رییس اتاق‌های تجارت و صنایع: میان افغانستان و ترکیه دهلیز هوایی ایجاد می‌شود

گزارشگر:بهــــزاد/ سه شنبه 28 حمل 1397 - ۲۷ حمل ۱۳۹۷

مسوولان در اتاق تجارت و صنایع کشور می‌گوید که تا یک ماه دیگر، دهلیز مستقیم هوایی میان کابل- استانبول ایجاد می‌شود.
عتیق‌الله نصرت، رییس هیأت عامل اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان که در یک نشست خبری مشترک با بازرگانان ترکیه سخن می‌گفت، به mandegar-3سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان دو کشور و هم‌چنان زمینه‌سازی برای افزایش صادرات افغانستان تأکید کرد.
همزمان با این، فاتح متین، معین وزارت اقتصاد ترکیه می‌گوید که بازرگانان ترکیه آمادۀ سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی، صحت، زراعت و معدن در افغانستان اند.
دهلیز هوایی کابل-استانبول
عتیق‌الله نصرت در این نشست گفت که تا یک ماه دیگر، دهلیز هوایی میان کابل-استانبول ایجاد می‌شود و کالاهای صادارتی افغانستان از طریق شرکت هوایی «ترکیش ایرلاین» به ترکیه منتقل می‌گردد.
آقای نصرت از مقام‎های حکومت ترکیه خواست تا تعرفۀ گمرکی بر کالاهای صادراتی افغانستان به ترکیه را کاهش دهد و یک مرکز خدمات تجارتی برای تاجران افغانستان را نیز در آن کشور ایجاد کنند.
او می‌گوید که اکثر کشورها برای تولیدات افغانستان برای اموال صادراتی افغانستان ترجیحات گمرکی را در نظر گرفته و افغانستان نیز خواستار این است.
آقای نصرت از مقام‎های حکومت ترکیه خواست تا تعرفه‌های گمرکی را بر کالاهای صادراتی افغانستان کاهش دهند و یک مرکز خدمات تجارتی برای تاجران افغانستان را نیز در آن کشور ایجاد کنند، تا بتوانند اموال خود را به بازار ترکیه و از آن‌جا به کشورهای اتحادیۀ اروپا انتقال دهند.
کاهش میزان تجارتِ کابل-استانبول
آقای نصری در بخشی از سخنانش به کاهش میزان تجارت میان افغانستان و ترکیه اشاره کرد و گفت: «در سال‌های گذشته میزان تجارت بین افغانستان و ترکیه به ۳۰۰ میلیون دالر می‌رسید، اما در حال حاضر این رقم به ۱۲۰ میلیون دالر کاهش یافته است. از این میزان، ۳۲ میلیون دالر را صادارت افغانستان به ترکیه و ۸۸ میلیون دالر دیگر، واردات از ترکیه تشکیل می‌دهد».
رییس هیأت عامل اتاق‌های تجارت و صنایع گفت که حکومت افغانستان تلاش می‌کند تا پروسه‌ها را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، سهل‌تر بسازد.
آقای نصرفت گفت: «به خاطر استفاده از این فرصت‌ها دولت ما در قسمت سهل‌سازی قوانین، ساده‌سازی طرزالعمل‌های کاری اقدامات بسیار جدی را روی دست گرفته و حتا در قسمت پارک‌های صنعتی، پالیسی جدید پارک‌های صنعتی از طرف دولت ترتیب شده که عنقریب تصویب خواهد شد».
ترکیه آمادۀ سرمایه‌گذاری در افغانستان
در سوی دیگر، فاتح متین، معین وزارت اقتصاد ترکیه در این نشست گفت که بازرگانان آن کشور آمادۀ سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی، صحت، زراعت و معدن در افغانستان اند و همچنان حاضر اند تا تجارب خود را با بازرگانان افغانستان شریک سازند و مواد خام را به افغانستان صادر کنند.
آقای متین در مورد کاهش تعرفۀ گمرکی کالاهای صادراتی افغانستان به آن کشور گفت: «شما در بخش صادرات، فهرست انواع صادرات را برای ما ارایه کنید تا ما در آن با شما همکاری کنیم».
گفتنی است که معین وزارت اقتصاد ترکیه با ۳۰ تن از بازرگانان آن کشور به روز یکشنبه، ۲۶ حمل به کابل سفر کرده و با مقام‌های سکتور خصوصی افغانستان دیدار کردند که یک نشست مشترک اقتصادی و تجاری میان مقام‌ها، بازرگانان و سرمایه‌گذاران افغانستان و ترکیه، با حضور معاون وزارت اقتصاد ترکیه در کابل برگزار شد. در این نشست، بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان دو کشور و هم‌چنین زمینه‌سازی برای افزایش صادرات افغانستان تأکید شد.
این در حالی است که دومین دهلیز هوایی افغانستان-هند در ۲۸ جوزای سال گذشته افتتاح گردید که از طریق این دهلیز، کالاهای صادراتی کشور به شهر تجارتی و صنعتی ممبی هندوستان انتقال می‌باید که یکی از شهرهای بزرگ و اقتصادی آن کشور به شمار می‌رود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.