انتـقاد از جدایی دختـران در دانشـگاه‌های کشـور

گزارشگر:شنبه 13 اسد 1397 - ۱۲ اسد ۱۳۹۷

وزارت تحصیلات عالی، تصمیم گرفته تا در سال ۱۳۹۷ هجری شمسی برای شش‌هزار دانش‌جوی دختر صنف‌های اختصاصی و جداگانه در دانشگاه‌های کشور ایجاد کند.
ضیا ساحل، سخن‌گوی این وزارت، می‌‎گوید که این صنف‌ها ویژۀ دختران خواهد بود و دانش‌جویان پسر حق اشتراک در این صنف‌ها را نخواهند داشت.
mandegar-3به گفتۀ او، این تصمیم ازبهر کمرنگ بودن دختران در دانشگاه‌های کشور گرفته شده‌است: «در این صنف‌ها پسران نمی‌توانند درس بخوانند و این صنف‌‎های جداگانه اند. البته صنف‌های مختلط هم وجود دارند اما این صنف‌ها اختصاصی و جداگانه اند که فقط دختران درس خوانده می‌توانند.»
این تصمیم وزارت تحصیلات عالی، با مخالفت شماری از دانش‌جویان روبه‌رو شده است. آنان این کار را خلاف اصول نهادهای عملی در کشور می‌دانند و می‌گویند که جدایی صنف‌های دختران و پسران در دانشگاه‌ها، تبعیض آشکار جنسیتی است.
نظیفه رسولی، دانش‌جوی دانشگاه کابل در این باره گفت: «اگر صنف‌های دختران و پسران باهم یکجا باشد، نتیجۀ بهتر دارد چون می‌توانند از آموخته‌های همدیگر یاد بگیرند و این موثر تمام می‌شود.»
غیب الله معرفت، دانش‌جوی دیگر دانشگاه کابل نیز بیان داشت: «به هر اندازه که وزارت تحصیلات عالی محدودیت‌ها را ایجاد کند، به همان اندازه حساسیت‌ها بین دختران و پسران زیاد خواهد شد.»
همزمان با این، شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان نیز جدایی صنف‌ها دختران و پسران در دانشگاه‌های کشور را غیرمنطقی می‌دانند و می‌گویند که این کار پیامدهای منفی خواهد داشت.
فرشته امینی، یکی از این نماینده‌گان اظهار داشت: «اگر صنف‌های جدید هم ایجاد می‌شود باید به همان روال گذشته باشد. بجای این‌که وزارت تحصیلات عالی مسایل جنسیتی را دامن بزند اگر روی مسایل علمی، فرهنگی و تصحیح نصاب درسی کار کند خیلی مؤثر خواهد بود.»
وزارت تحصیلات عالی، می‌گوید صنف‌های ویژۀ دختران در دانشکده‌های علوم اجتماعی، ساینس، انجینری، حقوق و خبرنگاری دانشگاه‌های کشور ایجاد خواهند شد.
بربنیاد آمارهای وزارت تحصیلات عالی، هم اکنون ۲۴درصد از دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی در سراسر کشور را دختران تشکیل می‌دهند و بیش از ۶۷ هزار دانش‌آموز دختر امسال در آزمون راهیابی به دانشگاه‌های دولتی اشتراک کرده‌ بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.