رابطۀتان را تر و تازه نگه دارید!

گزارشگر:شنبه 15 حوت 1394 - ۱۴ حوت ۱۳۹۴

بخش سـوم و پایانی/

mandegar-3غلام‌رضا میناخانی – کارشناس ارشد روان‎شناسی بالینی/

قانون سوم؛ اتفاق‌های ناگوار ارتباطی را با خود حمل نکنید
در زنده‌گی ممکن است اتفاق‌هایی بیفتد که شما را رنجیده‌خاطر کند. مثلاً اتفاقی که در دوران نامزدی‌تان افتاده یا حرفی که سرِ مراسم نکاح‌تان یکی از اعضای خانوادۀ همسرتان به شما زده است، از این دست مواردی هستند که احتمال دارند همیشه به‌خاطر آن رنج ببرید یا همسرتان را سرزنش کنید. اتفاق‌ها فراموش نمی‌شوند و اگر منتظرید که یک روز این خاطره‌ها از ذهنِ شما فراموش شود تا به آن فکر نکنید، سخت در اشتباه هستید. واقعیت این است که باید این اتفاق‌ها را بپذیرید، که بخشی از زنده‌گی‌تان هستند و خواهند بود و دیگر قابل تغییر نیست.

قانون چهارم؛ از نقد مثبت شرمنده نشوید
هیچ چیز مثل یک رابطۀ سالم نمی‌تواند موجب رشد شخصی آدم‌ها باشد. زمان‌هایی که با هم هستید، بهترین فرصت برای یاد گرفتن است، بهترین فرصت برای درون‌نگری و یافتن ویژه‌گی‌های فردی و بهترین فرصت برای یادگیری بعضی مهارت‌های ارتباطی است. شما یک سرمایۀ گران‌قدر دارید که می‌توانید به کمک آن، کیفیت زنده‌گی شخصی‌تان را هم بالا ببرید.
هرچه زمان رابطۀتان باکیفیت‌تر باشد، ارتباط هم کیفیتِ بیشتری پیدا می‌کنـد. این تعامل اما پیچیده‌گی‌هایی هم دارد. گاهی وقت‌ها شما بلد نیستید به گونه‌یی خاص که مناسب رابطه باشد، عمل کنید. بنابراین نقدها به ما کمک می‌کنند که با بعضی ویژه‌گی‌های خودمان که تا به حال به آن توجه نکرده بودیم، آشنا شویم. ولی توجه داشته باشید که این نقدها نباید دیگری را تخریب کنند.

قانون پنجم؛ رابطۀتان را تازه نگه دارید
یکی از ویژه‌گی‌های زوجینی که رابطۀ طولانی‌مدتی دارند، این است که همیشه به رابطۀشان رسیده‌گی می‌کنند. آن ها همیشه رابطه را تازه نگه می‌دارند، انگار که تازه با هم آشنا شده اند!
تصور کنید اولین روزی که قرار بود همسرتان را ببینید چه‎طور بودید؟! چه حرف‌هایی به او زدید؟! چه‌قدر به سر و وضع و ظاهرتان رسیده بودید؟! چه‌قدر نسبت به حرف‌هایش پذیرش داشتید؟!
می‌دانم گفتنش راحت است، ولی سعی کنید همیشه همان‌طوری باشید که قرار بود برای اولین‌بار همسرتان را ببینید؛ همان‌قدر محترمانه و دوست‌داشتنی! تحقیر و تخریب، روانِ آدم‌ها را زخمی می‌کند و سخت می‌شود جای زخم را از بین برد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.