کابل: تصمیم ادغام مناطق قبایلی «یک‌جانبه است»/ اسلام‌آباد: افغانستان در امور داخلی ما مداخله نکند

گزارشگر:بهزاد/ دوشنبه 7 جوزا 1397 - ۰۶ جوزا ۱۳۹۷

ارگ ریاست حکومت وحدت ملی در واکنش به تصمیم پارلمان پاکستان مبنی ‌بر ادغام مناطق قبایلی با ایالت خیبرپختون‌خواه یک‌جانبه و در مغایرت با توافقات سال ۱۹۲۱ میان هند برتانیوی و افغانستان است.
ریاست حکومت وحدت ملی با نشر خبرنامه‌یی هم‌چنان گفته است که کابل همواره به خاطر مداخله‌های نظامی پاکستان و تصمیم «یک‌جانبۀ» آن کشور mandegar-3به منظور تغییرات وضعیت سیاسی مردم قبایلی ساکن در امتداد خط دیورند، نگرانی خود را از طرق دیپلوماتیک با مقامات اسلام‌آباد و جامعۀ بین المللی مطرح کرده است.
در اعلامیۀ ارگ آمده است که پارلمان پاکستان تصمیم ادغام مناطق قبایلی را با ایالت خیبرپختون‌خوا در حالی اتخاذ کرده است که وضعیت نظامی در آن مناطق حاکم بوده و «هرگونه تصمیم در مناطق قبایلی باید در روشنی اجماع مردم صورت گیرد تا از ارادۀ آنان» نماینده‌گی کند.
در اعلامیه همچنین نگاشته شده است که حکومت افغانستان با درک «سیستم غیر انسانی حاکم در مناطق قبایلی»، تصمیم یک‌جانبه در بارۀ سلب خودمختاری مناطق قبایلی که «بدون مشورۀ مردم آن منطقه و مقامات افغانستان» صورت گرفته است را «راه‌حل مشکل» نمی‌داند.
از سویی هم، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور با پخش اعلامیه‎یی ضمن ظالمانه خواندن این تصمیم اما گفته است که ادغام مناطق قبایلی با ایالت خیبرپختون‌خواه باعث تأثیرات مثبت روی زنده‌گی روزمرۀ باشنده‌گان این مناطق می‌گردد.
در عین حال، به دعوت نخست‌وزیر پاکستان، یک هیأت بلندپایۀ نظامی افغانستان به ریاست محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان دیروز یکشنبه، ۶ جوزا به اسلام‌آباد سفر کرد.
در خبرنامۀ ارگ ریاست جمهوری آمده: «نخست‌وزیر پاکستان در یک دعوت رسمی از رییس جمهور غنی خواسته که یک مقام ارشد امنیتی افغانستان به منظور گفتگو در مورد حل مشکلات امنیتی افغانستان و پاکستان و همچنان منطقه، به اسلام‌آباد سفر کند».
براساس این خبرنامه، یک هیأت بلندپایۀ نظامی به ریاست محمد حنیف اتمر دیروز به پاکستان رفته و در آن‌جا با رییس ستاد ارتش و برخی دیگر از مقام‌های امنیتی پاکستان در مورد مسایل امنیتی گفتگو می‌کنند.
اسامبلۀ قومی پارلمان پاکستان روز پنجشنبه هفتۀ گذشته در یک اقدام بی‌سابقه با ۲۲۹ رأی موافق و ۲۹ رأی مخالف، مسودۀ قانونی ادغام مناطق قبایلی «فاتا» را با ایالت خیبر پشتون‌خوا تائید کرد.
براساس موافقۀ صورت گرفته میان حاکمان وقت هند بریتانوی و افغانستان، در امتداد خط دیورند هفت «قبایل اجنسی» در تنظیم امور خویش، باید تا اندازۀ مستقل باشند.
بربنیاد این موافقه، مناطق قبایلی، منطقۀ آزاد خوانده می‌شود و حکومت با استفاده از نظام فدرالی، این مناطق را اداره می‌کند که در امور داخلی خویش استقلال دارند.
حکومت افغانستان، در مورد خط دیورند با پاکستان اختلاف دارد و آن را نمی‌پذیرد، اما پاکستان این خط را سرحد میان دو کشور می‌خواند و هرنوع بحث در این مورد را پایان یافته می‌داند.
دخالت افغانستان در امور پاکستان
پس از پخش اعلامیه ارگ ریاست حکومت وحدت ملی، وزارت خارجۀ پاکستان می‌گوید که افغانستان در امور داخلی پاکستان مداخله نکند.
محمد فیصل، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه پاکستان خطاب به دولت افغانستان گفته ‌است که باید اصول عدم مداخله و روابط دوجانبه را در نظر بگیرد.
روز پنج‌‌شنبه هفته گذشته، پارلمان پاکستان به طرحی رأی تأیید داد که مناطق قبایلی را که پیش از این به شکل فدرالی و خودمختار اداره می‌شد، با ایالات خیبرپشتون‌خواه آن کشور یک‌جا می‌کند.
بر اساس توافق صورت گرفته میان حاکمان وقت هند بریتانوی و افغانستان در معاهده دیورند، هفت قبایل اجنسی در تنظیم امور خویش باید تا اندازه‌یی مستقل باشند و حکومت با استفاده از نظام فدرالی، این مناطق را اداره می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.