پـرده‌برداری از مذاکـرات پنـهانی با طالبـان

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 12 جوزا 1397 - ۱۱ جوزا ۱۳۹۷

فرمانده عمومی قوت‌های حمایت قاطع در افغانستان می‌گوید که مذاکرات پنهانی میان گروه طالبان و دولت افغانستان صورت گرفته است.
جنرال جان نیکولسن، فرمانده نیروهای حمایت قاطع به رهبری ناتو در افغانستان به رسانه‌ها گفته است که گفت‌وگو‌های صلح میان طالبان و حکومت mandegar-3افغانستان به صورت پنهانی جریان دارد.
اما، گروه طالبان با نشر خبرنامه‌یی، گفته‌های جنرال‌جان نکلسون را رد کرده‌ و گفته‌اند که با کسانی‌ که صلاحیت گفت‌وگو را ندارند (حکومت افغانستان) مذاکره نمی‌کنند.
برخی از رسانه‌های بین‌المللی به‌نقل از جان نیکولسن، گفته‌اند که مقام های ارشد طالبان در این مذاکرات صلح شرکت دارند تا با حکومت افغانستان به یک آتش بس احتمالی دست‌یابند.
جنرال جان نیکولسن گفته که این دیدار‌ها به صورت «سری» صورت گرفته است و هم‌چنان در حال جریان است، هر دو جانب تلاش دارند که این مذاکرات صلح محرمانه باقی بماند.
فرمانده عمومی قوت‌های ناتو در افغانستان در حالی این اظهارات را داشته که اخیراَ حملات گروه تروریستی طالبان در کشور افزایش یافته است و نبرد سخت میان گروه طالبان و نظامیان کشور در ولایت‌های فاریاب، کندز، فراه، هلمند و ارزگان جریان دارد. ولایت فراه چندی پیش برای مدت کوتاهی به دست طالبان افتاد. طالبان در هفته‌های اخیر حملات شدیدی را بر ولسوالی‌های اطراف غزنی نیز انجام دادند و مقام‌های محلی از سقوط این ولایت در صورت نرسیدن کمک‌های نظامی نگران بودند.
هر چند سخنگویان ارگ و ریاست اجرایی در این مورد تا هنوز اظهار نظر نکرده‌اند؛ اما شورای عالی صلح می‌گوید: این شورا ابتکارهایی را برای تامین صلح در کشور انجام داده و در آینده نزدیک مردم شاهد دستاوردهایی در این عرصه خواهند بود.
رحیم بیک یعقوبی، عضو شورای عالی صلح گفته که در پشت این مذاکرات، شورای عالی صلح قرار دارد و در آینده نزدیک از طریق رسانه‌ها نتیجه این نشست‌ها را شاهد خواهید بود.
آقای بیک گفت: این که طالبان به جنگ ادامه می‌دهند در تلاش امتیاز ‌گیری بیشتر هستند؛ بنابرین برقراری صلح نیاز به زمان بیشتر دارد تا طرف‌های متقابل ببه یک راه‌حل دست‌یابند.
اعضای شورای عالی صلح افغانستان، می‌گویند که در حال حاضر تلاش می‌شود تا همه موضوعات مرتبط به مذاکرات با مردم شریک نشود تا زمانی که مشخص شود که این گفت‌و‌‌گوها به نتیجه می‌رسند.
این در حالی است که حکومت در نشست پروسه صلح – کابل، یک بسته پیشنهادی صلح را برای طالبان مطرح کرد، اما طالبان این پیشنهاد صلح را رد کرده و اعلام نمودند که براساس این طرح با حکومت افغانستان صلح نمی کنند. گروه طالبان مدعی‌اند که حکومت افغانستان دست‌نشانده خارجی‌هاست و آنان با این حکومت گفت‌وگو نخواهند کرد.
این بسته‌ پیشنهادی که از طرف نهادهای بین‌المللی و شرکای جهانی و منطقه‌یی افغانستان مورد استقبال قرار گرفت؛ گروه طالبان خواستار گفت‌وگو مستقیم با ایالات متحده امریکا شدند، اما مقامات امریکایی تاکیید کرده‌اند که این گفت‌وگو باید با دولت افغانستان صورت گیرد.
در عین حال، برخی اعضای طالبان نیز گفت‌وگوهای پنهانی میان این گروه و حکومت افغانستان را رد کرده می‌گویند که حاضر‌اند با مقامات حکومت امریکا صحبت کنند، اما هیچگاه آمادۀ مذاکره با دولت افغانستان نیستند.
قاضی حسن حقیار یک عضو گروه طالبان می‌گوید که ممکن است که امریکایی‌ها به دفتر قطر مراجعه کرده و از این طریق مذاکراتی را انجام داده باشند. ممکن به صورت غیررسمی چنین تماس‌هایی گرفته شده باشند، امابه صورت رسمی در سطح عالی هیچ تماسی وجود ندارد.
گفت‌وگوهای پنهانی با گروه طالبان یک‌بار دیگر در حالی بیان می‌شود که حکومت افغانستان ظاهرا تاکیید کرده است که تنها مرجع مذاکره کننده با طالبان شورای عالی صلح است، اما پیش از این برقراری تماس میان گروه طالبان، حنیف اتمر مشاور شورای امنیت غنی و معصوم استانکزی رییس اداره امنیت ملی نیز به بیرون درز کرده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.