نگرانی‌ها از خشکسالی در کشور

گزارشگر:سه شنبه 21 حمل 1397 - ۲۰ حمل ۱۳۹۷

mandegar-3زمستان سال گذشته افغانستان شاهد بارش باران و برف به میزان سال‌های پیش نبود و این موضوع نگرانی‌ها را نسبت به بروز خشک‌سالی افزایش داده است.
نمایندگان مجلس در نشست دیروز می‌گویند، بارش کم برف و باران‌های فصلی در زمستان گذشته سبب شده تا مواشی‌شان تلف شوند و مالداران به خاطر کمبود علوفه مواشی خود را به بهای ارزانی بفروشند.
عبدالرحیم رهین می‌گوید که حکومت هیچ برنامه‌یی برای مدیریت زیان‌های ناشی از خشک‌سالی ندارد و به این دلیل دهقانان و مالداران در سراسر کشور زیانمند شده‌اند.
عبدالرؤوف ابراهیمی، رییس مجلس می‌گوید که این معضل را بارها با مقام‌های مسؤول در میان گذاشته‌اند، اما تا حال پاسخ قابل توجهی دریافت نکرده‌اند. رییس مجلس کمیسیونی را برای گفت‌وگو با مسؤولان وزارت زراعت به خاطر حل این معضل گماشت.
پیش از این افغانستان در صورت بروز خشکسالی از ترکمنستان می‌خواست تا چراگاه‌های خود را در اختیار مالداران افغانستان قرار دهد. رییس مجلس این‌بار نیز از مسؤولان می‌خواهد تا دامن ترکمنستان را برای جلوگیری از افزایش تلفات مواشی بگیرند.
عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت نیز در نشست شورای وزیران از خشک‌سالی یاد کرد و وعدۀ اقدامات عملی را در این زمینه سپرد. به گفتۀ او، بارش برف و باران نسبت به سال گذشته در افغانستان ۳۰ درصد کاهش یافته است.
به باور کارشناسان حوزه‌ی آب کشور، میانگین بارندگی سالانه در جهان ۹۰۰ میلی متر است و افغانستان، با میانگین ۳۰۱ میلی لیتر در سال، جزء کشورهایی‌ست که در کمربند خشک قرار دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.