نشست علمای جهان اسلام در عربستان و انتظارات

گزارشگر:داود مکارم / سه شنبه 19 سرطان 1397 - ۱۸ سرطان ۱۳۹۷

نشست دو روزه علمای جهان اسلام در مورد “جنگ وصلح” افغانستان امروز در عربستان سعودی رسما آغاز گردیده است. این نشست به ابتکار سازمان همکاری کشورهای اسلامی راه اندازی و میزبانی آن را عربستان سعودی بر عهده دارد. گفته شده است که در این نشست، علمای بیش از ۳۶ کشور mandegar-3اسلامی اشتراک دارند. نشست علمای جهان اسلام درست درحالی در سرزمین نزول وحی برگزار می گردد که دامنه فعالیت های گروهای تروریستی و افراطیت روزبه روز گسترش یافته و بسیاری از کشورهای اسلامی و خاورمیانه را فرا گرفته است. روزانه صدها جنایت و حملات انتحاری از سوی گروهای تروریستی به نام اسلام و اجرای شریعت اسلامی انجام می شود که نه تنها هیج سازگاری با اسلام اصیل ندارد بلکه در تضاد و تقابل با آموزه های دینی قراردارد. اسلام دین مهربانی، صلح، دوری جستن ازخشونت و از پیروانش میخواهد که ضعفا را یاری و در جهت پیشرفت و آبادانی تلاش ورزند. امروز متاسفانه افغانستان بیش از هر کشور اسلامی دیگردرآتش جنگ ناشی از حملات انتحاری و تروریستی گروهای دهشت افگن می سوزد.
حال که علما و اندیشمندان دینی جهان اسلام در عربستان سعودی در باره جنگ جاری در افغانستان گرد هم آمده اند، انتظار می رود که در مورد افراطیت و رفتارهای غیرانسانی گروهای خشونت طلب، دیدگاه های شان را از منظر اسلام به وضاحت بیان و تصمیم تاریخی اتخاذ بکنند.
عربستان سعودی از جمله کشورهای تاثیرگذار دنیای اسلام بود که حکومت طالبان را به رسمیت شناخت و در آن زمان این کشوراز حامیان مالی این گروه به شمارمی رفت. درسال ۲۰۰۱عربستان سعودی از حمله جامعه جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا به افغانستان حمایت کرد که منجربه سرنگوی رژیم طالبان گردید. اکنون که عربستان در برگزاری این نشست نقش میزبانی را به عهده دارد و به نظر می رسد که این کشور رویکرد تازه ای در مورد طالبان و جنگ افغانستان در پیش گرفته باشد و مقامات افغانستان بارها از زبان مقامات عالی رتبه سعودی نقل کرده اند که آنها جنگ جاری در افغانستان را نامشروع میدانند. اینکه عربستان هدفش از مشارکت در قضایای افغانستان چیست و چه میخواهد فعلا مجال پرداختن به آن نیست. اما نفس سهم گیری این کشور در قضایای افغانستان، آوردن صلح و تجدید نظر در مورد روابط شان با طالبان می تواند اقدام مثبت در راستای ایفای نقش از سوی طالبان تلقی کرد. عربستان با توجه به سوابق نزدیکی روابط شان با گروه طالبان می تواند در این زمینه تاثیر مستقیم داشته باشد در جهت آوردن طالبان در پای میز مذاکره. البته عربستان در افغانسان با رقبای منطقوی خود نیز دچار تضاد منافع است که خیلی از تلاش های این کشور در راستای تامین منافع و هراس از تسلط برخی کشورهای منطقه به افغانستان است. به با ورکارشناسان عربستان در پی تثبیت جایگاه اش در افغانستان است تا آوردن صلح و ختم جنگ.
مردم افغانستان از علمای دلسوز جهان اسلام انتظار دارد که به مشکلات آنان توجه و درمان دردهای و رنج هایی که مردم این کشور از ناحیه تروریزم متحمل گشته بپردازند. ازبحث های حاشیه یی پرهیز و به اصل قضایا و ریشه یابی عوامل اعتقادی جنگ توجه نمایند. علما باید بداند که گروهای دهشت افگن چه مصایب و مشکلات را برای مردم افغانستان خلق کرده است. در این نشست علما نباید صرفا به محکومیت جنگ و ضرورت آوردن صلح و چند توصیه اخلاقی دیگر بسنده‌کند. علمای جهان اسلام بدون تاثیرپذیری از مناسبات و روابط حاکم بر جهان اسلام، مبانی فکری و اعتقادی گروهای تروریستی را مورد بحث قرار داده و رابطه عملکردهای گروهای افراطی را با اصول آموزه های اسلامی سنجیده و به صراحت اعلام نمایند آنچه که امروز گروهای دهشت افگن در افغانستان به نام اسلام و اجرای احکام اسلامی انجام میدهند در مغایرت با تعالیم و مقررات اسلام قراردارد. امروز افغانستان و دنیای اسلام بیش از هرزمان دیگر نیازمند بیان دیدگاه های علمای اسلام در مورد آنچه که از سوی گروهای افراطی تحت عنوان انتحار و انفجار صورت می گیرد، هست. حقیقتا پرسش تمامی مسلمانان اینست که چنین عملکردهایی که در چند سال اخیر به نام فهم از دین از سوی برخی از گروهای تروریستی انجام می شود آیا با اسلام سازگاری دارد یاخیر؟ اگر ندارد چرا علمای اسلام در برابر آن موضع قاطع اتخاذ نمی کنند؟ مبنای فهم گروهای افراطی از آموزه های دین چیست و علما در این زمینه فتوای روشن برای مردم صادر نمی کنند؟

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.