وزارت دفاع روسیه: مسکو مسوولیت تأمین امنیت مرزهای مشترک تاجیکستان-افغانستان را بر عهده می‌گیرد

گزارشگر:شنبه 25 میزان 1394 - ۲۴ میزان ۱۳۹۴

mnandegar-3معاون وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که مسکو کنترل و تأمین امنیت مرزهای مشترک تاجیکستان و افغانستان را به صورت کامل بر عهده می‌گیرد.
آناتولی آنتونوف معاون وزیر دفاع روسیه از تصمیم مسکو مبنی بر برعهده مسئولیت تأمین امنیت در مرزهای مشترک تاجیکستان و افغانستان خبر داد.
ور در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد: روسیه قصد دارد تا کنترل مرزهای مشترک تاجیکستان و افغانستان را به صورت کامل در اختیار گرفته و از آن محافظت کند.
روسیه در تاجیکستان چندین پایگاه نظامی دارد و گفته می‌شود این تصمیم در پی ناآرامی‌های اخیر در تاجیکستان و نگرانی از افزایش تحرکات گروه‌های مسلح در شمال افغانستان اتخاذ شده باشد.
عبدالحلیم نظرزاده که معاون سابق وزارت دفاع تاجیکستان، در اقدامی که از سوی امام علی رحمان رییس‌جمهور این کشور «کودتا» خوانده شد، دست به حمله نظامی زد که دو هفته پس از آن در یک محاصره نیروهای تاجیک کشته شد.
امام علی رحمان رییس ‌جمهور تاجیکستان چندی قبل در دیدار با ولادیمیر پولیتن همتای روسی خود اعلام کرده بود که اوضاع امنیتی در افغانستان روز به روز در حال وخامت است و دوشنبه تاجیکستان در مورد وضعیت مرزهای مشترک خود با افغانستان نگران است.
دبیرخانه سازمان پیمان امنیت جمعی در نشست این سازمان با انتشار بیانیه‌ای مناطق مرزی افغانستان را بزرگترین تهدید برای کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی خوانده بود.
روسیه حدود ۲۰۰ پایگاه و حدود ده هزار سرباز در تاجیکستان دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.