خپلواک: عالمان دینى ایران و پاکستان در نشست سعودى شرکت نکرده اند

- ۲۰ سرطان ۱۳۹۷

mandegar-3ریاض(پژواک،١٩سرطان٩٧): شوراى عالى صلح مى گویدکه حداقل ۶۵عالم دین جهت شرکت در نشست بین المللى علما در مورد صلح و امنیت افغانستان با میزبانى عربستان سعودى، از کشورهاى مختلف اسلامى دعوت شده اند؛ اما علماى ایران و پاکستان دراین نشست شرکت نکرده اند.
اکرم خپلواک رئیس دارالانشاى شوراى عالى صلح افغانستان، به آژانس خبرى پژواک گفت که ٣۵ عالم دین از افغانستان و ۶۵ عالم از کشورهاى اسلامى دیگر، جهت اشتراک در نشست بین المللى حضور یافته اند.
اما موصوف افزود که سازمان همکارى اسلامى (oic) مشهورترین عالمان دین کشورهاى اسلامى را به این نشست دعوت کرده؛ اما عالمان دین پاکستانى که ١۵ نفر دعوت شده بودند، تنها داکتر قبله ایاز کونسل نظریات اسلامى پاکستان شرکت کرده است.
همچنان وى علاوه کردکه دراین نشست بین المللى، از کشور ایران هیچ عالم دینى شرکت نکرده است. شاید ایران ملاحظات خود را داشته است؛ اما با افغانستان و سازمان همکارى اسلامى شریک نساخته است و احتمال دارد که با حکومت عربستان سعودى شریک ساخته باشد.
نشست بین المللى علما در صلح و امنیت افغانستان با میزبانى عربستان سعودى، براى دو روز آغاز گردید و قرار است دراین نشست، روى چگونگى جنگ در افغانستان گفتگو گردد و از از طالبان خواسته شودتا به میز مذاکره حاضرشوند.
این درحالى است که طالبان، در واکنش به کنفرانس بین المللى عالمان دین در عربستان سعودى، ضمن تاکید بر روابط مثبت با جهان و برحق خواندن مبارزۀ شان، گفته اند که هیچ کس حق ندارد آنان را تروریست و باغى یاد کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.