رییس جریان سیاسی آجندای ملی: ذهنیت‌سازی می‌کنند تا در قدرت بمانند

گزارشگر:ناجیه نوری/ دوشنبه 24 ثور 1397 - ۲۳ ثور ۱۳۹۷

رییس بنیاد شهید مسعود و موسس جریان سیاسی آجندای ملی می‌گوید که رهبران حکومت ذهنیت‌سازی می‌کنند تا یک دورۀ دیگر نیز در قدرت بمانند.
احمدولی مسعود موسس جریان سیاسی اجندای ملی و صاحب‌امتیاز روزنامۀ‌ ماندگار دیروز(یک‌شنبه) در کنفرانس بررسی میعاد کار رییس‌جمهور مطابق mandegar-3قانون اساسی گفت: از ابتدای راه‌اندازی لویه جرگه قانون اساسی تا امروز، نقش چهر‌ه‌های بحران‌زا، کاملاً برجسته بوده است.
او گفت: در زمان تشکیل لویه جرگه قانون اساسی، موضع‌گیری تعداد بزرگوارانی که در آن زمان تشریف داشتند، مانند آقای خلیل‌زاد، به نیابت از ایالات متحده امریکا و آقای ابراهیمی به نماینده‌گی از ملل متحد، کاملاً برجسته بود.
آقای مسعود تاکید کرد: نه تنها موضوع‌گیری این دو شخصیت، بل بسیاری از رهبران دیگر افغانی‌الاصل امریکایی‌تبار، کاملاً برجسته بود، در حقیقت سازمان‌دهی در داخل متن لویه جرگه از سوی همین بزرگوران صورت گرفته بود، اگر این شخصیت‌ها به بزرگورانی که از چهار اطراف افغانستان و به نماینده‌گی از جهاد و مقاومت آمده بودند و می‌خواستند وحدت افغانستان را تمثیل کنند، بسنده می‌کردند و اگر شخصیت‌های و رهبرانی‌که از بیرون آمده بودند به همراه بزرگان جهادی که با آنان یکجا شده بودند، در مقابل این وثیقه ملی ظلم نمی‌کردند، مطمیناً افغانستان امروز به این وضعیت مواجه نمی‌شد.
موسس جریان سیاسی اجندای ملی افزود: در حقیقت تعدادی از بیرون آمدند و در حقیقت به نام امریکا و به میل خود بازی قدرت را در این کشور تنظیم کردند، درحالی‌که امریکا اصلاً خبر نداشت که چه کسانی می‌خواهند در افغانستان نظام ریاستی وجود داشته باشد.
مسعود اضافه کرد: من خوب به یاد دارم که آقای خلیل‌زاد گفته بود که نظام باید ریاستی باشد در غیر آن ما عقب نشینی می‌کنیم و از افغانستان بیرون می‌شویم، خوب به یاد دارم که آقای ابراهیمی چطور مساله را تحلیل می‌کرد و آقای خلیل‌زاد تعدادی از بزرگان جهادی را همراه خود ساخته بود تا چطور بتواند این مساله را تحلیل کند.
او همچنان گفت: در حقیقیت فرصت و چانسی که در آن زمان برای مردم، مقاومت‌گران، روشن‌فکران و جوانان افغانستان فراهم شده بود، همان چانس و فرصت را به مردم افغانستان ندادند تا آنان فکر کنند که چگونه نظامی می‌خواهند و به نحوه نظام ریاستی را به مردم تحمیل کردند.
موسس جریان سیاسی اجندای ملی تاکید کرد: حتا اولین باری که مسایل قومی، زبانی و سمتی دامن زده شد، در متن لویه جرگه قانون اساسی بود، به خاطر که بیشترین نماینده‌گان از مجاهدین بودند و به خاطر این‌که در میان مجاهدین تفرقه بی‌اندازند، مسایل قومی و زبانی را مطرح کردند و حتا این ذهنیت را دادند که نظام ریاستی یک آیین مقدس است که اگر قبول کنید خوب درغیر آن تباه می‌شوید و این مساله را قصداً ذهنیت داده بودند.
او گفت: پس این رهبران نه تنها در بحران ۱۷ سال شریک اند، بل شریک تمامی بحران‌ها هستند، پس نمی‌توان گفت که حکومت فعلی بار مشکلات حکومت قبلی را می‌کشاند، نه خیر این‌طور نیست، اعضای حکومت فعلی مهره‌های اصلی بحران حکومت‌های قبلی بودند و این‌ها استراتژیست‌ها بودند و نقش تعیین کننده داشتند؛ بنابراین نمی‌توانند از بار مسوولیت شانه خالی کنند و بگویند که ما تازه وارد حکومت شدیم و مشکلات از گذشته وجود داشته است.
وی اضافه کرد: اگر در متن لویه جرگه قانون اساسی، امریکایی تبارهای افغانی و تعدادی از بزرگانی جهادی، به رای مردم احترام می‌گذاشتند و اجازه می‌دادند که نماینده‌گان ملت تصمیم بگیرند و انتخاب خود را بکنند، مطمیناً امروز ما با این بحران مواجه نمی‌شدیم.
مسعود می‌گوید: اکنون برای حل بحران‌های چون نظام ریاستی که چهار سال باشد یا پنج سال که تمام آن از همان تدویر لویه جرگه قانون اساسی نشأت گرفته، باید چه کنیم؟
او در این نشست گفت: مساله فرار جوانان، امنیت مردم که مردم در هیچ جای امن نیست، امنیت روانی مردم، موضوع گرسنه‌گی که بیش از ۵۵ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زنده‌گی می‌کنند، مساله تذکره‌های برقی که افغانستان را به دو بخش فارسی‌زبان و پشتوان‌زبان تقسیم کردند، حکومت می‌تواند این مشکلات را حل کند؟
وی تاکید کرد: حکومت هنوز نتوانسته است که چالش‌ها و مشکلات درون حکومتی خود را حل کند، معاون اول را تبعید کردند و اکنون می‌گویند در صورتی برایت اجازه می‌دهیم که بیاید افغانستان که در انتخابات ما را حمایت کنید؛ بنابراین حکومتی که از درون پاشیده چطور می‌تواند به مسایل داعش و طالب رسیده‌گی کند؟
مسعود همچنان افزود: پس زمان آن رسیده که اگر این حکومت چهار ساله است و گفته می‌شود که این حکومت هم مشروعیت قانونی و هم مشروعیت حقوقی و هیچ پایه سیاسی ندارد، پس وقت آن رسیده تا تکلیف مردم با این حکومت روشن شود.
موسس جریان سیاسی اجندای ملی می‌گوید: ما هیچگاه نگفتیم که باید حتما یک کاره شویم، بل همیشه هدف ما این بوده که در چهارچوب یک برنامه ملی، یک اجندای ملی و وفاق ملی کار کنیم تا افغانستان را از بحران نجات دهیم.
او خطاب به مردم گفت: اگر انتخابات به مردم افغانستان یک امیدواری است که بدون شک است؛ اما متاسفانه همه شاهد هستیم که از تمامی افغانستان صدا بلند شده که حکومت برای مهندسی انتخابات برنامه دارد، حکومت آماده است برای حفظ قدرت افغانستان را به گروه‌های مختلف قومی و زبانی تقسیم کند تا یک دوره دیگر نیز حکومت کند.
مسعود تصریح کرد: در حقیقت ذهنیت سازی می‎‌کنند که ما را امریکا و جامعه جهانی حمایت می‌کند و حتا جنگ روانی را راه‌اندزی کردند که یک دوره دیگر نیز حکومت کنند، درحالی‌که این‌طور نیست و زور ملت را هیچ کس ندارد به همین دلیل ما می‌گوییم که در چهارچوب وفاق ملی یک راه بیرون رفت را پیدا کنیم، زیرا وفاق ملی یک برنامه است که بار دینی دارد، باری اسلامی، بار سیاسی دارد و از همه مهمتر ضرورت ملی و تاریخی مردم افغانستان است. پس در چهار چوب وفاق ملی کدام برنامه را پیشنهاد می‌کنید تا ما بتوانیم از این بحران نجات پیدا کنیم.
او می‌گوید: حکومت می‌گوید که ما انتخابات پارلمانی را برگزار می‌کنیم فکر می‌کنند که شاید مردم زیاد متوجه نشوند، زیرا کاندیدان مصروف کمپاین خود خواهند بود، مردم هم مصروف ثبت نام و رای دادن؛ اما اگر مطابق دستورالعمل خود پارلمان آینده افغانستان را بسازند، در این صورت است که از طریق پارلمان آینده یا قانونی یا غیر قانونی عمر حکومت خود را طولانی بسازند و در حقیقت اصل هدف‌شان هم همین است.
مسعود همچنان گفت که در طی چهار سال تذکره برقی را در تاق بلند گذاشتند، بعد در زمان نزدیک شدن برگزاری انتخابات مساله توزیع تذکره‌های برقی را پیش کشیدند و مسایل قومی را دامن زدند و نفاق سرتاسری و صف‌بندی طولانی را عمداً راه اندازی کردند که تمام این موارد به افغانستان زهر است.
او خطاب به حکومت گفت که اگر حکومت از برنامه‌ریزی برای تقلب در انتخابات دست بردار نشود، تمام نیروهای سیاسی افغانستان در چهارچوب یک وفاق ملی قطعاً باید تصمیم خود را اعلام کنند، ما این موضوع را قبلاً تذکر داده بودیم، ما در جلسه‌یی که با جمعی از رهبران سیاسی از سراسر افغانستان و از اقوام مخلتف داشتیم، تصمیم براین شد که یک هیأت تعیین شود و این هیات تقلب و تخلف را مستندسازی ‌کنند و در روشنی گزارش آنان، تصمیم نیروهای سیاسی اعلام خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.