نگرانی پاکستان از قطع کامل روابط بازرگانی با افغانستان

گزارشگر:شنبه 15 ثور 1397 - ۱۴ ثور ۱۳۹۷

اتاق تجارت و صنایع ایالت خیبرپشتونخواه پاکستان گفته است که تجارت افغانستان و پاکستان در بندر تورخم کاهش چشمگیر یافته است و در صورت دوام این وضعیت شاید تجارت میان دو کشور به کلی ختم شود.
mandegar-3زاهدالله شینواری، رئیس اتاق تجارت و صنایع خیبرپشتونخواه، گفت که رویکرد سختگیرانۀ تجارتی پاکستان نسبت به افغانستان و تنش میان کابل و اسلام آباد که گاهی به گونۀ دوامدار سبب انسداد دروازۀ تورخم شده است، دلایل عمدۀ بروز این وضعیت است.
آقای شینواری گفت: «رویکرد تجارتی حکومت (پاکستان) نه تنها تاجران را خسارتمند ساخته است بلکه عواید ملی را نیز ضربه زده است، چون حکومت مالیات گمرکی را از دست داده است».
روزنامۀ نشنل پاکستان از قول آقای شینواری نوشته است که اگر حکومت پاکستان رویکرد فعلی تجارتی خود را با افغانستان بازنگری نکند، به گفتۀ وی تجارت میان دو کشور ختم خواهد شد. او هشدار داده است که تاجران افغانستان با ایران، هند، چین و سایر کشورها تجارت خواهند کرد.
این در حالی است که به گفتۀ مقام‌های تجارتی افغانستان اکنون ایران به بزرگترین شریک تجارتی افغانستان مبدل شده است و در سال گذشتۀ خورشیدی ارزش تبادلات تجارتی میان دو کشور به بیش از دو میلیارد دالر می رسید.
در اوج تجارت میان افغانستان و پاکستان نرخ مجموعی تجارت میان دو کشور به ۲.۷ میلیارد دالر می‌رسید، اما به گفتۀ مقام ‌های افغانستان در سال گذشته حجم تجارت میان دو کشور فقط ۱.۳ میلیارد دالر بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.