غنـی و استفادۀ روغنـی از سفـرهای ولایتـی

گزارشگر:دوشنبه 8 اسد 1397 - ۰۷ اسد ۱۳۹۷

اخیراَ محمد اشرف غنی، دست به استفاده‌های سیاسی و مالی برای کمپاین‌های انتخاباتی پیش از وقت زده است. او از مدتی به این طرف به خصوص در یک سال اخیر برنامه‌هایی تبلیغاتی را برای خودش تدارک دیده و در همین مسیر سفرهایی ولایتی را به هدف کمپاین انتخاباتی پیش از وقت برای خویش تنظیم کرده است. او در سفرهای کاری ولایتی و ظاهراً افتتاح پروژه‌های بزرگ و زیربنایی که به نظر بسیاری از کارشناسان غیر عملی اند و با دادن شعارهای دهان‌پرکن غیر عملی برای مردمان هر ولایت، در واقع دست به کمپاین وسیع انتخاباتی میزند. این در حالی است که همه جریان‌های سیاسی شک دارند که غنی طرفدار برگزاری یک انتخابات شفاف باشد.
اشرف غنی، پس از سفری طولانی و کم سابقه به ولایت هرات و خوست و چند ولایت دیگر، به تازه‌گی در ولایت بادغیس وعده‌هایی کلان برای مردم داد و ظاهراً وعده سپرد که حضور مردم بادغیس را در حکومت بیشتر می‌کند. او که با تدابیر شدید امنیتی وارد ولایت‌ها می‌شود، در عین حال نشان میدهد که می‌تواند بیش از یک روز خارج از حصار ارگ دوام آورد و نیز با انجام اعمال نمایشی و وعده های کلان به باشنده‌گان آن ولایت‌ها، سفرهای انتخاباتی خود را ادامه داده و عملاً کمپاین می‌کند.
این در حالی است که چهارسال گذشته در حکومت وحدت ملی، سخت ترین سال ها برای مردم بود که با وجود دست و پنجه نرم کردن با فقر در ناامنی های مدام مجبور به فرار شده و در خارج از کشور با کمترین امکانات جزء .مهاجران و در داخل جزء بیجاشده‌گان چند میلیونی اند. حال، زمانی است که که حتی پایتخت از حفظ ثبات امنیتی بی ثبات‌ترین مناطق کشور می‌باشد و این همه محبوبیت آقای غنی و همکاران او را به شدت در میان مردم پایین آورده است و مردم به او به چشم شک نگاه می‌کنند.
در چنین شرایطی، آقای غنی و تیم ارگ با تمامی توان در تلاش ماندن در قدرت و ادامه‌دادن به حاکمیت به سرنوشت مردم است و همه امکانات دولتی را به عنوان ابزار منافع شخص و سیاسی خویش به استفاده گرفته‌اند و این جفایی در حق مردم افغانستان است.
mandegar-3آقای غنی از همین حالا تلاش دارد که نشان بدهد رییس جمهوری بعدی هم هست و چنین اطمینانی را با ایما ها و اشاره‌ها هم در سخنرانی ها و در مجالس کابینه بروز می‌دهد و با حرکت های اخیر انتخاباتی، خود را پیروز انتخابات سازماندهی شده آینده می‌داند و با اعمال سلیقه و سیاست زور، شناسنامه‌های الکترونیک را باب میل برد قومی انتخاباتی خویش نیز ساخته است.
او در حالی به سفر های انتخاباتی قبل از وقت و با استفاده از امکانات دولتی آغاز کرده است که دیگر جریان های سیاسی و مدعیان نامزدی در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری، هنوز خودشان را مشخص نساخته اند و هنوز دارند در ابتدای کار و در چگونه‌گی کار کمیسیون انتخابات مصروف انتقاد و ارایه نظر اند. اما آقای غنی پنجاه درصد کار کمپاین انتخاباتی اش را تاکنون در همین بسیار پیش از وقت، به پیش برده است.
با این حال مردم انتظار دارند که باید جریان های سیاسی، نهادهای رسانه‌یی و نهادها مدنی به شدت مانع این حرکت های انتخاباتی استفاده جویانۀ غنی شوند و باید او خود از سو استفاده از قدرت و ثروت دولتی و کمک‌های جامعۀ جهانی پرهیز کند و همه چیز را فقط به منافع شخصی جیبی و سیاسی خودش به هدر نبرد. زیرا در چنین صورتی او فقط بار دیگر می‌تواند که از دل یک انتخابات تقلبی بیرون شود؛ زیرا هر کار خلاف قانون و خلاف منطق او می‌تواند مردم را بیشتر از او دورتر سازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.