نگـرانی از خشکـسالی بـی‌سـابقـه در بادغـیس

- ۱۹ حمل ۱۳۹۷

شورای ولایتی بادغیس در گزارشی مفصل از خشکسالی‌های امسال این ولایت ابراز نگرانی کرده و هشدار داده که این بحران گریبان‌گیر بیش از ۷۶ درصد مردم در مرکز و ولسوالی‌ها خواهد بود.
mandegar-3به دنبال کمبود بارندگی در زمستان ۱۳۹۶ و بهار امسال، تمام نقاط بادغیس با خشکسالی مواجه شده‌ و حاصلات مردم از بین رفته است.
در گزارش چند صفحه‌یی شورای ولایتی بادغیس که به خبرگزاری جمهور رسیده نوشته شده «امسال تمام واحدهای اداری به شمول مرکز این ولایت دچار خشکسال شدید شده‌اند و ۷۶ درصد مردم با پیامدهای دشوار این بلای طبیعی دست و پنجه نرم می‌کنند.»
این گزارش با کمک آمارهای گرفته شده توسط ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی بادغیس نوشته شده است.
زراعت و مالداری دو پیشۀ اصلی و چشمۀ معیشتی مردم بادغیس است که با وقوع خشکسالی دچار آسیب گسترده شده است.
بیش از ۹۲ درصد زراعت مردم به گونۀ للمی است و تنها هشت درصد زمین‌های آبی زیر کشت قرار دارند.
در گزارش شورای ولایتی بادغیس آمده، امسال تنها ۳۰ میلی متر بارندگی در بادغیس به ثبت رسیده در حالی که میانگین آن حدود ۲۵۰ میلی متر است و این مقدار جوابگوی زراعت و دامداری این ولایت خواهد بود.
گرچه سال‌های گذشته هم خشکسالی در بادغیس وجود داشت اما این بلای طبیعی نسبت به سال‌های گذشته بسیار ویران کننده و خطرناک‌تر است.
براساس گزارش، از میان ۱۵۴ هزار و ۵۵۴ خانواده، نزدیک به ۱۱۸ هزار و ۵۰۰ خانواده در بادغیس از خشکسالی آسیب خواهند دید.
در خزان سال ۱۳۹۶ مردم ۶۰ درصد به کشت للمی پرداختند که تمامی زمین‌های آنان از بین رفت و از جانبی هم قیمت مواشی آنان به یک سوم کاهش یافته است.
شورای ولایتی بادغیس پیامدهای سختی را برای خشکسالی امسال بادغیس پیش بینی کرده است که مهاجرت‌های گسترده عمده‌ترین آن می‌باشد.
مهاجرت‌های گستردۀ مردم از روستاها و ولسوالی‌ها به مرکز و اطراف آن و مهاجرت به خارج از کشور به ویژه ایران، پیش بینی شورای ولایتی بادغیس است.
در این گزارش اشاره شده که بیجاشدن شمار زیادی از مردم ولسوالی‌ها متصور است که مشکلات فراوان را به دنبال خواهد داشت.
از جانبی هم مسیر مهاجرت به سمت کشورهای دیگر از جمله ایران برای کسب درآمد و امرار معیشت همواره پرخطر بوده و مشکلات فراوانی را به دنبال خواهد داشت.
شورای ولایتی بادغیس همچنین پیش بینی کرده که شمار زیادی از مردم هم به صفوف مخالفان مسلح دولت روی خواهند آورد.
در ادامه گزارش شورای ولایتی بادغیس راهکارهای طولانی مدت و کوتاه مدتی هم برای خشکسالی پیشنهاد شده است که عمده‌ترین آن مهار آب‌های جاری این ولایت است.
اشاره شده که رودخانه‌های مرغاب و جوند از پُرآب‌ترین منابع آبی کشور هستند که به گزارش شورای ولایتی بادغیس، مهار آن در طولانی مدت غنامندی آب‌های زیر زمینی و گسترش حوزه‌های آب‌گیر و زمین‌های آبی را سبب خواهد شد.
گسترش زیربناهای اقتصادی بادغیس از جمله سرک و برق‌رسانی از دیگر راهکارهای شورای ولایتی است که به توسعۀ تجارت با دیگر ولایت‌ها خواهد انجامید و بخشی از مشکلات اقتصادی مردم را برطرف خواهد کرد.
تامین امنیت به منظور گسترش سرمایه‌گذاری و تجارت هم از جمله راهکارهای طولانی مدت بوده است.
اما شورای ولایتی بادغیس در مورد راهکارهای کوتاه مدت مقابله با خشکسالی که می‌تواند آسیب‌های این بلای طبیعی را در سال روان کاهش دهد هم پیشنهادهایی داشته است.
این شورا گفته نمایندگان آن با وزارت زراعت دیدار داشته‌اند و این وزارت وعده داده به نقاطی که مواشی مردم با خطر تلف شدن مواجه هستند رفته و دام‌های مردم را با قیمت مناسب خریداری کند.
این پیشنهاد به منظور خسارت کمتر مردم از فروش مواشی‌شان صورت گرفته است.
وزارت زراعت و آبیاری کشور همچنین وعده داده که برای نقاط بسیاری از بادغیس هم علوفۀ حیوانی با قیمت بسیار ارزان برای مردم توزیع خواهد کرد.
همچنین قرار است در روزهای آینده نمایندگان شورای ولایتی با وزارت‌های حوادث و عودت و مهاجرین دیدارهایی داشته باشند که هنوز نتایج آن مشخص نیست.
شورای ولایتی بادغیس همچنین به توزیع عادلانه و به موقع گندم اهدایی کشور هندوستان در این ولایت تاکید کرده است.
تاکید شده که مقدار گندم اختصاص یافته برای مردم بادغیس باید نظر به نیازمندی برای مردم مستحق و آسیب دیده توزیع شود.
مسئولان اداره محلی بادغیس هم با اشاره به خشکسالی گفته‌اند که برای مقابله با این چالش تدابیری سنجیده شده است.
فیض محمد میرزازاده، معاون و سرپرست والی بادغیس می‌گوید: طرحی پیشنهادی برای کاهش خسارات و آسیب‌های خشکسالی امسال بادغیس توسط آنان تدوین شده است.
به بیان وی، این طرح شامل موادغذایی برای مردم آسیب دیده و علوفۀ حیوانی برای مواشی آنان است.
معاون والی بادغیس ادامه داد که طرح پیشنهادی آنان از مدت‌ها پیش به مرکز کشور فرستاده شده و اداره محلی این ولایت منتظر پاسخ هستند.
طرح پیشنهادی دولت محلی بادغیس شامل میزان خساراتی است که پیش بینی شده به دنبال خشکسالی به مردم این ولایت وارد خواهد شد و همچنین هزینه‌ای که می‌تواند تا حدودی آن را جبران کند.
اداره حوادث بادغیس هم ضمن اشاره به این طرح گفته حکومت آن را پذیرفته است.
اخترمحمد حزین، رئیس اداره مبارزه با حوادث طبیعی بادغیس می‌گوید: حکومت مرکزی مقداری پول نقد، علوفۀ حیوانی و گندم را برای این ولایت و خسارت دیدگان خشکسالی در نظر گرفته است.
به گفته او، تاکنون از ۱۰ متریک تُن گندم اهدایی کشور هندوستان بیش از ۵ متریک تُن آن به بادغیس رسیده و مقدار باقیماندۀ آن هم در آیندۀ نزدیک خواهد رسید.
رئیس ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی بادغیس اشاره کرد که حکومت مرکزی مبلغ ۲۶۴ میلیون و ۴۵۱ هزار افغانی را هم برای خسارت دیدگان خشکسالی امسال این ولایت در نظر گرفته است.
آقای حزین بیان داشت که جلساتی با ولسوالان و نمایندگان مردم نقاط مختلف برگزار خواهد شد تا میزان خسارات و آسیب پذیری برآورد شود و طبق آن توزیع کمک‌ها آغاز خواهد شد.
وی پیش بینی کرد که توزیع کمک از مرکز بادغیس آغاز شود.
گفتنی است ولایت بادغیس از محروم‌ترین ولایت‌های کشور است که تاکنون حتی از اجرای پروژه‌های زیربنایی در آن خبری نبوده است.
اکثر مردم این ولایت در شرایط نامناسب اقتصادی قرار دارند و معیشت آنان به زمین و دامداری بستگی دارد.شرایط نامناسب اقتصادی شمار زیادی از اعضای خانواده‌های بادغیسی را هم مجبور کرده تا برای کسب درآمد به خارج از کشور به ویژه کشور ایران سفر کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.