فرمانده ارشد امریکایی: طالبان و داعش مجاهد نه، گروه‌های جنایت‌کارِ تکفیری هستند

گزارشگر:شنبه 15 ثور 1397 - ۱۴ ثور ۱۳۹۷

رابرت نلر، فرمانده نیروهای بحری ایالات متحدۀ امریکا با انتقاد از عملکرد طالبان و داعش گفته است که این گروه‌ها مجاهد نبوده، بلکه نیروهای امنیتی افغانستان و امریکایی «مجاهدین» اصلی هستند.
mandegar-3آقای نلر گفت: «دهشت افگنان خود را مجاهدین می‌خوانند، اما آنان مجاهد نیستند. آنان جنایتکاران تکفیری اند که پشت پردۀ اسلام پنهان می‌شوند، مخدرات می‌فروشند و مردم بیگناه را می‌کشند. این چهرۀ واقعی اسلام نیست».
اما طالبان و داعش که بر قوای امنیتی کشور برچسپ ارتداد و الحاد زده و قوای امریکایی را اشغالگر می‌خوانند، همواره خشونت و شورشگری خود را در افغانستان «جهاد» خوانده اند.
جنرال نلر در یک کنفرانس خبری در مقر وزارت دفاع امریکا گفت که رهبران طالبان همواره جوانان را به انتحار ترغیب می‌کنند، اما خود شان در امن و امان در بیرون افغانستان زندگی می‌کنند. او گفت که رهبران طالبان شایان لقب اصیل «مجاهد» نیستند.
با آنهم، این جنرال امریکایی بر راه حل سیاسی در افغانستان از طریق مذاکرات صلح میان حکومت و مخالفان مسلح تاکید کرد. او ابراز امیدواری کرد تا طالبان با شرکت در روند سیاسی و انتخابات از شورشگری دست بردارند و به گفتۀ وی «روش بهتری» را بر گزینند.
پیش از این جیم متیس، وزیر دفاع امریکا، گفته بود که طالبان جنگ را بر انتخابات ترجیح داده اند. پیشتر از آن وزارت خارجۀ ایالات متحده در واکنش به آغاز عملیات بهاری طالبان گفته بود که آن گروه به جای گلوله و تفنگ، برگه های رایدهی را بردارند.
ایالات متحده در سال‌های ۱۹۸۰ و در زمان جهاد بر ضد اشغال افغانستان توسط قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی پیشین از داعیۀ جهاد و احزاب جهادی افغانستان حمایت می‌کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.