سنگ کلان احزاب سیاسی بر راه کمیسیون انتخابات/ کمیسیون انتخابات: طرح احزاب سیاسی عملی نیست

گزارشگر:ناجیه نوری / یک شنبه 24 سرطان 1397 - ۲۳ سرطان ۱۳۹۷

طرح ارایه شده از سوی احزاب سیاسی مبنی بر ثبت نام رای‌دهنده‌گان از طریق بایومتریک خلاف قانون انتخابات است.
مسوولان در کمیسیون انتخابات و یک نهاد ناظر بر انتخابات، در پیوند به طرح ارایه شده از سوی احزاب سیاسی، به روزنامۀ ماندگار می‌گویند: این طرح mandegar-3خلاف قانون انتخابات بوده و قابل اجرا نیست.
این واکنش‌ها در پی ارایۀ طرحی از سوی شماری از احزاب سیاسی که خواهان باطل شدن فهرست رای دهنده‌گان توسط شناسنامۀ کاغذی و برگزاری انتخابات از طریق بایومتریک اند، ابراز می‌شود.
دیروز شنبه ۲۳ سرطان/ تیر، شماری از احزاب سیاسی گردهم آمده و خواهان ثبت نام رای‌دهنده‌گان از طریق بایومتریک شدند.
صلاح‌الدین ربانی، انوارالحق احدی، ضراراحمد مقبل، محمدیونس قانونی، محمد محقق، سید حامد گیلانی، باتور دوستم،، گلبدین حکمتیار و اسدالله سعادتی مسوولان شماری از احزاب سیاسی، دیروز در نشستی در هتل سرینا خواهان باطل شدن روند ثبت نام رأی‌دهنده‌گان با تذکره‌های کاغذی شده و بر ثبت نام رأی‌دهنده‌گان از طریق بایومتریک تأکید کردند.
مسوولان فیفا، یک نهاد ناظر برانتخابات، می‌گویند: احزاب سیاسی اگر به راستی خواهان برگزاری یک انتخابات شفاف اند، پس باید به جای ارایه این طرح، به همکاری نهادهای ناظر برانتخابات و نهادهای مدنی بر کمیسیون انتخابات فشار بیاورند و آنان را مجبور بسازند تا لیست ثبت نام رای‌دهنده‌گان را با ما شریک بسازند.
به باور مسوولان این نهاد، ارایه چنین طرح‌ها و برنامه‌ها، به این معناست که عده‌یی در صدد عدم برگزاری انتخابات اند.
این خواست در حالی مطرح می‌شود که ثبت نام رای‌دهنده‌گان پایان یافته، لیست ابتدایی کاندیدان احتمالی نیز به نشر رسیده و کمتر از سه ماه زمان به برگزاری انتخابات باقی مانده است.
کمیسیون انتخابات تعداد رای‌دهنده‌گان را بیش از ۹ میلیون اعلام کرده‌است؛ ارقامی که نهادهای ناظر بر انتخابات آن را ارقام غلط میدانند. احزاب سیاسی ارقام ارایه شده از سوی کمیسیون انتخابات را نادرست دانسته دولت را متهم به تلاش به هدف تقلب در انتخابات میدانند.
جریان های سیاسی باور دارند که تعداد ثبت نام‌کننده‌گان برای شرکت در انتخابات، کمتر از سه میلیون است و به همین دلیل از احزابی که این طرح را ارایه کرده‌اند.
یوسف رشید رییس اجرایی فیفا به روزنامه ماندگار می‌گوید: احزاب سیاسی باید به همکاری نهادهای ناظر بر انتخابات و نهادهای مدنی از کمیسیون انتخابات بخواهند تا لیست ثبت نام رای دهنده‌گان را با آنان شریک بسازد. او می‌گوید که تنها در این صورت است که ما می‌توانیم به برگزاری یک انتخابات شفاف کمک کنیم در غیر آن چنین طرح‌هایی نمی‌تواند کمکی به برگزاری یک انتخابات شفاف نماید.
به باور رییس فیفا « احزابی که این طرح را پشنهاد کردند، تازه از خواب بیدار شدند، زیرا خریداری وسایل بایومتریک و توافق روی این طرح زمان زیادی می‌طلبد و در سه ماه باقی مانده اجرایی این طرح ممکن نیست».
او می‌گوید: نمی‌شود که از مشکلات درون کمیسیون انتخابات چشم پوشی کرد؛ اما با توجه به زمان کمی که به برگزاری انتخابات باقی مانده‌است، پیشنهاد چنین طرح به معنای عدم برگزاری انتخابات است.
به گفته رشید: در شرایطی که کمتر از سه ماه زمان به برگزای انتخابات باقی مانده است؛ احزاب سیاسی طرح ثبت نام رای‌دهنده‌گان را ارایه می‌کنند؛ یعنی در قدم نخست باید این طرح به بررسی گرفته شود، سپس روی این طرح توافق صورت بگیرد.
او تاکید کرد: یعنی بیش از سه ماه دیگر زمان نیاز است تا این طرح بررسی و نهایی شود، در حالی‌که کمتر از سه ماه زمان برای برگزاری انتخابات باقی مانده است.
او افزود: گذشته از این موارد برای ثبت نام رای‌‌دهنده‌گان شاید، میلیون‌ها افغانی پول هزینه شده باشد، بنابراین اجرایی طرح ارایه شده به هیچ عنوان ممکن نیست.
در همین حال عبدالعزیز ابراهیمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به روزنامه ماندگار می‌گوید: طرح اخیر اخزاب سیاسی، خلاف قانون انتخابات است و به هیچ عنوان قابل اجرا نیست.
ابراهیمی می‌گوید: ثبت نام رای‌دهنده‌گان پایان یافته و لیست ابتدایی نامزدان احتمالی نیز به نشر رسیده است، یعنی یک بخش بزرگی از کار پیش رفته است و زمان کمی به برگزاری انتخابات باقی مانده است.
به گفته آنان، احزابی که این طرح را پشنهاد کردند، تازه از خواب بیدار شدند؛ زیرا خریداری وسایل بایومتریک و توافق روی این طرح، زمان زیادی می‌طلبد و در سه ماه باقی مانده اجرای این طرح ممکن نیست.
او تاکید کرد: ما طبق تقسیم اوقات به پیش می‌رویم و اجرایی چنین طرح‌ها به هیچ عنوان قابل قبول برای ما نیست و اجرا شدن آن ممکن نمی‌باشد.
گفتنی است که قرار است به تاریخ ۲۸ میزان سال روان انتخابات پارلمانی برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.