طالبان به دومین پیشنهاد غنی پشت ‌‌پا زدند مذاکرات پنهانی طالبان با امریکا

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 28 حمل 1397 - ۲۷ حمل ۱۳۹۷

گروه طالبان پیشنهاد محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی، مبنی بر اشتراک در روند انتخابات پارلمانی و شورای‌های ولسوالی را رد کردند.
محمد اشرف غنی روز شنبه با آغاز روند نام‌ نویسی و تهیه فهرست رأی دهندگان از طالبان مسلح خواست که اگر حمایت مردم را دارند، در انتخابات mandegar-3پارلمانی و شوراهای ولسوالی اشتراک کنند.
آقای غنی گفت: اگر گروه طالبان باور دارند که میان مردم افغانستان ریشه دارند، پس انتخابات موقع آن است.
طالبان با نشر خبرنامه‌یی، از شهروندان نیز خواسته‌اند تا در انتخابات اشتراک نکنند. قاری یوسف احمدی، سخنگوی گروه طالبان دلیل شرکت نکردن در انتخابات را حضور نیروهای خارجی در افغانستان خوانده و گفته است که اولویت این گروه به پایان رسانیدن حضور نیروهای خارجی در افغانستان است.
در خبرنامۀ طالبان آمده است: « ما دیدیم که در انتخابات گذشته مردم به‌نام انتخابات فریب داده شده‌اند، اما تصمیم نهایی را باز هم جان‌کری، وزیر خارجه امریکا گرفت و حکومتی به نام وحدت ملی در سفارت امریکا و از سوی مقام‌های امریکایی ایجاد و اعلام شد».
در خبرنامۀ طالبان گفته شده که در انتخابات آینده هم نباید جز این توقع داشت. طالبان از شهروندان افغانستان خواسته‌اند که به عوض اشتراک در انتخابات، با این پروسه «مقاطعه» کنند.
در همین حال، برخی آگاهان می‌گویند که موضع کنونی گروه طالبان آخرین گزینه است و در صورت عقب نشینی از این گزینه، گروهی به‌نام طالبان وجود نخواهد داشت.
وحید مژده آگاهان سیاسی نزدیک به گروه طالبان به روزنامۀ ماندگار گفت: طالبان ناگزیر ‌اند تا بر موضع خود تأکید کنند، در صورت کوچک‌ترین عقب‌نشینی از این‌ گزینه، تعریف طالبان نابود می‌شود.
او باور دارد که انتخابات افغانستان برای گروه طالبان مورد قبول نیست و این گروه باور دارند که سرنوشت رهبری افغانستان را انتخابات تعین نمی‌کند بلکه توسط بیرونی‌ها تعیین می‌شود.
آقای مژده می‌گوید که طالبان از نگاه فکری و ایدیولوژی با برگزاری انتخابات مشکل ندارند. اما تنها برخی ملاحظات را در رابطه به روند رای دهی و افرادی که در این روند اشتراک می‌کنند، دارند.
او گفت: مولوی‌ «عبدالباقی افغان» یک عضو گروه طالبان در کتابی به نام نظام اسلامی نوشته است: باید رای افراد صالح و دانشمندان با افراد عوام – تفکیک شود.
او گفت که گروه طالبان بیشتر تمایل به شورای «حل و عقد» دارند. اما نتیجه انتخابات کنونی را در کشور بر آمده از آرای مردم نمی‌دانند.
]نظریه شورا (حل و عقد) یکی از نظریه‌های مطرح در اندیشه سیاسی اهل سنت است که بیانگر شیوه مشروع استقرار حکومت و قدرت سیاسی می‌‌باشد[.
مذاکرۀ طالبان با امریکا
طالبان همواره گفته‌اند که طرف آنها در افغانستان، ایالات متحدۀ امریکا است و حاضر هستند که با واشنگتن گفت‎وگو کنند. اکنون منابع نزدیک به طالبان از گفت‌وگوهای پنهانی طالبان با امریکا خبر می‌دهند.
آقای مژده می‌گوید که گروه طالبان حکومت افغانستان را جدی نمی‌گیرند و به همین دلیل پیشکش‌های حکومت برای‌شان ارزشمند نیست و هیچ تکمین به آن ندارند. این گروه حکومت افغانستان را دست‌نشانده بیرونی‌ها می‌دانند و تأکید می‌کنند ما با بادار این حکومت صحبت می‌کنیم.
این آگاه مسایل سیاسی نزدیک به طالبان می‌گوید که حکومت ایالات متحدۀ امریکا با گروه طالبان گفت‌و‌گوهای پنهانی را انجام داده است و امریکا پی‌برده که مسألۀ افغانستان باید از دریچۀ گفت‌وگو حل شود.
پیش از این نیز محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی در نشست پروسۀ – کابل که در ماه جاری برگزار شده با پیشکش‌های بی قید و شرط به گروه طالبان، از این گروه خواست تا به روند گفت‌وگوهای صلح «بین‌شهروندی» بپیوندند، اما ظاهراَ گروه طالبان به این پیشنهاد آقای غنی پشت ‌پازدند و خواهان گفت‌وگوهای مستقیم با ایالات متحدۀ امریکا به عنوان بزرگ‌ترین حامی افغانستان شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.