احمدولی مسعود به شهروندان کشور: میدان انتخابات را خالی نگذاریـد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 2 ثور 1397 - ۰۱ ثور ۱۳۹۷

احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود می‌گوید که حلقاتی در درون و بیرون از حکومت در پی مهندسی انتخاباتِ پیشرو اند و مردم باید جلو آنان را بگیرند.
mandegar-3آقای مسعود که دیروز شنبه، ۱ ثور با حضور در مسجد وزیر محمداکبر خان در پروسۀ ثبت نام رأی دهنده‌گان اشتراک کرد، از مردم خواست تا «میدان انتخابات» را به «هیچ صورت» خالی نگذارند.
همزمان با این، احمد مسعود، فرزند قهرمان ملی کشور با تأکید بر این‌که حمایت از آزادی و مردم‌سالاری یکی از «آرمان‌های شهید احمدشاه مسعود» بود، از مردم خواست تا با حضور شان در پروسۀ انتخابات، نتیجۀ آن را به نفع خودشان تغییر دهند.
احمدولی مسعود به رسانه‌ها گفت که در بیش از یک هفتۀ گذشته شاهد بوده اند که مردم نسبت به پروسۀ ثبت نام رأی دهنده‌گان «بی‌علاقه» و «بی‌انگیزه» هستند. آقای مسعود می‌افزاید که دلیل این بی‌علاقه‌گی، تقلبات گسترده‌یی است که در انتخابت ۱۳۹۳ انجام شد، می‌باشد.
رییس بنیاد شهید احمدشاه مسعود به این باور است که مردم با تجربۀ انتخابات سال ۹۳، اعتماد و انگیزۀ شان نسبت به پروسۀ انتخاباتی را که از دل آن حکومت فعلی به وجود آمده است، از دست داده اند.
احمدولی مسعود می‌گوید که او و اعضای آجندای ملی به پروسۀ ثبت نام رأی دهنده‌گان اشتراک کرده اند تا به مردم بگویند که میدان انتخابات که یک پروسۀ دموکراتیک است را به «هیچ صورتی» خالی نگذارند.
او خطاب به شهروندان گفت: «بروید ثبت نام کنید و آمادۀ رأی دادن باشید، اگر باور داشتید که انتخابات شفاف، عادلانه و دموکراتیک برگزار خواهد شد، رأی بدهید و اگر دیدید که تقلب می‌شود و این روند شفاف نیست، به صورت سازمان‌یافته و همه‌گانی انتخابات را تحریم کنید».
آقای مسعود «حلقاتی» را در حکومت و بیرون از حکومت به «مهندسی انتخابات» پیشرو متهم می‌کند و می‌گوید که این حلقات می‌خواهند مردم در پروسۀ انتخابات اشتراک نکنند تا خودشان مجال پیدا کنند که از یکسو دورۀ حکومت وحدت ملی را «تمدید» کنند و از سوی دیگر، اگر نیاز بود، «تقلب» کرده بتوانند.
او از کس و یا گروه مشخصی نام نمی‌برد، اما می‌گوید که این «حلقات» به «عده‌یی از حلقات خارجی» گفته اند که انتخابات را از «قاعده بیرون کنید تا روپوشی باشد برای قاپیدن قدرت.»
رییس عمومی بنیاد شهید مسعود هم‌چنان گفت که اگر مردم میدان انتخابات را تحریم کنند، «تقلب‌کاران» و کسانی که «رأی مردم را دزدیده» اند، بار دیگر مجال «استفاده‌جویی» خواهند یافت.
احمدولی مسعود از کُندی آگاهی‌دهی برای مردم از سوی حکومت و کمیسیون انتخابات انتقاد می‌کند و تأکید دارد که مراکز رأی‌دهی نابسامان است، برگه‌های رأی‌دهی مشخص نیست نزد کی و کجا است و نیز بخش بزرگی از نظام انتخابات نامنظم است.
او در بخشی از سخنانش بار دیگر تأکید کرد که مردم باید در انتخابات اشتراک کننده و جلو تقلب و تخلف را بگیرند.
در سویی دیگر، احمد مسعود، فرزند قهرمان ملی افغانستان، شهید احمدشاه مسعود که برای ثبت نام آمده بود، می‌گوید که تاریخ بیش از یک دهۀ گذشته نشان داده است که مردم افغانستان در آرزوی تعیین سرنوشت خود به دست خودشان بوده و در این راستا گام نیز برداشته اند.
آقای مسعود ابراز امیدواری می‌کند که مردم در پروسۀ انتخابات اشتراک کنند، زیرا به گفتۀ باور او: «مردم باید از فرصت‌هایی که برای آن خون‌ها ریخته شده و قربانی‌ها داده شده است، حمایت و در آن اشتراک کنند».
فرزند قهرمان ملی افغانستان از حکومت می‌خواهد تا برای مردم آگاهی‌دهی کرده و برای شان انگیزه بدهد تا در پروسۀ انتخابات اشتراک کنند.
او با اشاره به این‌که باید کمیسیون مستقل انتخابات به گونۀ واقعی کلمه «مستقلانه» کار کند، از مردم می‌خواهد که از دموکراسی و آزادی که آرمان‌های قهرمان ملی کشور بود، حمایت و در آن اشتراک کند.
او گفت: «مردم باید تصمیم بگیرند. اگر انتخابات پیشرو شفاف هم نباشد، مردم باید با حضور گسترده در آن، نتایج و معادلات را تغییر دهند و خودشان حاکم زنده‌گی شان باشند».
گفتنی است که روند ثبت نام رأی دهنده‌گان از یک هفته به این‌سو در سراسر کشور آغاز شد و قرار است که انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی این کشور به تاریخ ۲۸ میزان امسال برگزار شود.
آمار دقیق واجدین شرایط رأی‌دهی روشن نیست، اما برآوردهای دولتی غیررسمی شمار واجدین شرایط رأی‌دهی را از ۱۰ تا ۱۳ میلیون نفر تخمین زده است. برای رأی‌دهی در روز انتخابات، همه واجدین شرایط باید شناس‌نامه‌های‌شان را در مرکز رأی‌دهی خاصی ثبت کرده باشند، در غیر آن، حق رأی‌دهی نخواهند داشت.
از سویی هم، تا کنون آمار اشخاصی که شناس‌نامه ندارند هم روشن نیست. آمار‌های غیررسمی در این زمینه به چیزی حدود ۶ میلیون نفر اشاره می‌کند. هدف کمیسیون انتخابات این است که تا آخر مهلت ثبت نام، تا کمتر از ۲۵ روز دیگر، همه واجدین شرایط رأی‌دهی در مرکزی ثبت شده باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.