غنـی پاکستـان را از «انـزوا» بیـرون می‌کنـد!

- ۱۴ میزان ۱۳۹۶

اشرف‌غنی، رییس حکومت وحدت ملی، به دعوت رییس ستاد ارتش و رییس آی‌اس‎آی به اسلام‎آباد می‎رود.
حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد به رسانه‌ها گفته است که قمر باجوه رییس ستاد ارتش پاکستان هفتۀ گذشته طی سفرش به کابل mandegar-3از اشرف غنی دعوت کرد تا از اسلام‎آباد دیدن کند.
به گفته آقای زاخیلوال، محمد اشرف غنی مقام‎های پاکستانی را پذیرفته‎ است.
رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که اشرف‌غنی در گذشته دعوت مقام‎های پاکستانی را نپذیرفته بود.
سفر غنی به پاکستان درحالی صورت می‌گیرد که اسلام‌آباد با «انزوای» بی‌پیشینۀ بین‎المللی روبه‎روست. کشورهای منطقه و جهان پاکستان را متهم به حمایت از هراس‎افگنی و استفادۀ ابزاری از تروریسم کرده و به این کشور هشدار داده‎اند که در استراتژی خویش تغییر بیاورد.
به تازه‌گی دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا با اعلام استراتژی تازه‎اش در قبال افغانستان، پاکستان را مورد حملات کم‌سابقه قرار داد. او گفت که اسلام‎آباد نمی‎تواند با استفاده از کمک‎های واشنگتن دشمنان مردم امریکا را تقویت و حمایت نماید.
اعلام استراتژی امریکا، موضع و موقف افغانستان را در مجامع بین‎المللی برجسته ساخت و پاکستان را با انزوای گستردۀ جهانی روبر ساخت. چنانکه مقام‎های پاکستانی عجولانه در سفرهایی از کشورهای منطقه و جهان دیدار کردند.
به تازه‎گی رییس ستاد ارتش پاکستان از کابل بازدید کرد و با اشرف‌غنی و مسوولان امنیتی کشور دیدار کرد. تحلیلگران ابراز نگرانی‎‌ کردند که مبادا باجوه یک بار دیگر مقام‎های افغانستان را بفریبد و بازی را به نفع خودشان عوض نماید.
رهبران پاکستان به تکرار در زمینۀ حمایت از پروسۀ صلح افغانستان و همکاری با کابل تعهد سپرده‎اند، اما پیوسته به تعهدات‎شان پشت پا زده‎اند. اکنون نگرانی وجود دارد که اشرف‌غنی رییس حکومت وحدت ملی با سفر به پاکستان یکبار دیگر اسلام آباد را از فشار و انزوای جهانی بیرون سازد و دست این کشور را در منطقه و جهان بلند نماید.
رهبران افغانستان با توجه به فرصت پیش‌آمده باید هوشیار باشند و کاری نکنند که اسلام‎آباد برائت حاصل کند و به برنامه‏‎های براندازانه‌اش در افغانستان ادامه بدهد. کابل می‎تواند از وضعیت کنونی در راستای تأمین صلح استفاده کند. اما نه به قیمت احیای دوبارۀ جایگاه پاکستان در مناسبات بین‎‏المللی.

اشتراک گذاري با دوستان :