شدت یورش هوایی بر مواضع طالبان

- ۰۵ ثور ۱۳۹۷

به گفته پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده ائتلاف به رهبری این کشور در افغانستان در ربع اول سال ٢٠١٨ در مقایسه به همین زمان در ١۵ سال گذشته بیشترین تعداد بم را بر افغانستان پرتاب کرده است.
mandegar-3افزایش در بم افگنی نشانه این است که در جنگ ١٧ ساله افغانستان اکنون بعد از اعلام پالیسی جدید نظامی که در اگست سال گذشته اعلام گردید، شدت زیادی رونما گردیده است.
در ربع اول سال ٢٠١٨ نیرو های خارجی مستقر در افغانستان ١١٨۶ بم را بر این کشور پرتاب کرده اند.
این رقم را فرماندهی مرکزی نیرو های هوایی ایالات متحده به نشر سپرده است. ریکارد قبلی پرتاب بم در جریان شدت جنگ در ٢٠١١ بوقوع پیوسته بود. ایالات متحده معلوماتی را در ارتباط به سالهای ٢٠٠١ تا ٢٠٠٣ منتشر نکرده است.
در این ارقام فعالیت نیروی هوایی افغانستان که از دو سال به این طرف بمباران هوایی را آغاز کرده است شامل نمی باشد. به گفته وزارت دفاع افغانستان نیروی هوایی این کشور همه روزه از چهار تا ١٢ حمله هوایی را انجام میدهد.
افزایش بمباران هوایی نشان میدهد که ممکن میزان خشونت های در افغانستان در سال ٢٠١٨ بیشتر شود. به طور معمول جنگ در افغانتسان با گرم شدن هوا در ماه های آینده شدت گرفته و نیرو های خارجی حملات هوایی خویش را بر گروه داعش و لابراتوار های پروسس مواد مخدره طالبان و سایر منابع عایداتی آنان افزایش می بخشد.
بن بست جنگ
اما شواهد اندکی وجود دارد که افزایش در بمباران هوایی برای کاهش خشونت ها مفید واقع گردد. این مطلب را تامس جانسن، یک کارشناس امور افغانستان که تدریس امور امنیت ملی را در موسسه تحصیلی قوای بحری در کالیفورنیا به عهده دارد، بیان داشت.
جانسن گفته است که این نشانه «مایوس بودن» پنداشته می شود. او که مولف کتاب «حکایات طالبان: استفاده از قدرت و حکایات در منازعه افغانستان» است، می گوید: «در طول تاریخ هیچ شورشگری تنها از طریق استفاده از نیروی هوایی سرکوب نگردیده است.»
حتی مقامات بلند پایه ایالات متحده این موضوع را می پذیرند که حکومت افغانستان تنها بر ۵۶ در صد ولسوالی های افغانستان تسلط کامل دارد و در بقیه نقاط این کشور شورشیان کنترول دارند و یا هم در آنجا مصروف نبرد اند.
در حالی که میزان خشونت‌ها در افغانستان در حال افزایش است، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از طالبان خواسته است تا در عرصه سیاسی شرکت ورزیده و در انتخابات آینده پارلمانی سهم گیرند.
در ماه فبروری نیز آقای غنی مذاکرات صلح با طالبان را بدون گذاشتن کدام پیش شرط اعلام کرد.
هنوز طالبان در مورد این خواست رئیس جمهور غنی پاسخی ارائه نکرده اند. اما این خواست آقای غنی از طرف حلقات مختلف مورد تمجید قرار گرفته است و از طالبان خواسته شده است تا به پروسه صلح بپیوندند.
رییس جمهور غنی گفته است هرگاه بمباران هوایی دو برابر شود باز هم راه حل نظامی برای ختم جنگ وجود ندارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.