فعالان مدنی: وادارسازی مردم برای شرکت در انتخابات خلاف قانون است ارگ: نام نویسی اجباری نیست

گزارشگر:سه شنبه 4 ثور 1397 - ۰۳ ثور ۱۳۹۷

mandegar-3فهرستی تحت عنوان «لیست ایام رخصتی ارگان‌های دولتی جهت ایجاد سهولت برای کارمندان آنان در مرکز و ولایت‌ها غرض ثبت‌نام در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد حکومت روزهایی از هفته را به شرکت کارمندان اداره‌های دولتی در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان اختصاص داده است.
اما، ارگ می‌گوید که برای نام نویسی به انتخابات هیچ اجباری در کار نیست. شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ارگ در حالی‌که در مورد صحت و سقم این لیست چیزی نمی‌گوید، تاکید دارد که برای اشتراک در روند ثبت‌نام رای‌دهندگان هیچ اجباری وجود ندارد.
از سویی هم، نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا نیز می‌گوید: طرحی از جانب این نهاد به حکومت ارایه شده بود تا به مأموران اداره‌های دولتی هدایت داده شود که در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان اشتراک کنند.
با این حال، بشیر بیژن، آگاه سیاسی می‌گوید، اشتراک در انتخابات یک امر اختیاری است و وادارکردن مأموران دولتی به اشتراک در این روند یا هر روند دیگر خلاف قانون اساسی کشور است.
روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان به تاریخ ۲۵ حمل آغاز شد؛ اما تجربه‌ی تلخ مردم از تقلب در انتخابات گذشته، حداقل تاکنون مانع حضور گسترده‌ی آنان در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان شده است.
حملات تروریستی مانع نام نویسی نمی‌شود
درهمین حال، شماری از فعالان مدنی در ولایت بلخ با راه‌اندازی یک تظاهرات گفته‌اند که حملات تروریستی نمی‌تواند جلو اشتراک مردم را در رونده‌‌های دیموکراتیک بگیرد.
این در حالی است که شماری از کارمندان اداره‌های دولتی-که نمی‌خواهند مشخصات‌شان فاش شود- می‌گویند، حکومت با استفاده از صلاحیت‌های مبتنی بر سلسله‌مراتب آن‌ها را مجبور به اشتراک در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان کرده است. یک منبع امنیتی نیز که نمی‌خواهد در این گزارش نامی از او گرفته شود، این ادعای مأموران دولتی را تأیید می‌کند.
از سوی دیگر، والی هلمند و فرمانده پولیس کندهار اعلام کرده‌اند که درخواست و عرایض شهروندان تنها در صورتی پذیرفته می‌شود که شناس‌نامه‌های آنان نشان کمیسیون انتخابات را داشته باشد.
در همین حال، برخی منابع در کابل نیز گفته‌اند که دولت برای شهروندان در غرب کابل گفته است که تذکره‌های که در آن نشان نام نویسی انتخابات دیده نشود، اگر به کاری در نهادهای دولتی مراجعه شود، مورد قبول نمی‌باشد.
این درحالی است که در حمله به یک مرکز توزیع تذکره‌های کاغذی در غرب کابل گه روز یک شنبه ، بیش از ۶۰ تن کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی شدند. رهبران حکومت و نهادهای بین‌المللی این حملات را به شدت محکوم کردند.
.
موسسۀ تحصیلات عالی زاول، شماری از دانشجویان را غرض ادامه تحصیل به ترکیه فرستاده است.
این دانشجویان در رشته‌های طبی در ترکیه آموزش خواهند دید.
به اساس تفاهم‌نامه‌یی که در مسیر همکاری‌های علمی که با دانشگاه سکاریای کشور ترکیه و دانشگاه زاول صورت گرفته است، دیروز، گروپ اول از محصلان دوره ستاژر، طی یک محفل استقبالیه با حضور رهبری و استادان این دانشگاه و والدین دانشجویان در این دانشگاه معرفی شدند و از سفر تحصیلی آنان به ترکیه استقبال صورت گرفت. این نخستین بار است که دانشجویان یک دانشگاه خصوصی به خارج از کشور برای ادامۀ تحصیل میروند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.