در مـلا قات دوستـم و غنـی چه گـذشت؟

گزارشگر:سه شنبه 9 اسد 1397 - ۰۸ اسد ۱۳۹۷

رییس حکومت وحدت ملی کشور با جنرال دوستم، معاون اول خویش روز دوشنبه (۸ اسد) دیدار کرد. این نخستین ملاقات دو طرف در بیش از یک سال گذشته است.
در این ملاقات دوستم و غنی به تفاهم هایی رسیده اند.
روابط جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان با رییس‌جمهورغنی در سراسر چهار سالی که از تشکیل حکومت وحدت ملی می‌گذرد، در نوسان بوده و این اولین ملاقات او با غنی در بیش از یک سال گذشته است.
mandegar-3حالا آگاهان به این نظر اند که ملاقات جنرال دوستم و غنی در حضور دو عضو کلیدی دیگر دولت وحدت ملی، بیش تر این نکته را می‌رساند که پا درمیانی شده است تا تیم تحول و تداوم دوباره خودش را جمع جور کند.
قریب‌ترین فهم در شرایط کنونی این است که داکتر عبدالله برای ضعیف کردن ایتلاف ملی بزرگ افغانستان که تازه با حضور جنرال دوستم شکل گرفته است، سعی کرده است که رابطه جنرال دوستم را با غنی بهتر سازد. همین نقش را آقای دانش نیز داشته است. هنوز هیچ مشخص نشده است که چهار مقام دولت وحدت ملی روی چه مسایلی باهم صحبت کرده اند اما اطلاعات به ماندگار میرسانند که در این نشست تلاش شده است تا خفه‌گی‌ها و کشیده‌گی‌هایی که میان آقای دوستم و غنی به وجود آمده بود فروکش کند و رفع گردد.
دوستم برای مدتی بیشتر از یک سال در تبعید خودخواسته در بعد از بالا شدن ادعا و قضیۀ آقای ایشچی که از افراد با نفوس در میان ازبیک های کشور است، در آنکارا به سر می‌‎برد سرانجام در پی تظاهرات هوادارانش در یازده ولایت افغانستان بود که خواهان برگشتن او و نیز رهایی نظام‌الدین قیصاری بودند، برگشت.
در این برگشت آقای دوستم چراغ‌های سبزی را به آقای غنی نشان داد. او دلیل به سربردنش در ترکیه را بیماری خودش و تداوی یا مداوا زیر نظر داکتران ترکی گفته است.
آن سخنان دوستم همه ادعاهای هوادارانش را و ادعاهای رهبران ایتلاف بزرگ ملی را مبنی بر این که جنرال دوستم توسط آقای غنی و در یک پرونده سازی سیاسی، تبعید شده است، به شدت ضرب صفر می‌کند.
اما حالا با این دیدار ظاهراً دو نتیجه به دست آمده است: اولاینکه دوستم و غنی دوباره عضو یک تیم هستند و برای انتخابات برنامه‌ریزی می‌کنند. دوم با ملاقات غنی و دوستم تزلزل بسیار شدیدی در ائتلاف ملی بزرگ رو نما می‌شود؛ زیرا بسیاری از اعضای این ائتلاف نسبت به بقای آقای دوستم در این ائتلاف تا بریدن از غنی به شدت بد گمان شده اند.
ملاقات دیروز دوستم با غنی همین اکنون اعضای رهبری این ائتلاف را به شدت به واکنش های غیر رسمی واداشته است که به نظر میرسد تا چند روز دیگر آشکار می‌شود.
در کنار این تحلیل و برداشت، هنوز ارگ ریاست جمهوری اعلام نکرده است که موضوع این ملاقات که در آن چهار تن از سران اصلی حکومت حضور داشته اند، چه بوده‌است.
در خبر منتشر شده از سوی ارگ آمده که آنها «در رابطه به موضوعات مختلف کشور بحث و تبادل نظر کرده‌اند.»
اما اطلاعات درز کرده از این ملاقات که به روزنامه ماندگار رسیده، نشان می‌دهد که جنرال دوستم به غنی اطمینان داده است که از ائتلاف ملی بزرگ نگران نباشد؛ زیرا این ائتلاف به ضرر او تمام نمی‌شود و بیشتر برای اصلاحات است. به اساس این اطلاع، دوستم به غنی گفته است که اکنون این ائتلاف شکل گرفته است؛ اما بسیار امکان دارد که با نزدیک شدن انتخابات، از هم بپاشد.
منبعی که اطلاعات را به ماندگار رسانده است می گوید که هر سه مقام رهبری دولت وحدت ملی که با دوستم ملاقات کرده اند مخالف ائتلاف تازه شکل گرفه به عضویت دوستم اند و دوستم نیز در این ائتلاف بازی خودش را به پیش می‌برد. در عین حال دوستم این خرد و درک را دارد که میان عضویت یک ائتلافی که زود می‌شکند، با مقام معاونیت اول کشور مسلما تفکیک قایل شود و دومی را ارزش بدهد.
با این حال بازنده‌گان اصلی در حل مشکل میان غنی و دوستم، سایر اعضای رهبری ائتلاف ملی بزرگ اند که حس می کنند با دوستم نمی توانند یک بازی موفقانه را در برابر غنی انجام بدهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.