احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





امرالله صالح: اعضای کمیسیون انتخابات به نگرانی‌ها پاسخ «تخنیکی و قناعت‌بخش» ندارند

گزارشگر:بهـــــزاد/ سه شنبه 21 حمل 1397 - ۲۰ حمل ۱۳۹۷

روز یکشنبه، ۱۹ حمل، سران احزاب و جریان‌های سیاسی با کمیسیون انتخابات در دفتر یوناما نشستی برگزار کرده بودند. گفته شد که در آن نشست، سران احزاب و جریان‌های سیاسی دیدگاه‌های شان را پیرامون انتخابات و مشکلان آن با کمیسیون انتخابات در میان گذاشتند.
mandegar-3یک روز پس از این نشست، امرالله صالح، رییس روند سبز (رسا) و رییس پیشین عمومی امنیت ملی که یکی از اشتراک کننده‌گان آن نشست بود، در صفحۀ رسمی فیسبوکش از «پاسخ نداشتن» به پرسش‌هایش از سوی اعضای کمیسیون انتخابات سخن گفت و تأکید کرد که آنان به بخشی از نگرانی‌ها در پیوند به انتخابات پاسخ ندارند.
آقای صالح می‌گوید که این نشست نزدیک به پنج ساعت دوام کرد، اما اعضای کمسیون انتخابات بنابر «دلایل مختلف»، برای بخشی از نگرانی‌ها و پرسش‌های آنان پاسخ «تخنیکی و قناعت‌بخش» نداشتند.
آقای صالح با بیان این‌که صرفاً به بخشی این نگرانی‌ها می‌پردازد، در ادامۀ یادداشتش آورده است: «قرار است که این‌بار به رویت تذکره رأی داده شود، ولی تذکره‌های کهنه و نو باید در مراکز رأی‌دهی جایی که رأی‌دهنده می‌خواهد در آن رأی بدهد، ثبت گردد. ما سوال کردیم که آیا وزارت داخله و یا ادارات مربوطه چرا معلومات نمی‌دهند که تا حال چه تعداد شهروندان کشور صاحب تذکره اند؟ پاسخ‌ها منسجم نبود. گفته شده است که از بدو تأسیس افغانستان تا امروز، حدود سی ملیون تذکره توزیع گردیده است، ولی دولت ارقام مرگ و میر و تفکیک این تذکره‌ها را به اساس سن در اختیار ندارد و کوشش می‌کند که آن را انجام بدهد».
رییس روند سبز می‌افزاید: بحث من این بود که گذشته‌ها را بگذاریم، آیا ادارات مربوط می‌دانند که حداقل در دورۀ آقای کرزی و یا دورۀ آقای غنی چه تعداد تذکره در کدام ولایت توزیع شده است؟ پاسخ بازهم وجود نداشت و مسأله ارجاع گردید به دیگران؛ در حالی که کمسیون باید خود چتر هم‌آهنگ کنندۀ تمام مسایل انتخاباتی باشد.
او می‌گوید که دولت در نظر دارد تذکره توزیع کند، ولی از دادن ارقام انسان‌های تذکره‌دار بنابر دلایلِ مبهم، ابا می‌ورزد.
امرالله صالح با بیان این‌که «شاید رأی به نماینده‌گی از مرده‌ها و مرحومین حساب شود»، اظهار می‌دارد: پرسش دیگر این بود که به جای استخدام صدها نفر کمپیوترکار و افراد تخنیکی، شما چرا شمارۀ تذکره‌های قبلی و شمارۀ تذکره‌هایی که جدید توزیع می‌شود را درج یک دیتابیس نمی‌کنید و وقتی که رأی‌گیری تکمیل شد، اوراق را به صورت خودکار و برقی با شماره‌های که در دیتابیس دارید وفق نمی‌دهید؟ پاسخ وجود نداشت.
به باور رییس پیشین عمومی امنیت ملی، این کار نه‌تنها هزینه را پایاین می‌آورد، بلکه سرعت شمارش آرا را چندین مرتبه سریع می‌سازد.
آقای صالح در ادامۀ یادداشتش از سیستم کمیسیون انتخابات انتقاد کرده و گفته است که این سیستم تفکیک تقلبِ صنعتی و سازمان‌یافته را با وقت بسیار زیاد و با «دردسر» نشان خواهد داد.
به گفتۀ او: «فرضاً در یک دهکده مردم تصمیم می‌گیرند برای آدم‌های خیالی تذکره‌های خیالی بگیرند تا بتوانند نفوس خویش را نه‌تنها به خاطر انتخابات، بلکه به خاطر مسایل انکشافی و غیره بلند نشان دهند و در عین حال، در انتخابات از ده‌ها هزار و شاید صدها هزار تذکرۀ جعلی و یا صرفاً شمارۀ مسلسل که در هیچ تذکره‌یی سر نمی‌خورد در رأی‌گیری استفاده کنند. از این‌که سیستم شما دستی است و اتوماتیک و کمپیوتری نیست تفکلیک تقلب صنعتی و سازمان یافته بازهم ماه ها وقت نیاز خواهد داشت و با درد سر. پاسخ وجود نداشت».
امرالله صالح هم‌چنان می‌گوید، در حالی که او در آن نشست راه‌ِحل تخنیکی را به اعضای کمیسیون انتخابات پیشنهاد کرده است، اما یکی می‌گوید: «یکی از بزرگان مهم و رهبر یکی از احزاب برایم گفت که خودت می‌خواهی که هیچ راه گنجشکک برای تقلب نباشد، در حالی که تمام فکر حلقۀ قدرت این است که با ایجاد بهانه‌های مختلف، حق خود در تقلب سازمان‌یافته را محفوظ نگه‌دارد.
این گفته‌های در حالی مطرح می‌شود که به تازه‌گی کمیسیون انتخابات زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را ۲۸ میزان نشانی کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.