تحلیلگران با خوش‌بینی محتاطانه از آتش‌بس: بـرای دست‌یـابـی به صلـح راه طـولانی در پـیش است

گزارشگر:دوشنبه 21 جوزا 1397 - ۲۰ جوزا ۱۳۹۷

اگرچه تحلیلگران تاکید کردند که یک آتش‌بس موفق بین نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان که از چند روز آتی آغاز می‌شود می‌تواند به زمینه چینی‌ها برای مذاکرات با هدف پایان دادن به این جنگ ۱۷ ساله کمک کند اما هشدار دادند که برای دستیابی به یک توافق صلح همچنان راه طولانی در پیش mandegar-3است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک تحلیلگر غربی در کابل که خواست نامش فاش نشود،‌ گفت: پس از آنکه تلاش‌های قبلی برای پایان دادن به این جنگ ناکام ماند، تصمیم غیرمنتظره طالبان برای به تعلیق درآوردن درگیری‌ها برای نخستین بار می‌تواند گامی به سوی مذاکرات صلح باشد.
طالبان روز شنبه اعلام کرد که نیروهایش برای سه روز اول عید فطر مبارزات خود با نیروهای امنیتی افغانستان را متوقف می‌کنند. این اطلاعیه دو روز پس از آن منتشر شد که دولت کابل در تصمیمی غیرمنتظره اعلام کرد: به مدت یک هفته حملات خود علیه شبه‌نظامیان طالبان را متوقف می‌کند.
برهان عثمان، یکی از تحلیلگران ارشد در گروه بحران بین‌المللی گفت: اگر این توافق دوجانبه موفق شود می‌تواند در آینده الهام بخش و یا تعقیب کننده گام‌های ملموس‌تر به سوی صلح باشد.
وی افزود: مبارزه، ویژگی اصلی طالبان از زمان ظهور این جنبش بوده است. دست کشیدن از این ویژگی حتی برای مدت خیلی کوتاه بیانگر اقدامی مهم در راستای دست کشیدن از روال کار همیشگی‌شان است. اگر هر دو طرف به این آتش‌بس احترام بگذارند، این پیام را می‌رساند که «ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم». این اقدام همچنین نشان خواهد داد که رهبری طالبان قادر است نیروهای خود را کنترل کند.
این تحلیلگر در ادامه گفت: این آتش‌بس می‌تواند به ایجاد اعتماد میان دولت کابل و طالبان کمک کند و سنگ بنای بسیار خوبی را برای تعاملات آتی ایجاد می‌کند.
هارون میر، تحلیلگر سیاسی گفت: آتش‌بس طالبان برای مردم افغانستان بسیار مثبت است اما باید هشدار دهم که موانع قابل توجهی برای دستیابی به صلح همچنان باقی مانده است. در حال حاضر مساله این است که آیا آمریکا مذاکرات با طالبان را قبول می‌کند یا خیر.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.