آگــاهــان نظامــی: ‌ضعف در رهبری نهادهای امنیتی سبب افزایش تلفات سربازان شده است

گزارشگر:داود مکارم/ سه شنبه 3 میران 1397 - ۰۲ میزان ۱۳۹۷

برخی آگاهان با اشاره به افزایش تلفات نیروهای امنیتی – دفاعی کشور می‌گویند: ضعف و ناتوانی مدیریتی در راس نهادهای امنیتی سبب افزایش تلفات شده است.
آنان ادعا می‌کنند که سران حکومت با سکتور امنیتی برخورد سیاسی می‌کنند و این امر سبب زمین‌گیرشدن سربان در میدان نبرد شده است.
mandegar-3این درحالی‌ست که طارق‌شاه بهرامی وزیر دفاع کشور گفته است که در یک‌ماه گذشته بیش از ۵۰۰سرباز ارتش در جنگ با شورشیان کشته شده‌اند. طارق‌شاه بهرامی‌ که روز دوشنبه در مجلس سنا صحبت می‌کرد، اظهار داشت که در این مدت بیش از ۷۰۰سرباز دیگر زخمی شده است.
به گفتۀ او، در ماه گذشته ۴۳سرباز هم اسیر شده‌اند. آقای بهرامی گفت که مجموعا در ماه گذشته ۱۲۷۴سرباز ارتش کشته، زخمی و اسیر شده‌اند. وزیر دفاع هم‌چنان ادعا کرده است که تلفات دشمن چهاربرابر بیشتر از نیروهای امنیتی کشور است.
هم‌چنان، ویس احمد برمک، وزیرداخله هم که در نشست روز یک‌شنبه گفته است که روزانه ۳۰سرباز ارتش و پولیس کشته می‌شوند..
اما، جاوید کوهستانی آگاه نظامی با انتقاد از رهبری نهادهای امنیتی – دفاعی می‌گوید: ضعف و ناتوانی در رهبری نهادهای امنیتی سبب افزایش تلفات نیروهای امنیتی شده است.
آقای کوهستانی با اشاره به چالش‌های موجود در نهادهای امینتی، می‌افزایدکه همۀ نابسامانی‌های موجود در درون این نهادها ناکارایی مسوولانی است که در راس قرار گرفته‌اند.
به گفتۀ او، یکی از مسایلی‌که نیروهای امنیتی-دفاعی را در خطوط مقدم جنگ با دشمن زمین‌گیر ساخته است، نبود مدیریت کارا و رهبری سالم در این نهادها است تا زمانی‌که در مدیریت نیروهای امنیتی اصلاحات بنیادی به‌وجود نیاید و افراد مسلکی و دارای تجربۀ لازم به کار گماشته نشوند، بهبود و تحول در کارکرد نیروهای ارتش و پولیس به‌وجود نخواهد آمد.
آقای کوهستانی مشکلات موجود در رهبری نهادهای امنیتی را، ناشی از ناهماهنگی و تفاوت دیدگاه میان رهبری این سکتور می‌داند و تصریح می‌کند: اختلاف نظر میان مقامات ارشد امنیتی سبب شده تا سربازان در خط مقدم جبهه دچار سردرگمی و بی‌برنامه‌گی شوند و دشمن از این فرصت استفاده کرده بالای شان حملات را شدت می‌بخشد.
او تاکید کرد که مسوولان و مدیران ارشد نهادهای امنیتی دیدگاه واحد در زمینه ندارند که یکی از دلایل عمدۀ تلفات در جبهات نظامی است که این کار سبب دلسردی نیروهای رزمی نیز می‌گردد.
این کارشناس نظامی، کم‌بود تجهیزات و امکانات نظامی را نیز یکی از عوامل تضعیف انگیزۀ نیروهای امنیتی خواند و افزود تا زمانی‌که نیروهای امنیتی کشور تجهیزات کافی و مدرن در اختیار نداشته باشند و یا در اختیارشان قرارداده نشود، نمی‌توان انتظار داشت که دشمن را در جبهات زمین‌گیر کنند.
آقای کوهستانی خاطرنشان کرد که اگر واقعآ حکومت افغانستان ارادۀ پیروزی بر دشمن را دارد، باید تجهیزات لازم و کافی را در اختیار تمامی نیروها در سراسر کشور قرار بدهد تا آن‌ها ابتکار عمل را به‌دست گرفته از تحرکات دشمن جلوگیر نمایند.
آقای جاوید کوهستانی عدم اکمالات به‌موقع نیروهای نظامی را در خطوط مقدم جبهه از سوی مدیران نهاد امنیتی عامل دیگر افزایش تلفات دانسته و گفت: «بارها شاهد بوده‌ایم که نیروهای امنیتی در محاصرۀ دشمن قرار گرفته و از مرکز هیچ‌گونه امکانات برای‌شان فرستاده نشد و مورد حمایت قرار نگرفتند و در نتیجه شهید و یا به دست دشمن اسیر شده‌اند.
به گفتۀ او، چنین برخوردی تلفات نیروهای امنیتی را بیشتر و دشمن را جسور ساخته است.
آقای کوهستانی حمایت هوایی را در نبرد با دشمن موثر خوانده و گفت: دشمن با سلاح‌های مدرن و پیشرفته «لایزری» و «دوربین‌ شب» مجهز است، بدون حمایت هوایی پیروزی در میدان نبرد برای نظامیان کشور چالش‌برانگیز است.
این کارشناس نظامی، مشکلات دیگر نظامیان کشور قراردادن آن‌ها در حالت دوام‌دار دفاعی می‌داند و می‌گوید: حالت دفاعی دوام‌دار برای نیروهای مسلح خسته‌کننده است و این امر سبب فرسوده‎گی انگیزۀ آن‌ها می‌گردد.
این درحالی‌ست که روزنامۀ نیویارک‌تایمز پیش از این نگاشته بود که در یک هفتۀ گذشته بیش از چهارصدتن از نیروهای امنیتی- دفاعی افغانستان کشته شده‌اند.
این روزنامه افزایش تلفات نیروهای امنیتی کشور را نگران‌کننده می‌داند و می‌‌گوید که هر روز به‌صورت میانگین بیش از ۵۲تن در صفوف نیروهای نظامیان افغانستان کشته می‌شوند.
این درحالی‌ست که سال (۲۰۱۷ ) گذشته ادارۀ بازرس ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان موسوم به سیگار اعلام کرده که تلفات نیروهای امنیتی افغانستان به‌صورت تکان دهندۀ افزایش یافته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.