۱۰ ولایت با تهدید خشکسالی روبه‌روست

گزارشگر:چهارشنبه 19 ثور 1397 - ۱۸ ثور ۱۳۹۷

دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) گفته است که خشکسالی سال روان در افغانستان، دو سوم ولایت‌های این کشور را متأثر ساخته است.
بر بنیاد گزارش این دفتر، هزاران خانواده به دلیل تهدیدهای خشکسالی از مناطق اصلی شان بیجا شده اند.
mandegar-3اوچا گفته است :»در ۲۰ ولایتی که از خشکسالی متأثر شده اند، تخمین می‌شود که بیش از یازده میلیون معیشت شان را از طریق زراعت به دست می‌آورند. حدود ۱.۸ میلیون تن دیگر انتظار می‌رود که در آینده با عدم مصونیت غذایی مواجه شوند».
بر بنیاد این گزارش، نهادهای امدادرسان برای فراهم‌ساختن کمک‌های مالی یا پول نقد برای ۱.۱ میلیون تن این افراد آمادگی می‌گیرند.
بر بنیاد معلومات وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان، از جملۀ ۲۰ ولایت، ولایت‌های غور، بادغیس، فاریاب، سمنگان، جوزجان، هلمند، کندهار، ارزگان و زابل، با تهدید جدی خشکسالی مواجه است.
محمدعمر محمدی، رئیس روابط خارجی و سخنگوی این وزارت، به صدای امریکا گفت که پلان کمک‌رسانی به ۲۰ ولایت متأثر از خشکسالی تکمیل شده است که بر اساس آن و به کمک نهادهای همکار، ۲۰۰ متریک تُن گندم به این ولایت‌ها توزیع می‌گردد.
آقای محمدی، افزود که وزارت احیا و انکشاف دهات، با هشت‌هزار تانکر آب که در اختیار دارد، به این ولایات آب آشامیدنی صحی را به متأثرشدگان خشکسالی فراهم می‌کند.
از سوی دیگر، وزارت زراعت نیز به ارزش ۲۵۰ میلیون افغانی، علوفه را برای مواشی خریداری کرده و به شماری از ولایات فرستاده است و به برخی دیگر ارسال خواهد شد.
او افزود «برنامه‌ای دیگر که وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث دارد، برای ۳۰هزار مواد غذایی و غیرغذایی را تدارک دیده در تمامی از این ولایت‌ها، که مواد غذایی عبارت از برنج ۵۰ کیلویی، آرد ۵۰ کیلویی است، کنسرو گوشت گوساله است».
وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان، همچنان مواد غیرخوراکی، چون ترپال، کمپل، بسته‌های فامیلی و صحی را برای این ولایت‌ها فراهم کرده است.
این وزارت، ۱۴۰ میلیون افغانی را به ولایاتی که از خشکسالی بیشترین صدمه را دیده اند، برای کمک‌های اضطراری فرستاده؛ اما پلان چهارماهۀ این اداره و بودجۀ آن هنوز به تصویب نرسیده است.
بر اساس آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان، ۶۱ درصد بارندگی در این کشور کاهش یافته و ده ولایت افغانستان ۶۰ درصد با خشکسالی مواجه است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.