بازشمـاری آرا یا انتصـابات در کمیسیـون انتخـابـات؟

گزارشگر:چهار شنبه 14 قوس 1397 - ۱۳ قوس ۱۳۹۷

ماندگار: شماری از اعضای مجلس سنا خواهان برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی در ولایت کابل هستند.
آنان که در جلسۀ عمومی دیروز سه‌شنبه، ۱۳ قوس صحبت می‌کردند مدعی شدند که برخی از کارمندان کمیسیون انتخابات در پی معامله‌گری با برخی از نامزدان و ناظران اند.
سناتوران همچنان می‌گویند که باتوجه به پیمان استراتیژیکِ امنیتی کابل-واشنگتن، حکومت امریکا باید نیروهای امنیتی افغانستان را همانند نیروهای ناتو مجهز و آموزش بدهد.
انتخابات کابل لغود شود!
اعضای مجلس سنا به انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آینده اشاره کرده گفتند که اگر نتیجۀ انتخابات در ولایت کابل شفافِ بررسی نشود، انتخاباتِ کابل باید به دور دوم برود.
فضل هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا می‌گوید که مسوولانِ کمیسیون انتخابات برای اعلام نتایج انتخابات پارلمانی کابل باید کارشیوۀ شفافی را روی دست گیرند، در غیر آن، انتخابات پارلمانی کابل لغو و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سال آینده برگزار گردد.
فرهاد سخی، عضو دیگر مجلس سنا بیان داشت که مسوولانِ کمیسیون انتخابات با شماری از ناظران و نماینده‌گان احزاب در حال «معامله» اند و تلاش دارد تا آرای برخی نامزدان را «کم و زیاد» کرده و افراد مورد نظر خود شان را به مجلس آینده راه دهند.
گلالی اکبری، عضو دیگر سنا اظهار داشت، اتهام‌هایی که علیه برخی کارمندان کمیسیون انتخابات وجود دارد، باید «جداً» بررسی شود. بانو اکبری افزود که اگر به این مسایل رسیده‌گی و در مورد آن وضاحت داده نشود، به چگونه‌گی عملکرد کمیسیون انتخابات در مورد روند بررسی و اعلام نتایج آرا صدمۀ بزرگی وارد خواهد کرد.
این در حالی است که انتخابات پارلمانی به تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان برگزار شد، اما به دلیل مشکلات مدیریتی و تقلب گسترده، روند بررسی و اعلام نتایج این انتخابات با مشکل مواجه شده است.
ارتش افغانستان هم‌سطح ارتش ناتو شود
اعضای مجلس سنا در بخش دیگری از سخنان شان به پیمان استراتیژیک کابل-واشنگتن اشاره کردند و گفتند که امریکا و ناتو باید قوای امنیتی افغانستان را هم‌سطح نیروهای ناتو تجهیز کند.
آقای مسلمیار به پیمان استراتیژیک کابل-واشنگتن اشاره کرد و اظهار تأکید کرد: ناتو، نیروهای هوایی و زمینی افغانستان را باید تقویت کند تا افغانستان در منطقه یک ارتش قوی و مجهز داشته باشد.
او گفت که «حق» مردم افغانستان است تا نیروهای ناتو آنان را تجهیز و تمویل کند، زیرا به باور رییس سنا: «این نیروها به جای نیروهای ناتو در برابر تروریسم می‌جنگند.»
در سوی دیگر، محی‌الدین منصف، عضو دیگر سنا از اعلام حمایت ناتو از نیروهای امنیتی افغانستان استقبال کرد و ابراز امیدواری نمود که جامعۀ جهانی مشکلات افغانستان را درک کرده و به تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان توجه کند.
آقای منصف افزود که اگر مشکلات تروریسم در افغانستان همچنان باقی بماند، این مشکلات روزی دامنگیر همه کشورهای عضو ناتو نیز خواهند شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.