مشـهورترین پـدران و پسـرانِ نویسندۀ جهان

گزارشگر:یک شنبه 26 حمل 1397 - ۲۵ حمل ۱۳۹۷

mandegar-3پدران و پسرانِ نویسنده در جریان داستان‌نویسیِ جهان هیچ‌گاه کم نبوده‌اند، انگار ادیب بودن به نوعی موروثی است. کتاب‌خانۀ ملی لندن لیستی از موفق‌ترین پدران و پسران نویسندۀ مشهور در جهان را انتخاب و معرفی کرده است

۱ـ خانوادۀ وواگ
خانوادۀ وواگ در تاریخ ادبیات انگلیس نقش پُررنگی دارند. آرتور وواگ پدر این خانوادۀ نویسنده، منتقد و ناشر مشهوری بود. او نقد ادبی به شکل امروزی را در روزنامه‌هایی هم‌چون «دیلی‌تلگراف» آغاز کرد. مرگ او در سال ۱۹۴۳ را در انگلیس فقدان بزرگی برای نقد ادبی دانستند. آرتور وواگ و پسرانش از سوی کتاب‌خانۀ ملی لندن، عنوان خانوادۀ پرافتخار را به‌دست آوردند. آلک وواگ با رمان «جزیرۀ خورشید» تبدیل به یکی از محبوب‌ترین‌های رمان‌نویسی انگلستان شد و برادرش «اویلن وواگ» با رمان امتحان دشوار گیلبرت پینفولد به شهرت رسید. نویسنده‌گی در واقع شغل خانواده‌گی وواگ‌ها شد.

۲ـ کینگزلی ایمیس و مارتین ایمیس
ایمیس پدر کارنامۀ درخشانی دارد. کتاب «عاقبت کار» او به عنوان یکی از ماندگارترین رمان‌های قرن از سوی مجلۀ تایم انتخاب شده. نگاه تلخ و طنزآمیز او در این رمان تصویری منحصر به فرد از سال‌خورده‌گی ارایه کرده است. کینگزلی ایمیس و مارتین ایمیس روی هم رفته بیش از ۲۰ رمان نوشته‌اند. مارتین ایمیس که این روزها به عنوان یکی از صاحب‌نظرترین منتقدان انگلیسی شهرت دارد، معتقد است دلیل نویسنده ‌شدنش بیش از هر چیز پدرش بود. او می‌گوید وقتی بعدازظهرهای خانۀ‌تان پر از گپ و گفت‌های پدرتان و آدمی مثل ولادیمیر ناباکُف باشد، نویسنده شدن کار دشواری نیست. کتاب «استالین مخوف» مارتین ایمیس را یکی از عجیب‌ترین تصاویری می‌دانند که تا امروز از استالین ارایه شده است. رمان «کاغذپاره‌های ریچل» او به عنوان یکی از بهترین رمان‌های ‌دهۀ ۷۰ انگلیس مشهور شد و فیلمی هم بر اساس آن ساخته شد.

۳ـ استفن کینگ و جو هیل
جو هیل نام مستعار «جوزف کینگ» پسر بزرگ نویسندۀ مشهور امریکایی «استفن کینگ» است. جو هیل از سال ۱۹۹۷ می‌نویسد و به عنوان یکی از مشهورترین روزنامه‌نگاران امریکایی چند جایزه هم گرفته بود، اما همیشه می‌ترسید که زیر سایۀ پدرش هیچ وقت دیده نشود، برای همین هم کارش را با نام مستعار شروع کرد. با این حال، هویت اصلیِ او برملا شد؛ وقتی او به آرزویش رسید و تبدیل به یک نویسندۀ مستقل شد. شبکۀ تلویزیونی فاکس و اسپیلبرگ مشغول ساخت فیلمی از روی رمان «لاک و کلید» او هستند.

۴ـ الکساندر دومای پدر و الکساندر دومای پسر
الکساندر دومای پدر لقب «سلطان پاریس» را برای همیشه از آن خود کرد. «کنت مونت کریستو»، «سه تفنگ‌دار» و «بیست سال بعد» او هنوز هم در شمار پرفروش‌ترین‌های جهان جای دارند. نمایش‌نامۀ «دن ژوان مارانیا یا سقوط فرشته»ی او عنوان یکی از پراجراترین نمایش‌های جهان را به خود اختصاص داده است. پس از مرگ او نیز ۱۵ نمایش‌نامۀ دیگر از او منتشر شد. الکساندر دومای پسر اما هم‌چون پدرش از آغاز کار موفق نبود. او با نوشتن رمان «ماجراهای چهار زن و یک طوطی» به شهرت رسید و بعدها رمان «مادام کاملیا» او را هم‌ردیف پدرش کرد.

۵ـ اچ‌ ‌جی‌ ولز و آنتونی وست
اچ‌ جی ولز را در کنار ژول ورن پدر رمان‌های علمی ـ تخیلی می‌دانند. او با رمان‌هایی هم‌چون «ماشین زمان»، «انسان شبیه خدایان» و «جنگ دنیاها» شهرت یافت. آنتونی وست حاصل رابطۀ اچ‌ جی ولز و ربه‌کا وست نویسنده بود که بعدها هم با فامیل مادر نویسنده‌اش به نویسنده‌گی پرداخت. آنتونی وست به عنوان یکی از مشهورترین و معتبرترین نسخه‌شناسانِ شکسپیر و ادبیات قدیم شهرت دارد و در کنار همۀ این‌ها، یکی از بهترین زنده‌گی‌نامه‌ها را دربارۀ پدرش نوشته است.

۶ـ موردیکای ریچلر و پنج نویسندۀ دیگر
موردیکای ریچلر نویسندۀ کانادایی یکی از مشهورترین نویسنده‌گان ادبیات کودک است که به نویسنده‌یی که کتاب‌هایش به تیراژ بالایی می‌رسند، شهرت یافته است. در خانوادۀ ریچلرها، دانیل ریچلر، اِما ریچلر، جاکوب ریچلر، نوح ریچلر و مارتا ریچلر همه‌گی از نویسنده‌گان پرفروش کانادا محسوب می‌شوند. کتاب خواهر دیوانۀ اِما ریچلر تا اکنون سه بار دست‌مایۀ اقتباس سینمایی و تلویزیونی شده است.

۷ـ ویلیام اف باکلی و کریستوفر باکلی
ویلیام ‌اف‌ باکلی در سال ۲۰۰۸ درگذشت. او یکی از مشهورترین زنده‌گی‌نامه‌نویسان امریکایی محسوب می‌شود. زنده‌گی‌نامۀ الویس پریسلی به قلمِ او یکی از پرفروش‌ترین‌ها بود. کریستوفر باکلی هم یکی از نویسنده‌گان محبوب است که کتاب «فلورانس عربستان» او مدت‌ها در لیست پرفروش‌ترین‌ها بود.

۸ـ چارلز دیکنزها
چارلز دیکنز آن‌قدر مشهور است که احتمالاً نباید زیاد معرفی‌اش کرد، اما چارلز دیکنز جونیور هرگز به جایگاه پدرش دست نیافت. او کارهای ماندگاری در زمینۀ پژوهش روی آثار پدرش انجام داد.

۹ـ جان آپدایک و دیوید آپدایک
سه‌گانۀ خرگوش جان آپدایک پدر به عنوان پنجمین رمان برتر نیم‌قرن اخیرِ امریکا انتخاب شده است. آپدایک پدر به عنوان یکی از اثرگذارترین نویسنده‌گان امریکایی چندسال اخیر انتخاب شده بود و مرگش را فیلیپ راث ضایعۀ بزرگ ادبیات امریکا خواند. دیوید آپدایک هم راه پدر را ادامه داد. او داستان‌های کوتاه بسیاری را در مجلاتی هم‌چون «نیویورکر» منتشر کرد.

۱۰ـ جان اشتاین بک و جان اشتاین بک چهارم
جان اشتاین بک پدر یکی از مشهورترین نویسنده‌گان امریکایی است که جایزۀ نوبل ادبی سال ۱۹۶۲ را به‌دست آورد و بارها نامزد جایزۀ پولیتزر شد. از مشهورترین رمان‌های او می‌توان به موش‌ها و آدم‌ها و خوشه‌های خشم اشاره کرد. توماس و جان چهارم هر دو پسرانِ او هم‌قدم در راه پدر گذاشتند. توماس چندین نمایش‌نامه نوشت و جان اشتاین بک چهارم که در جنگ ویتنام هم حاضر بود، بعدها خاطراتش را از این حضور نوشت که به‌شدت تأثیرگذار بود.

منبع: گروه فرهنگ و هنر پرشین‌پرشیا

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.