مجری تلویزیون نور در کابل زخمی شد/ نـــی: در افغانستان خشونت‌هاعلیه خبرنگاران افزایش یافته است

- ۲۳ سرطان ۱۳۹۷

mandegar-3احمد رشاد زربر پارسی منش، گرداننده برنامه های سیاسی تلویزیون نور، شب جمعه در کابل زخمی شد.
افراد مسلح ناشناس شب جمعه، در تاریکی شب، بالای این گردانندۀ تلویزیونی، حمله کرده او را زخمی کردند.
خبرنگار تلویزیون نور حین برگشت از محل کار در نزدیک منزلش از سوی افراد مسلح ناشناس مورد حمله مسلحانه قرار گرفته و از قسمت پا در اثر شلیک مرمی زخم برداشته است.
در حال حاضر وضعیت صحی این خبرنگار خوب گفته شده است.آفای فارسی منش برای معاینات بیشتر از شفاخانه استقلال توسط دیگر خبرنگاران به شفاخانه ۴۰۰بستر نظامی منتقل گردیده تا معاینات بیشتر در قسمت کسر استخوان پای وی صورت گیرند.
در همین حال دفتر دیده بان رسانه های نی ضمن تقبیح حمله بر جان خبرنگاران از حکومت خواسته است تا در حفاظت از جان خبرنگاران راهکارهایی را روی دست گیرند.
نزدیک به دو ماه قبل در نتیجه یک حمله انتحاری در چهارراهی شش درک ۹ تن از خبرنگاران جان باخته و سه تن دیگر شان زخم برداشتند که مسوولیت آن حمله را گروه داعش بدوش گرفته بود. یک روز پیش از آن دو خبرنگار در قندهار و کابل کشته شده بودند.
خبرنگاران و تصویربرداران رسانه‌ها در افغانستان که بارها مورد تهدید و حملات گروه‌های تروریستی و مسلح قرار گرفته اند، از مقامات امنیتی کشور خواستار روی‌دست گرفتن اقداماتی برای حفظ جان شان می‌باشند.
دفتر نی می گوید که در افغانستان قتل، ضرب و شتم و تهدید خبرنگاران افزایش یافته که به طور اوسط ۳۰ درصد بلند رفته است و هزار خبرنگار از چند ماه بدینسو معاشات شان را دریافت نکرده اند.
مجیب خلوتگر رییس اجرائیوی اداره حامی رسانه های آزاد (نی) دیروز درکابل به خبرنگاران گفت که از آغاز امسال خورشیدی تاکنون درسراسرکشور ۱۳خبرنگار کشته شده اند. نامبرده می گوید که در زمان مشابه سال پار ۹ خبرنگارکشته شده بودند.
به قول خلوتگر، امسال ۱۵خبرنگار لت وکوب شده و ده تن دیگرتهدید شده اند، نامبرده می گوید که نسبت به همین مدت سال گذشته، در ضرب و شتم خبرنگاران ۳۶ درصد افزایش و میزان تهدید آنها ۲۰ درصد بلند رفته است.
نامبرده می گوید، رویداد تازه خشونت که درمقابل خبرنگاران صورت گرفت، هدف قرار دادن رشاد متصدی برنامه سیاسی تلویزیون خصوصی نور توسط افراد مسلح ناشناس است که وی را درناحیه پای مجروح نموده است.
همچنان نامبرده اذعان کرد که روزگذشته درغزنی، پولیس ویژه با رحمت الله نیکزاد مسؤول اتحادیه
خلوتگر در این نشست گفت که حدود ۸۰ درصد رسانه ها به خبرنگاران خود از یک الی شانزده ماه معاشات نپرداخته اند؛ اما برخی رسانه ها از تادیه تنخواه های خبرنگاران انکار می ورزند و از مسند زور حرف می زنند.
نامبرده اسامی رسانه های متذکره را افشا نکرد، ولی می گوید درصورتیکه مالکین رسانه ها معاشات خبرنگاران خود را نپردازند، هویت آنها را برملا خواهند ساخت.
شماری کارمندان رسانه ها درعرصه تامین امنیت خبرنگاران حکومت را مقصردانسته و می گویند که اقدامات حکومت دراین عرصه صبغه شعاری دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.