۵۰ میلیارد افغانی درآمد داخلی در چهار ماه نخست سال

گزارشگر:سه شنبه 11 ثور 1397 - ۱۰ ثور ۱۳۹۷

مسؤولان معینیت عواید و گمرک‌های وزارت مالیه از گردآوری بیش از ۵۰ میلیارد افغانی در چهار ماه نخست سال مالی ۱۳۹۷ خورشیدی خبر می‌دهند.
نجیب‌الله وردک، معین عواید و گمرک‌های وزارت مالیه به سلام‌وطندار می‌گوید، با در نظرداشت افزایش درآمدهای داخلی در سال مالی گذشته، احتمال دارد که امسال هم این وزارت فراتر از هدف تعیین‌شده (۱۷۲ میلیارد افغانی)، درآمد گردآوری کند.
با این حال، معین عواید و گمmandegar-3رک‌های وزارت مالیه ناامنی‌ها، موجودیت فساد، فرار مالیاتی و قاچاق کالاهای بازرگانی را هنوز هم یکی از مشکل‌های اصلی فراراه گردآوری درآمدهای داخلی عنوان می‌کند.
در این میان مسؤولان دیدبان شفافیت افغانستان می‌گویند، اگر فساد از بخش‌های عایداتی افغانستان برداشته شود، درآمدهای داخلی بیشتر خواهد شد.
سید اکرام افضلی، رئیس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید، مسؤولان معینیت عواید و گمرک‌های وزارت مالیه می‌گویند، بیشترین درآمدهای دولت از گمرک‌ها به‌دست می‌آید که بیش از ۵۰ درصد از درآمدهای ملی را می‌سازد و بقیه درآمدهای داخلی از مالیه‌دهندگان، استخراج معادن و دیگر منابع عایداتی گردآوری می‌شود.
صندوق جهانی پول در سال ۱۳۹۶ خورشیدی برای درآمدهای ملی به افغانستان ۱۵۲٫۵ میلیارد افغانی هدف تعیین کرده بود اما به گفتۀ مسؤولان وزارت مالیه، این وزارت توانست نزدیک به ۱۷۰ میلیارد افغانی گردآوری کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.