سیگر: با تیل ارتش تجارت می‌شود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 26 حمل 1397 - ۲۵ حمل ۱۳۹۷

سیگر یا بازرسِ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش تازه‌اش مدعی است که تیل‌های نیروهای امنتی افغانستان به یک شغل پُر درآمد برای افراد فاسد در نهادهای امنیتی تبدیل شده است.
mandegar-3در گزارش تازۀ سیگر آمده است که در سال گذشته، به ارزشِ بیش از ۱۵۴ میلیون دالر تیلِ نیروهای امنیتی افغانستان دزدی و در بازار به فروش رسیده است.
سیگر مدعی است که «دزدی تیلِ» نیروهای نظامی افغانستان به یک کار و بار «پُر منفعت» در این کشور مبدل شده است.
در گزارش آمده است که دزدی تیل می‌تواند تمویل کنندۀ منابع مالی مورد ضرورت مخالفان مسلح افغانستان باشد.
یافته‌های بازرسِ ویژۀ امریکا برای افغانستان نشان می‌دهد که وزارت دفاع ایالات متحدۀ از سال ۲۰۰۸ میلادی تا سال ۲۰۱۶، حدود ۱۰٫۶ میلیون لیتر تیل برای عملیات نظامی افغانستان که مجموع قیمت آن بیش از ۱۳ میلیارد دالر امریکایی می‌شود، فراهم کرده است.
در گزارش گفته شده است که پنتاگون تخمین می‌کند قوای امنیتی افغانستان سالانه حدود ۴٫۹ میلیون لیتر تیل نیاز دارند.
در گزارش سیگر آمده است که فرماندهی مشترک انتقال امنیت افغانستان که مربوط وزارت دفاع ایالات متحده است، گزینه‌های تازه را برای توزیع تیل بررسی می‌کند.
به نوشتۀ مقام‌های سیگر: این اقدامات ممکن به برخی از مشکلات مرتبط به دزدی تیل رسیده‌گی کند، اما در حال حاضر، سیستم نظارتی وجود ندارد که تحویل‌دهی تیل به ذخایر تانک و انتقال آن را به قوای امنیتی افغانستان کنترل کند.
همزمان با این، سیگر گزارش داده است که فرماندهی مشترک انتقال امنیت افغانستان از تکنالوژی‌های که قادر است انتقال و تحویل‌دهی تیل را نظارت کند، استفاده نمی‌کند.
اما وزارت دفاع ملی تا کنون در پیوند به این گزارش واکنش نشان نداده است.
گفتنی است که سیگر پیش از این در گزارش دیگرش گفته بود که از یک سال گذشته به این‌سو، روند ثبت گروپ خون سربازان تازه جذب شده به ارتش متوقف شده است و در این مدت هزاران سرباز ارتش به دلیل تزریق گروپ خون مخالف، پس از زخمی شدن، جان داده اند. ادعای که از سوی وزارت دفاع افغانستان رد شد.
کانگرس ایالات متحدۀ امریکا در سال ۲۰۰۸ میلادی ادارۀ بازرسِ ویژه برای بازسازی افغانستان یا «سیگر» را ایجاد کرد که هدف اساسی آن، نظارت مستقل از پروژه‌ها و فعالیت‌های بازسازی ایالات متحده در افغانستان خوانده شد.
سیگر همواره گزارش‌هایی را در مورد کاستی‌ها و ناکارآیی شماری از پروژه‌های امریکا در افغانستان نشر کرده است که ضیاع منابع، تقلب و سؤاستفادۀ مالی در پروژه‌های انکشافی امریکا در افغانستان، شامل آن می‌باشد، اما بیشتر این گزارش‌ها از سوی حکومت افغانستان رد شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.