به پاکستان باشند که ما از طریق پاکستان بتوانیم آنان را وادار به گفت‌گو و صلح نمایم.
او می‌گوید: طالبان همین اکنون به کمک پاکستان با ایران و روسیه توانستند رابطه خوبی برقرار کنند و این ناشی از بی‌کفایتی و سیاست ناکام حکومت افغانستان است.
این استاد دانشگاه بدین باور است که حکومت افغانستان اگر به راستی برنامه صلح با طالبان را دارد؛ پس هیچ‌گاه از پاکستان کمک نخواهد و اجازه ندهد که پای پاکستان در گفت‌گوی صلح با طالبان دخیل شود، زیرا پاکستان ثابت کرده و همه دنیا می‌دانند که پاکستان از حمایت طالبان که ابزاری بقاء آنان است، دست نخواهد کشید.
بااین حال عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان می‌گوید: این طرح‌ها خیلی عالی اند؛ اما امکان عملی شدن آن تا زمانی که پاکستان نتواند گام صادقانه بردارد، نا ممکن است.
او عدم صداقت پاکستان را مشکل اصلی این معضل می‌داند و باور دارد که پاکستان هیچ‌گاه از صداقت استفاده نخواهد کرد، زیرا این کشور همیشه از حمایت تروریزم سودهای کلانی برده؛ بنابراین هیچ‌گاه از این سود چشم پوشی نخواهد کرد
رفیعی تاکید کرد: من فکر می کنم باید دولت افغانستان با چند پیش شرط و ضرب الاجل داخل بحث های عملی گردد. مثلا بگوید ما حقانی دستگیر شده را به شما می دهیم شما فلانی را به ما بدهید؛ شاید دراین صورت بتوان به نتیجه هرچند اندک و نسبی دست یافت؛ اما هیچ‌گاه نباید خوش بین بود که پاکستان در راستای مبارزه با تروریزم با افغانستان همکاری کند و حتا گام هرچند کوچکی بردارد.
رییس مجتمع جاممعه مدنی گفت: حکومت افغانستان باید سیاست خود در قبال پاکستان و همین طور طالبان و سایر نیروهای مخالف مسلح دولت را روشن سازد، تا زمانی‌که سیاست افغانستان در قبال پاکستان و طالبان توام با احساسات و متغییر باشد، با چنین وعده‌های چند ماده‌ی روی کاغذ به نتیجه نخواهیم رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.