شهرهای مزارشریف و اِسن آلمان می‌خواهند با هم همکاری کنند

- ۱۵ ثور ۱۳۹۷

mandegar-3شهردار مزارشریف با ارسال نامه‌یی به همتای آلمانی‌اش در شهر اِسن، خواستار همکاری دوجانبه شده است. گفته می‌شود این همکاری‌ها شامل بخش‌های اکادمیک و مسائل تخنیکی می‌باشند.
شهر مزارشریف در شمال افغانستان می‌خواهد به همکار شهر اِسن آلمان تبدیل شود. نهاد «همبستگی افغان-آلمان» گفته که این موضوع در نامه محمد نصیر عینی، شهردار مزار شریف مطرح شده که به توماس کاوفن شهردار اِسن فرستاده شده است.
این نخستین باری است که پیشنهاد چنین همکاری از سوی افغانستان با یکی از شهر های بزرگ آلمان مطرح می گردد. الیاس عمر، رئیس «همبستگی افغان-آلمان» می گوید هدف از این همکاری حمایت و تبادل تجارب در بخش های اکادمیک و تخنیک می باشد. به گفته او در کنار این شهر مزارشریف می خواهد که از تجارب شهر تاریخی اِسن در زمینه های بازسازی و انکشاف استفاده کند.
شهردار مزار شریف همچنان در این نامه به همتای آلمانی اش به همکاری های صد ساله میان افغانستان و آلمان اشاره کرده و همچنان از همکاری های “فوق العاده” آلمان در ۱۵ سال گذشته در افغانستان یاد آور شده است. وی به گونه مثال از اعمار میدان هوایی بین المللی مولانا جلاالدین بلخی، شفاخانه ۵۰۰ بستر و سایر پروژه های زیربنایی آلمان در ولایت بلخ یاد کرده است.
گفته شده که این نامه در زمینه دوستی و مناسبات دوجانبه افغانستان و آلمان با اهمیت می باشد. محمد نصیر عینی اظهار امیدواری کرده که توافق نامه این همکاری در روزهای آینده در اِسن امضاء شده و آغاز مرحله تازه ای در همکاری میان دوکشور باشد.
این نامه در دومین انجمن اقتصادی آلمان-افغانستان به شهردار اِسن تحویل داده شد. این نشست اقتصادی بین المللی از سوی نهاد «همبستگی افغان-آلمان» برگزار می شود که مرکز آنان در شهر اِسن است و نماینده های آن در کابل، مزارشریف و برلین می باشد. مزارشریف به خاطر پایگاه نظامی نیروهای آلمانی در این شهر، در آلمان از شهرت برخوردار می‌باشد. نیروهای آلمان از این مرکز تحت رهبری ناتو در زمینه های تامین امنیت و بازسازی در افغانستان کار می گیرند. از سال ۲۰۱۴ به این طرف نیروهای مستقر در این پایگاه سرگرم ارایه برنامه های آموزشی و مشورتی برای نیروهای امنیتی افغان و همچنان حمایت از این نیروها می‌باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.