گرامی‌‌داشت از ده ساله‌گی رادیو آموزگار

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 25 حمل 1397 - ۲۴ حمل ۱۳۹۷

mandegar-3از ده ساله شدن نشرات رادیو آموزگار در کابل گرامی‌داشت شد.
در محفلی که به همین مناسبت برگزار شده بود، در آن ده‌ها تن از فرهنگیان، فعالان رسانه‌یی و شنونده‌گان این رادیو اشتراک کرده داشتند.
رحمت‌الله بیگانه صاحب امیتاز و مدیر مسوول رادیو آموزگار گفت: خاطرات زیادی از ایجاد و رهبری این رادیو دارم؛ در ده ساله‌گی رادیو آموزگار نظری انداختم به فهرست بیش از ۸۰ تن از همکاران عزیزم که در سال‌های مختلف با ما همکار بودند.
به گفتۀ آقای بیگانه: «از ایجاد این رسانه صوتی ارزشی، درس بزرگی آموختم، دانستم- آنهایی‌که ادعا می‌کنند و از کارهای کلان و بزرگی گز می‌کنند، در واقع هیچ کاری را به سر نمی‌رسانند».
آقای بیگانه گفت که او و همکارانش در این مدت با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم کرده اند، اما هیچ‌گاهی نگذاشته اند که نشرات رادیو آموزگار قطع شود.
آقای بیگانه وعده داد که او و همکارانش مصمم‌تر از پیش به ادامۀ کار این رادیو با برنامه‌های جدید می‌پردازند.
در این حال، صدیق‌الله توحیدی عضو فدراسیون ژورنالیستان افغانستان در این محفل گفت: رادیو آموزگار در برنامه‌های خود همواره راه اعتدال را در پیش گرفته و این مورد در پخش و نشر برنامه‌های دینی این رادیو نمود یافته است، شنونده‌گان برنامه‌های دینی رادیو آموزگار به زنده‌گی مدرن همراه با ایمان و اعتقاد رهنمایی می‌شوند.
به گفتۀ آقای توحیدی: رادیو آموزگار با داشتن خط نشراتی مشخص از رفتن به ابتذال و افراط به دور مانده است.
همزمان بااین، نظری پریانی، مدیر مسوول روزنامۀ ماندگار در این محفل گفت: ده سال نشرات فعالیت پیوستۀ رادیو آموزگار با توجه به امکاناتی که آنان داشته اند، یک موفقیت است.
به گفتۀ آقای پریانی: رادیو آموزگار برای ساختن ظرفیت کاری جوانان کارهای فراوانی را انجام داده اند که به این ارزش نهادهای دیگر توجه نداشته اند و اگر خواسته اند کاری کنند در نخست به دنبال نوشتن «پروپوزل» و پیدا کردن منافع وافر مالی گشته اند.
آقای پریانی از نهادهای حامی رسانه‌ها خواست که در برنامه‌یی از بُعد کار آموزگار ستایش کنند تا این کار سبب ترغیب نهادها و رسانه‌های دیگر برای ظرفیت سازی جوانان شوند.
آقای پریانی به بیان این که رادیو آموزگار همواره برای بازتاب برنامه‌های فرهنگی و آموزشی کارهای خوبی انجام داده است، گفت: «رادیو آموزگار سبب شد تا دروازۀ کانون ادبی دریچه نیز باز بماند و در آن جوانان علاقه مند ادبیات نقد و بررسی کارهای خود را ببیند که امروز شماری از آن جوانان تبدیل به فعالان ادبیات جوان افغانستان شده اند».
عبدالمجیب خلوتگر رییس نهاد حمایت از رسانه های آزادی افغانستان یا نی در این محفل گفت: رادیو به عنوان دستگاه تأثیرگزار همواره جایگاه خود را در افغانستان داشته و رادیو آموزگار در فرصت فعالیت‌هایش توانسته است کار کند.
او از مسوولان رادیو آموزگار خواست تا هم‌چون «آموزگاری» به ترویج فرهنگ ملموس و رعایت حقوق هم‌دیگر و هم‌پذیری کار کند.

گفتنی است که از تحولات و دست‌آورهای مهم نزدیک به دو دههٔ افغانستان، گسترش فعالیت رسانه‌ها است. در این میان، رادیو بیشتر از رسانه‌های دیگری-تلویزیون و چاپی- نقش بازی کرده است؛ گواه بوده ایم که در دورترین بخش‌های کشور هم صدای رادیو بلند و این دستگاه، رفیق آگاهی‌بخشی و تنهایی شهروندان افغانستان ماند.
در شهر کابل هم دستگاه‌های فراوانی رادیویی فعال‌اند، اما برنامه‌های زیاد آنان قابل شنیدن نیست و چه بسا رسالت اصلی خود را از یاد برده‌اند. گذشته از این‌ها، فعالیت و نشرات رادیو ٲموزگار از جنس دیگر است. این رادیو در شهر کابل و ولایت‌های نزدیک ٲن نشرات دارد، از بامداد تٲسیس تا امروز بیشتر به عنوان یک رادیوی فرهنگی مانده و ابتذال در برنامه‌های ٱن راه نیافته است.
دست‌اندرکاران این رادیو با پشت کار، کارهای بی‌پیشینه‌یی انجام داده‌اند. آموزگار برای نخستین‌بار کتاب‌های شنیداری را تولید و پخش کرد. این رادیو مرکز فرهنگی «دریچه» را تولد کرد و از ٱن، چهره‌های جوان فرهنگی بیرون شدند. آموزگار برنامه‌های فراوان نقد ادبی، شعرخوانی و داستان را نشر کرد و برنامهٔ «بزم طرب» ویژهٔ پخش و معرفی موسیقی اصیل افغانستان باقی ماند. این رادیو برای جوانان زمینه داد تا نخستین کارها خود را از این کانون ٱغاز کنند و امروز تبدیل به چهره‌های با تجربه و مبتکر رسانه‌های کشور شوند.
محفل گرامی داشت از ده سال فعالیت رادیو آموزگار با توزیع ستایش‌نامه به فعالان آن و اجرای موسیقی به پایان رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.